ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تولید واکسن ضد سرطان
علمی

واکسن ضد سرطان اختصاصی؛ آیا شیمی درمانی به تاریخ می پیوندد؟

درمان قطعی سرطان یکی از بزرگترین چالش های انسان در زمینه مبارزه با بیماری ها به شمار می رود، اما شاید روزی فرا برسد که این کار با  یک تزریق ساده انجام شود. [digipullqoute place="left"]این ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

درمان قطعی سرطان یکی از بزرگترین چالش های انسان در زمینه مبارزه با بیماری ها به شمار می رود، اما شاید روزی فرا برسد که این کار با  یک تزریق ساده انجام شود.

این واکسن بیشتر از پیشگیری، برای درمان انواع سرطان مفید است

به تازگی نتایج دو تحقیق مجزا در خصوص تولید واکسن ضد سرطان منتشر شده که امیدها را برای دستیابی به درمانی واقعاً موثر افزایش داده است. ایده اصلی در هر دوی این بررسی ها تولید واکسنی است که متناسب با نوع تومور طراحی شده و می تواند مقاومت سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری خطرناکی چون سرطان پوست بهبود ببخشد.

واکسن مورد بحث تنها برای پیشگیری از ابتلا مناسب نخواهند بود، بلکه می توان از آن برای درمان فرد مبتلا نیز بهره گرفت. حتی این ترکیب در کنار سایر داروهای ایمن ساز می تواند از رشد مجدد تومورها بعد از خارج سازی آنها از بدن نیز جلوگیری نماید.

هر تومور سرطانی با آنتی ژن های ویژه ای موسوم «نئو آنتی ژن» (neoantigens) قابل شناسایی می شوند. به طور طبیعی در بسیاری موارد گلبول های سفید خون قادر به تولید نئو آنتی ژن مناسب برای مبارزه با سلول های سرطانی نیستند، بنابراین تومورهای بدخیم در بدن فرد بیمار گسترش می یابند.

محققین امیدوارند بتوانند واکسن ضد سرطان خود را طوری بسازند که بتوان به راحتی آن را با توجه به ترکیب نئو آنتی ژن مناسب هر نوع تومور سرطانی شخصی سازی کرد و سپس به بدن بیمار تزریق نمود.

در واقع واکسن مورد بحث تنها حاوی ملکول های RNA دستکاری شده خواهد بود. گلبول های سفید از طریق اطلاعات ژنتیکی موجود در این پیام رسان های طبیعی می توانند تفاوت توالی ژنی سلول های سرطانی و سلول های عادی بدن فرد را تشخیص داده و به مبارزه با آنها بپردازند.

تفاوت دو تحقیق مورد اشاره که یکی در کشور آلمان و دیگری در آمریکا به انجام رسیده، در نحوه تولید نئو آنتی ژن ها است. نمونه آلمانی اطلاعات مورد نیاز برای تولید نئو آنتی ژن مناسب هر سرطان را به سیستم ایمنی بدن بیمار می رساند، در حالی که نمونه آمریکایی خود نئو آنتی ژن را وارد خون فرد می کند.

واکسن مورد بحث تنها در مراحل پیشرفته سرطان به کار می آید

فارغ از نحوه عملکرد، نتایج امیدوار کننده ای از تست این واکسن ها روی بدن بیماران به دست آمده و هنوز هیچ مورد بازگشت مجدد تومورها در این دسته از مبتلایان گزارش نشده است.

البته این روش درمانی محدودیت ها و معایبی نیز دارد. از جمله این که هنوز امکان استفاده از واکسن های مورد اشاره به عنوان یک داروی پیشگیرنده ابتلا به سرطان وجود ندارد. علاوه بر این، این دارو تنها در مراحل پیشرفته بیماری قابل استفاده است و در مراحل ابتدایی کاربرد چندانی ندارد. در آخر نیز می بایست به زمانبر بودن و البته پرهزینه بودن تولید واکسن اختصاصی برای هر بیمار نیز اشاره کرد.

به نظر می رسد تمام مشکلات مورد اشاره با انجام تحقیقات بیشتر و توسعه این روش درمانی  در آینده ای نه چندان دور مرتفع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • island
    island | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    سلام
    جناب مافی‌ها، اول مطلب نوشتید که هم برای پیشگیریه هم درمان.
    ولی آخرش نوشتید که فعلا برای پیشگیری نیست.

    ممنون میشم قسمت اول رو اصلاح بفرمایید. چون این مطلب تون خیلی جالب بود گفتم این نکته رو هم بگم که توش اصلاح بشه.

    "واکسن مورد بحث تنها برای پیشگیری از ابتلا مناسب نخواهند بود، بلکه می توان از آن برای درمان فرد مبتلا نیز بهره گرفت"
    "هنوز امکان استفاده از واکسن های مورد اشاره به عنوان یک داروی پیشگیرنده ابتلا به سرطان وجود ندارد. "

  • zilonex
    zilonex | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    جناب آقای مافی، از مقاله علمی و بسیار تخصصی شما تشکر می کنم و با توجه به اینکه در حوزه پزشکی ملکولی فعالیت می کنم چند نکته تکمیلی را در مورد مقاله شما عرض می کنم که اگر مایل بودید می توانید با توجه به این موارد مقاله خود را اصلاح نمایید.
    1. RNA یا اسید ریبونوکلویک یک ترکیب خطی ملکولی (تعدادی ملکول) داخل سلولی است و نمیتوان آن را تنها مولکول خطاب کرد. می توان از عبارت ترکیب و یا ترکیب مولکولی استفاده کرد.
    2. این عبارت صحیح نیست "گلبول های سفید خون قادر به تولید نئو آنتی ژن مناسب برای مبارزه با سلول های سرطانی نیستند" اصلاح شده آن عبارت است از: گلبولهای سفید به طور طبیعی قادر به تولید آنتی بادی (Antibody) بر علیه نئوآنتی ژن تومور سرطانی نیستند.
    3. واکسنها حاوی ترکیبات RNA مصنوعی (syntethic) خواهد بود و نه مولکولهای RNA دستکاری شده !
    با تشکر از توجه شما

    • محمد مافی‌ها
      محمد مافی‌ها | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

      از نکاتی که تذکر دادید بسیار ممنونم. قطعاً تخصص شما در این زمینه از بنده که رشته تحصیلیم متناسب نبوده بیشتره. نکاتی که فرمودید در متن اصلاح میشه. با تشکر

  • تمشک
    تمشک | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    مافیای شرکت‌های داروسازی، به عنوان پرسودترین صنعت بین صنایع مختلف، مانع از بین رفتن سودشان با این کشف خواهند شد.

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    خب اگه این تزریقات برای پیشگیری مناسب نیستند و فقط به بیماران تزریق میشن پس شاید بهتره اسمشون درمان سرطان باشه به جای واکسن.

    • zilonex
      zilonex | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

      تعریف دقیق واکسن عبارت است از یک ترکیب بیولوژیک که جهت افزایش ایمنی بدن بکار می رود. این ایمنی می تواند جهت پیشگیری از بیماریهای حاد مانند بیماریهای عفونی ویروسی و یا باکتریایی بکار رود و یا جهت افزایش ایمنی بدن در بیماری های خطرناک ولی با پیشرفت کند، مانند سرطان مورد بحث در این مقاله که بعد از شناساسیی بیماری، واکسن مناسب تزریق می شود تا سیستم ایمنی بدن خود بیمار را جهت مقابله طبیعی با بیماری آماده تر سازیم و کمک کنیم.

مطالب پیشنهادی