ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

آئودی Q7 و ب ام و X5 در برابر لندرور دیسکاوری و ولوو XC90؛ مقایسه شاسی بلند های اروپایی

هر کاری که میخواهید انجام دهید، هر جا میخواهید بروید و از زندگی لذت ببرید، خودروهای شاسی بلند هفت نفره به همین منظور طراحی شده‌اند. با ما همراه باشید تا چهار خودروی سنگین وزن خانوادگی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

هر کاری که میخواهید انجام دهید، هر جا میخواهید بروید و از زندگی لذت ببرید، خودروهای شاسی بلند هفت نفره به همین منظور طراحی شده‌اند. با ما همراه باشید تا چهار خودروی سنگین وزن خانوادگی را در بوته آزمایش بگذاریم.

لندرور دیسکاوری: عملکردی در سطح متوسط

خودرو را متوقف کنید و به چهار سرنشین بزرگسال بگویید که از ماشین پیاده شوند و دوعدد چمدان بزرگ خود را نیز از قسمت حمل بار بردارند. حدود 350 کیلوگرم از وزن اتومبیل کاسته میشود. نشستن پشت فرمان دیسکاوری نسل پنجم حسی اغواکننده تر نسبت به سایر رقبا، را به راننده منتقل می نماید.

به علت وزن دیسکاوری و شاسی طراحی شده برای افزایش راحتی سرنشینان، سواری این خوشتیپ انگلیسی با آرامش خاصی توام است. البته این امر موجب کاهش کارایی دینامیکی خودرو نشده است.

علی رغم یکسان بودن شاسی آلومینیومی موسوم بهD7 در لندرور دیسکاوری با رنجروور و رنجروور اسپرت، اما دیسکاوری فاقد سیستم هایی همچون تکنولوژی AWD torque_vectoring و کنترل ضد غلتش است.

سیستم کنترل پایداری دیسکاوری برای کاهش کم فرمانی فعال میشود و اگر در حالی که کمی خواب آلود هستید وارد یک پیچ تند شوید، به طرز وحشتناکی احساس می کنید یک جسم بسیار سنگین وزن را کنترل مینمایید. البته در رانندگی های عادی روزانه، دیسکاوری بسیار راضی کننده خواهد بود.

مدلی که ما در این آزمایش از آن استفاده نمودیم گرانترین نسخه، یعنی تریم HSE Luxury است که موجب افزایش قیمت مدل پایه از 50,995 به 64,195 پوند می شود.رینگ های 21 اینچی آلومینیومی، سیستم صوتی Meridian و همچنین سیستم موسوم به 2 Terrain Responseجزو برجسته ترین تفاوت های میان مدل پایه و مدل فول آپشن است. همچنین باصرف 12 هزارپوند هزینه بیشتر می توانید از امکانات بیشتری روی اتومبیل خود بهره ببرید.

کابین لندروور دیسکاوری

در را باز میکنید، گویی وارد کابین فرماندهی کشتی اکتشاف (دیسکاوری) می شوید، روی صندلی ساخته شده از چرم وینزر می‌نشینید در حالی که احساسی دلنشین، ناشی از سیستم ماساژور صندلی را تجربه میکنید. صدای موتور TD6 شبیه آهنگ نفس های یک ورزشکار پس از تمرین، آرامش بخش است و به انسان قوت قلبی دوباره می‌بخشد، مانند احساس شروع یک اکتشاف ماجراجویانه در اقلیم های دوردست.

در پشت سر راننده، سرنشیان ردیف دوم به لطف ابعاد بزرگ کف خودرو، از فضای پای بسیار مناسبی برخوردارند. میتوانید صندلی های عقب را با فشردن سوییچ تعبیه شده روی درب مخصوص قسمت بار و یا کلید قرار گرفته روی ستون درب های عقب یا از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی و گوشی هوشمند،به طور کامل بخوابانید.

در نتیجه دو نفر بزرگسال می توانند بدون هیچگونه احساس کوفتگی در صندلی‌های عقب به استراحت بپردازند و از تماشای آسمان، به لطف سقف شفاف و گسترده دیسکاوری لذت ببرند. به مدد سیستم تعلیق بادی، امواج سطح جاده مانند صاف شدن چروکهای یک پیراهن شلخته زیر یک اتوی بخار، هضم و نابود می شود، این آرامش را حتی در جاده های خاکی نیز احساس خواهید نمود.

یک نکته منفی در دیسکاوری، چرخش سختتر غربیلک فرمان در مقایسه با مدل رنجروور اسپرت است که نیروی کمتری برای دوران نیاز دارد. یکی از گزینه‌های در دسترس برای نصب در زیر کاپوت لندروور دیسکاوری پیشرانه چهارسیلندر توربودیزلی است که قادر به تولید 237 اسب بخار نیرو و گشتاور 500 نیوتن-متر است و با تلاش متخصصان کاهش وزن قابل ملاحظه ای را نسبت موتور TDV6 تجربه نموده و حالا تنها 480 کیلوگرم وزن دارد.

البته موتور V6 اگر چه سنگین تر است اما کارایی مناسبی دارد و 254 اسب بخار توان خروجی آن است را به همراه حدود 100 نیوتن-متر گشتاور بیشتر نسبت به مدل 4 سیلندر به چرخها تحویل می دهد؛ در نتیجه تلاش کمتری برای افزایش سرعت اتومبیل نیاز دارید،حتی کمتر از آئودی و ب ام و.

اگرچه که زمان 8.1 ثانیه ای برای رسیدن سرعت 100کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، چندان راضی کننده نیست و مصرف سوخت همه رقبا نیز نسبت آن بهینه تر است. اما زمانی که حرف از قابلیت های آفرود دیسکاوری میشود، دیگر مجالی برای انتقادات وجود نخواهد داشت.

به مدد ترانسفرکیس (نوعی دیفرانسیل) دو سرعته، این خودرو می تواند در کلیه شرایط رانندگی از جمله سواری در بدترین مسیرها، خود را با آن موقعیت خاص تطبیق بدهد؛ بعنوان مثال عبور از رودخانه ای به عمق  900میلی متر کار چندان دشواری برای این ماجراجوی بریتانیایی محسوب نمی‌شود

همچنین دیسکاوری این قابلیت را دارد تا از دامنه صخره ای بالا برود و اگر شما در آن حین از خودرو پیاده شوید، قطعا قادر به حفظ تعادل خود نخواهید بود.

خلاصه سخن اینکه اگر شما یک اتومبیل همه چیز تمام و یک شاسی بلند هفت نفره بسیار راحت میخواهید و نیاز دارید تا شکوه و نشاط بیشتری را به هنگام رانندگی تجربه نمایید، لندرور دیسکاوری چاره کار شماست.

ب ام و X5 ، شاهزاده مونیخی

زمانی که در واپسین سال قرن بیستم میلادی، ب ام و تصمیم به عرضه ایکس 5 گرفت، در واقع نهایت آبرو و اعتبار خود را در بخش خودروهای SUV، بر پیشانی این محصول بلند قد جدید، حک کرد.

در زمانی که لندروور فریلندر در این کلاس قدرت نمایی میکرد، ایکس5 انتظارات ما را از یک خودروی SUV دگرگون نمود.

پس از گذشت هجده سال و تولد سه نسل از این خودرو، آخرین نسل در سال 2013 چشم به جهان گشود و تاکنون نیز تولید آن ادامه یافته است.

با توجه به پایداری بالای این خودرو ،حرکت در مسیرهای سینوسی بسیار باثبات است و زمانی که با چاشنی سرعت همراه میشود، تداعی گر حس دقت در عین سرعت برای راننده خواهد بود. هنگام خروج از پیچ های تند، سیستم X Drive با ایجاد نوعی کشش چسبندگی و القای احساس دیفرانسیل عقب بودن، موجب کاهش قابل توجه صدای جیغ مانند از سمت لاستیک ها می شود.

شما می توانید X5 خود را به پیشرانه 2.5 لیتری توربودیزل و در نمونه دیفرانسیل عقب سفارش دهید که هزینه ای معادل حداقل 47 هزارپوند برای شما خواهد تراشید.

نمونه مورد استفاده در آزمایش اما مدل 3.0 لیتری با پکیج  M Sportاست که با پرداخت مبلغ 56,245 پوند به شما تعلق خواهد گرفت.

کمپانی سازنده حدود 13 هزار پوند برای تجهیزات سفارشی از قبیل سیستم تعلیق تطبیق پذیر، سقف پانوراما، هدآپ دیسپلی و پکیج ویژه طراحی ظاهری کنار گذاشته است که قیمت نهایی را تا 69,285 پوند افزایش خواهد داد.

پیشرانه شش سیلندر ب ام و با 254 اسب بخار توان خروجی و گشتاور 560 نیوتن-متر،حدود 14 واحد توان و 41 واحد گشتاور را به دیگر رقیب هموطنش، آئودی واگذار نموده است.

گیربکس هشت سرعته اتوماتیک که وظیفه انتقال نیرو به چرخها را برعهده دارد، بسیار حساس و دقیق عمل میکند و با پیشرانه به خوبی سازگاری پیدا کرده است.

شیفترهای فلزی عمل تعویض دنده در حالت دستی را بگونه ای بسیار دلنشین انجام میدهند. در دور موتور 1500 به بعد گشتاور بالای تولیدی توسط پیشرانه حس راضی کننده ای را به شما منتقل مینماید که با انتخاب حالت اسپرت، نمود این حس در شما دوچندان خواهد شد. اگر المان های مرتبط با دینامیک رانندگی برایتان مهم است، بدون شک ب ام و X5 انتخاب اول شما در این گروه خواهد بود. میزان گاز CO2 تولیدی در این خودرو برابر g/km 155 است.

با 4886mm، ایکس 5 کمترین طول را در میان رقبا داراست و در صورتی که نسخه مجهز به سه ردیف صندلی را سفارش دهید، قطعا دچار کمبود فضای داخلی خواهید شد؛ مثل سفارش یک نسخه لیموزین از یک پورشه 911 با سه ردیف صندلی که کار مضحکی به نظر می رسد.

به دلیل استفاده از فنربندی نسبتا سخت تر Msport در این خودرو و لاستیک های 19 اینچی، این خودرو ناراحت ترین و سفت ترین سواری را در بین گروه به خود اختصاص داده است.

بنابراین می توان این طور برداشت کرد که این خودرو در واقع نوعی تناقض در ذهن یک خانواده متشخص که به دنبال سواری نرم و راحت از این خودرو هستند، ایجاد میکند.

شما میتوانید برای یک سواری نرم تر، تریم ارزانتر SE را انتخاب کنید، صندلی های 475 پوندی بسیار خوب و خوش ساخت هستند و سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بهترین در نوع خود است که به وسیله لمس مستقیم صفحه نمایشگر، ریموت کنترل و یا کلید چرخان مخصوص کنترل میشود و نسبت به سایر رقبا، نیاز کمتری به چشم برداشتن از جاده برای کار با آن وجود خواهد داشت.

هنگامی که بحث آفرود به میان می آید، قابلیت های X5 تقریبا مشابه دیسکاوری است، سیستم کنترل سرعت در سرازیری اما با لاستیک های ویژه جاده های ناهموار، یکی از تمهیدات شرکت آلمانی برای ارتقای عملکرد X5 در زمینه آفرود است که البته برای بسیاری از مشتریان که ظاهر شاسی بلند و موقعیت رانندگی X5 را دوست دارند و چندان تمایلی به گل آلود شدن اتومبیل خود ندارند،کافی به نظر می‌رسد.

اگرچه ب ام و X5 برای آفرود سواران چندان جذابیت ندارد و خانواده‌های هفت نفره را هم کمی دچار مشکل میکند، اما این به معنای خیلی عالی نبودن این خودرو نیست .

آئودی Q7 :بهترین محصول آئودی در حال حاضر

اگر خودرویی وجود داشته باشد که بتوان به معنای واقعی کلمه، به آن عبارت وسیله نقلیه کاربردی را اطلاق نمود، این لقب قطعا برازنده آئودی خواهد بود.

Q7 از جهت شاخصه های دینامیکی، راحتی و تطبیق پذیری با شرایط مختلف،عملکرد بسیار عالی ای دارد. اما اگر قرار باشد بخشی از این خودرو را بعنوان نقطه قوت آن در نظر بگیریم، بی شک داخل کابین Q7 با تناسبات بی همتای آن به همراه کیفیت پرداخت بالای سطوح بکاررفته درآن را بایستی مد نظر قرار دهیم.

تریم آلومینیومی براق و کلید چرخشی برجسته که با هر کلیک، انسان را به یاد تیک تاک ساعت های گرانقیمت سوییسی می اندازد، همه و همه حس برتر بودن را به ما القا میکنند.

این خودرو به صورت استاندارد با هفت صندلی که بوسیله چرم مشکی الکانترا پوشیده شده اند و از راحتی خارق العاده ای بویژه در مسافت های طولانی برخوردار هستند، عرضه می‌شود.

ردیف دوم دارای سه صندلی مجزاست که فضای مناسبی را برای قرار گرفتن زانوهای سرنشینان،در اختیارشان میگذارد.

شما می توانید با کشیدن یک جفت دستگیره که با باز شدن درب های عقب و یا از طریق محفظه حمل بار در دسترس هستند، صندلی‌های ردیف دوم را جهت دستیابی به ردیف سوم، خم کنید.

برخلاف لندروور دیسکاوری برای این پروسه بایستی دستگیره ها را نگه دارید و احتمالا زمان بیشتری نسبت به ولوو که این عملیات به صورت دستی در آن صورت می پذیرد، صرف خواهید نمود؛ همچنین فضای ردیف سوم به گونه ایست که اگر دو نفر بزرگسال را در آنجا بنشانید، مجبورند کمی نسبت به هم مهربانتر رفتار نموده و تا پایان سفر به حالت معصومانه ای به شما خیره شوند.

همچنین Q7 دارای شش دست نگهدارنده کمربند ایمنی است (دیسکاوری دارای پنج عدد است) که میتواند کمی مشکل ساز باشد.

ویژگی بارزی که سطح بالای دانش فنی مهندسین آئودی را به رخ میکشد، بخش سنسورها و میکروچیپ های بکار رفته در این بلندقد آلمانی است.

در خودروی مورد آزمایش تجهیزات تکنولوژیک شامل: هداپ دیسپلی و Virtual Cockpit به ارزش 2هزار پوند مورد استفاده قرار گرفته است.

سیستم اطلاعات سرگرمی MMI جزو امکانات استاندارد این خودرو محسوب میشود که توسط یک نوع کلید برجسته چرخان و یا یک تاچ پد کنترل میشود که هر دو ایده مشابه با ب ام و است.

کلیه مدل های Q7 در بریتانیا بجز  hybrid e-tron از موتورهای V6 دیزلی نیرو می‌گیرند که ضعیف ترین پیشرانه مربوط به مدل 50 هزارپوندی با 215 اسب بخار قدرت است که اخیرا معرفی شده است، خودرو مورد آزمایش ما 268 اسب بخار قدرت دارد که ارزش آن از 54,720 پوند شروع شده و با نصب آپشن هایی نظیر سیستم چهارچرخ فرمانپذیر، چراغهای جلوی ماتریکس LED و میله یدک کش الکتریکی به 67 هزارپوند میرسد.

این موتور V6 عملکردی مشابه موتور شش سیلندر خطی ب ام و دارد و حتی با توجه به گشتاور 601 نیوتن متری آن که در دور موتور 1500 ظاهر میشود، کفه ترازو به نفع آئودی سنگینی می کند.

نسبت به X5 که در دور موتور حدود 4000 دچار لرزش میشود،Q7 نسبتا نرمتر و با غرشی گوش نوازتر به کار خود ادامه میدهد.

صدای ولوو به صورت ناموزونی بیشتر از سایر رقباست و دیسکاوری نیز ساکت ترین شاگرد این کلاس است، البته کمی هم تنبل است.گیربکس هشت سرعته آئودی ،اگرچه قدرت و دقت ب ام و را ندارد اما ازعملکردی نرم و سریع برخوردار است.

سیستم تعلیق بادی آئودی Q7 بخشی از بسته ویژه دینامیکی به ارزش 2600 پوند است که علاوه بر این، امکاناتی نظیرکیت کمک راننده، سیستم یاری رسان active-lane و سیستم تشخیص ازدحام ترافیک را نیز در بر می گیرد.

به کمک این پک دینامیکی می‌توان، ارتفاع خودرو را تا 60 میلیمتر بیش از حالت استاندارد افزایش داد و همچنین برای یدک کشیدن بارهای سنگین تر از آن بهره جست.

در جاده های هموار و به اصطلاح آنرود Q7 نسبت به ولوو در هر دو مقوله راحتی و دینامیک برتری دارد.

همچنین در مقایسه با ب ام و، آئودی سواری نرمی دارد اما از چابکی کمتری برخوردار است؛ در برابر ولوو این حالت عکس میشود. برای رقابت با X5 بایستی آئودی SQ7 توربودیزل V8 را به قیمت 72 هزار پوند مدنظر خود قرار دهید، اما برای مصارف خانوادگی، سفرهای ماجراجویانه در مسیرهای ناهموار و بهره بردن از تکنولوژی بسیار مدرن،بهتر است به سراغ سایر گزینه های این کلاس بروید.

ولوو XC90: ارابه سوئدی

میتوان ولوو را زیباترین شرکت کننده در این رقابت نامید؛ نه تنها بخاطر خطوط شانه ای زیبا و چراغهای باریک عقب که مانند قندیل یخی به سمت پایین سرازیر شده است، بلکه به این خاطر که یک موجود اسکاندیناویایی دلپسند است، مانند مردان قوی هیکل اسکاندیناوی، قدرتمند اما با ظاهری مهربان.

وجود این خودرو سبب می شود که ظاهر دیسکاوری کمی نامتجانس بنظر برسد، درحالی که 20 میلیمتر کمتر از 4950 میلیمتر طول دارد.

سادگی روش دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم در این خودرو، مکانیزم الکتریکی دیسکاوری را بیهوده می نمایاند. در مقایسه با آئودی فضای ردیف سوم ولوو بیشتر بوده و موجبات آسایش افزون تری را برای سرنشینان بزرگسال در این قسمت فراهم می‌آورد.

طراحی ساده و جذاب فضای داخلی آرامش خاصی در دل هر بیننده ای ایجاد میکند و صندلی ‌های روکش شده با چرم ناپا بکاررفته در این مدل که قیمت آن 52,500 پوند است،راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم آورده و شاید تنها بتوان از طراحی ساده غربیلک فرمان کمی ایراد گرفت.

باوجود اینکه لندروور دیسکاوری و ب ام و X5 را می توان با موتور چهار سیلندر هم سفارش داد،ولوو  XC90تنها با یک موتور 4 سیلندر به بازار عرضه میشود. قدرت پیشرانه ولوو شرکت کننده در این تست،232 اسب بخار و گشتاور آن 480 نیوتن-متر است. با انتخاب پیشرانه T8 پلاگین هیبرید به قیمت 61,650 پوند میتوانید کمبود حدود 80 واحدی گشتاور پیشرانه  D5مورد آزمایش را جبران نمایید.

با روشن نمودن پیشرانه، صدایی جذاب به گوش میرسد. البته مهندسین ولوو تمام تلاش خود را در جهت کم صدا نمودن آن بکار بسته اند.

عملکرد جعبه دنده نرم و دقیق است اما ولوو تنها خودروی بدون شیفتر تعویض دنده در این رقابت است. عملکرد سیستم تعلیق نیز در مسیرهای هموار مناسب و نرم است اما عبور از دست اندازهای جاده  تاحدی در اتاق احساس میشود. این خودرو اگرچه نسبت به دیسکاوری جذاب تر و سریعتر است اما در برابر رقبای آلمانی اوضاع قدری متفاوت خواهد بود.

قابلیت های آفرود این خودرو تا حدی جوابگوی علاقمندان خواهد بود اما قطعا آفرودسواران دیسکاوری را ترجیح خواهند داد و در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که ولوو XC90 اگرچه خودروی جذابیست اما مهندسان شرکت سازنده میتوانند پیشرانه و شاسی را به منظور افزایش کیفیت و هیجان رانندگی ،مورد اصلاح و بازبینی قرار دهند.

نتیجه پایانی:قهرمان رقابت

هرکدام از این خودروها به نوبه خود از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند و نمی توان کسی را بخاطر خرید هرکدام از اینها مورد سرزنش قرار داد.

اگر قابلیتهای رانندگی برای شما مهم است، بدون شک ب ام و بهترین انتخاب شما خواهد بود اما شاخصه های کاربردی و رفاه کمتری نسبت به رقبا در اختیارتان میگذارد.

XC90 از هر جنبه ای بسیار جذاب است،از طراحی زیبایش گرفته تا کابین راحت و فوق العاده آن. اما عملکرد رقبا به ویژه آلمان ها از نظر فنی برتر است و شاسی ولوو نیز می تواند به منظور افزایش راحتی و بهبود قابلیت رانندگی ارتقا یابد.

اگر به دنبال یک آفرودر همه چیز تمام هستید، دیسکاوری بهترین گزینه است اما بدلیل وزن زیاد نسبت به رقبای آلمانی تنبل تر است و از نظر دینامیکی رقابت را با اختلاف به آنها واگذار خواهد نمود.

آئودی نیز نه از نظر فضای داخلی،نه در مبحث آفرود و نه در موضوع آرامش سواری،به هیچ وجه نمی‌تواند با دیسکاوری رقابت کند،اما Q7 تعادل خوبی را بین شاخصه های مختلف یک خودرو اعم از آفرودی و آنرودی، برقرار ساخته است.

سیستم تعلیق بادی آن حس نشاط و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد؛پیشرانه V6 توربودیزل قدرتمندترین و در عین حال نرم ترین پیشرانه این رقابت محسوب میشود و سرانجام کیفیت کابین و تکنولوژی بکار گرفته شده در آن، فراتر از حد تصور است.

در پایان بنابر آنچه بیان شد، هر کدام از شرکت کنندگان در این رقابت نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند و این شما هستید که بایستی بر اساس نیازتان ،تصمیم نهایی را اتخاذ نمایید و خودروی مورد نظرتان را برحسب نظرتان تهیه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hotyi Bayuiop
    Hotyi Bayuiop | ۲۴ تیر ۱۳۹۶

    نقد بسیار خوب ممنون

  • آریا
    آریا | ۲۴ تیر ۱۳۹۶

    جیپ توش نبود. اگه بود نتیجه متفاوت میشد

  • @pic
    @pic | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    مرسی برای این مقاله نه چندان قوی :))
    بدون شک Audi Q7

  • Saeid Rezaei
    Saeid Rezaei | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    بررسی بسیار خوبی بود
    xc 90 ارابه سوئدی !!

مطالب پیشنهادی