ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان یک GIF را درون یک باکتری ذخیره کردند

ذخیره سازی اطلاعات روی مولکول DNA چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و دانشمندان اخیرا موفق شده اند گامی دیگر در این راستا بردارند. حالا یک باکتری زنده را داریم که روی DNA ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

ذخیره سازی اطلاعات روی مولکول DNA چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و دانشمندان اخیرا موفق شده اند گامی دیگر در این راستا بردارند. حالا یک باکتری زنده را داریم که روی DNA آن یک GIF از اسبی در حال دویدن ذخیره شده.

تا پیش از این، دانشمندان قادر بودند که اطلاعات را روی DNA سنتز شده (غیر زنده) ذخیره کنند ولی ثبت آن روی DNA موجودی زنده یک دستاورد بزرگ به حساب می آید.

این اتفاق به لطف سیستم ویرایش ژن کریسپر رخ داده. وقتی ویروس ها به باکتری حمله می کنند، باکتری از مکانیسم دفاعی برای قطع کردن بخشی از DNA ویروس و ذخیره آن در DNA خودش استفاده می کند. با این کار، DNA ویروس بخشی از سلول باکتری می شود.

این قطعه که حالا وارد بدنه DNA باکتری شده، همچون خاطره ای از حمله قبلی است و اگر باکتری دوباره با این نوع از ویروس در تماس قرار بگیرد، می تواند آن را به راحتی از بین ببرد. هک کردن این سیستم کاملا پویا و زنده سبب شده تا دانشمندان بتوانند کریسپر را برای ثبت اطلاعات مورد نظرشان به کار بگیرند.

تصاویر و ویدیوهایی که پژوهشگران به درون باکتری مورد نظر انتقال داده اند، متشکل است از پیکسل های سفید و سیاه. اول از همه، دانشمندان پیکسل ها را با رمزگذاری به DNA تبدیل کرده و سپس DNA را با استفاده از شوک الکتریکی به درون باکتری هدایت کرده اند.

شوک الکتریکی سبب می شود تا کانال های موجود روی دیواره سلولی باز شده و DNA به راحتی وارد باکتری شود. از اینجا به بعد، سیستم کریسپر DNA را گرفته و وارد ژنوم خود می کند. اگر DNA ساخته شده شبیه به مولکولی باشد که سلول آن را مهاجم می پندارد، به راحتی می توان DNA مورد نظر را روی باکتری ذخیره کرد.

حالا که پروسه انتقال اطلاعات به درون موجود زنده با موفقیت همراه شده، باید بتوان از آن اطلاعات استفاده کرد. به این منظور، دانشمندان DNA باکتری را توالی یابی کرده و آن را در اختیار برنامه ای کامپیوتری قرار می دهند تا کدها را به اطلاعات حقیقی، یعنی ویدیوها و تصاویر تبدیل کند. بنابراین تصویری که بالاتر می بیند واقعا آن چیزی است که درون بدن یک باکتری ذخیره شده بود.

با این حال، این ویدیو فقط 36 در 26 پیکسل است و هنوز کارایی خاصی ندارد. دانشمندان امید دارند که بتوانند اطلاعاتی به مراتب عظیم تر از این ویدیوی ساده را روی DNA ذخیره کنند که قابل بازیابی باشد. شاید یک روزی فرا برسد که بتوانید کل سریال Game of Thrones را روی قسمتی از پوست بدن خود ذخیره کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • NiMa
    NiMa | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    والا با این کامنتاتون معلومه در حد دبیرستانم درس بلد نیستید
    هی میگم اینجا پر بچه مدرسه ایه?

    • ehsan dorani
      ehsan dorani | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

      شما مدرکت چیه استاد؟؟

  • سامان
    سامان | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    برام جالبه آیا باکتری تکثیر شه اطلاعات وارد شده انتقال پیدا میکنه ؟

  • Mr. Noom
    Mr. Noom | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    باکتری بدبخت ? میره پیش دوستاش گیف میفرسته ???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی