ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روایت ناگفته ای از فراز کوتاه و فرود طولانی «ویندوز فون»

هفته پیش بود که مایکروسافت رسماً به پشتیبانی از «ویندوز فون» پایان داد و مهر تاییدی بر مرگ این پلتفرم زد. با این حساب، تنها چند موبایلی که از سیستم عامل «ویندوز ۱۰ موبایل» استفاده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

هفته پیش بود که مایکروسافت رسماً به پشتیبانی از «ویندوز فون» پایان داد و مهر تاییدی بر مرگ این پلتفرم زد. با این حساب، تنها چند موبایلی که از سیستم عامل «ویندوز ۱۰ موبایل» استفاده می کنند، پرچم ویندوز در دنیای تلفن های هوشمند را همچنان بالا نگه داشته اند. این‌ها جزییاتی است که خودتان بهتر می دانید اما چه چیزی باعث مرگ پلترفمی مانند ویندوز فون شد؟

شاید تصور کنید که می شود همه چیز را مربوط به اپل و آیفون دانست ولی در ماجرای شکست ویندوز فون و موبایل های ویندوزی، اندروید و گوگل بازیگران بزرگتری بودند.

اپل همه قواعد بازی در دنیای موبایل را تغییر داد ولی در سال های پرآشوبِ پس از آیفون، موقعیتی بزرگ برای تبدیل شدن به یک جایگزین، یا بهتر است بگوییم یک رقیب برای آیفون وجود داشت.

چند لحظه دستاوردهای اندروید را فراموش کنید، و آن وضعیت را دوباره به این شکل مرور کنید: اپل می خواهد سالانه یک موبایل عالی و گران بفروشد. مایکروسافت ویندوز را دارد. گوگل هم یک شرکت نرم افزاری بزرگ ولی بدون سیستم عامل است. کدام یک می تواند با نگاهی کوتاه روی دست اپل، به رقیب اصلی آن تبدیل شود؟ احتمالاً شما هم شانس مایکروسافت را بیشتر می دانید. ولی به هر حال همانطور که همه می دانیم، گوگل در این بازی از مایکروسافت جلو زد.

مشکل سایر شرکت هایی که در آن زمان در دنیای موبایل پیشتاز بودند، فقدان آینده نگری بود؛ حالا وقتی به عقب برمی گردید و اظهارنظرهای مدیران شرکت ها در مورد آیفون را می شنوید، بسیاری از آنها چندان هوشمندانه به نظر نمی رسند.

جیم بالسیلی

برای مثال، مدیر عامل RIM (سازنده موبایل های بلک بری)، آقای «جیم بالسیلی» در آن زمان گفته بود: «آیا باید تصور کنیم که این محصول می تواند دریای بلک بری را مواج و طوفانی کند؟ به نظرم این ادعا اغراق آمیز است.» مدیر عامل شرکت پالم هم گفته بود:‌ «آدم های علاقمند به PC، اصلاً متوجه نوع کارکرد آن نمی شوند و علاقه ای هم به آن نشان نخواهند داد.» آقای بالمر، مدیر عامل قبلی مایکروسافت هم که معرف حضورتان هست:‌ «(آیفون) برای کاربران تجاری جذاب نیست، چون اصلاً کیبورد ندارد.»

سه مدیرعاملی که این اظهار نظرها را داشتند، پس از مدتی تلاش کردند تا موبایلی در پاسخ به آیفون روانه بازار کنند. بلک بری تغییراتی در سیستم عاملش پیاده کرد و سپس موبایلی با نمایشگر بزرگ راهی فروشگاه ها نمود. پالم هم موبایلی اینچنینی با سیستم عامل webOS ساخت اما نتوانست پشتیبانی اپراتورهای مخابراتی (بخوانید فروشندگان موبایل) را پیدا کند. محصول هم به اندازه ای عالی نبود که کاربر بخواهد به شکل مستقل آن را بخرد.

اما ویندوز موبایل ۶.۵، پاسخ مایکروسافت به اپل و آیفونش بود؛ یک نیمچه هک بر روی پلتفرمی که برای کار روی دستگاه های مجهز به نمایشگر تمام تاچ بهینه نبود. پس از آن ویندوز فون ۷ از راه رسید که تغییرات تحسین برانگیز و قابل تاملی داشت. فقط مشکلش این بود که خیلی دیر آمد.

ویندوز فون ۸ وضعیت بد را بدتر و طرفداران هیجان زده مایکروسافت را نیز خشمگین تر کرد. مشکل ویندوز موبایل ۸ اینجا بود که دستگاه های قبلی را پشتیبانی نمی کرد و کاربران موبایل های آن زمان (که تعدادشان هم کم نبود) باید برای دستیابی به آن، موبایلی جدید می خریدند. همین اتفاق برای ویندوز موبایل ۱۰ هم رخ داد، تفاوت ولی اینجا بود که دیگر کسی اهمیت نمی داد و کاربران کمتری باقی مانده بودند.

به هر حال، تمام تلاش های سه شرکت مایکروسافت، بلک بری و پالم در جهت پاسخ دادن به آیفون چندان نتیجه ای نداشت و برنده، شرکتی بود که پیش از اینکه آیفون معرفی شود، تلاش خود برای تولید یک موبایل را شروع کرده بود.

این شرکت همانطور که می دانید، گوگل نام دارد اما آنچه احتمالاً نمی دانید این است که هدف اصلی اش، تقدم یافتن بر آیفون نبوده. بلکه از همان ابتدا، مایکروسافت را هدف قرار داده بود و مشخصاً توانست در این زمینه، این شرکت را شکست دهد.

تصویری از «سونر»؛ موبایلی که گوگل ابتدا و پیش از عرضه آیفون در حال کار روی آن بود. محصولی که پس از معرفی آیفون، تیم توسعه دهنده از رونمایی اش منصرف شد و چند ماه زمان را صرف بازنگری در آن کرد و در نهایت موبایلی با نمایشگر لمسی روانه بازار نمود.

برای اینکه بفهمیم گوگل در زمان پر و بال دادن به اندروید، دقیقاً چه اهدافی در سر داشته، بهترین راه این است که به سراغ مشکل حقوقی اش با اوراکل بر سر جاوا برویم که در سال ۲۰۱۲ به اولین اوج خود رسیده بود و نگاهی به مکالمات و اسناد دادگاه ها داشته باشیم.

این برخی دیالوگ های مدیرعامل وقت گوگل، آقای «اریک اشمیت» در همین دادگاه و در مورد تولد اندروید است:

پرسش: زمانی که اندروید و آقای رابین جزیی از تیم گوگل شدند، آیا یک برنامه استراتژیک تجاری برای آینده اندروید وجود داشت؟

پاسخ: بله.

پرسش: می توانید بیشتر در مورد این برنامه تجاری به اعضای هیئت منصفه توضیح بدهید؟ چه بود؟

پاسخ: ما در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفتیم که... -۲۰۰۶ سال ساخت پلتفرم اندروید بود-... تصمیم گرفتیم که پلتفرمی متن باز بسازیم که استفاده از آن آزاد باشد و خبری از محدودیت مجوزها که مانند ترمز صنعت تکنولوژی عمل می کردند در آن نباشد. در حقیقت، برنامه مان این بود که یک جایگزین عالی برای بازیگر اصلی آن زمان باشیم.

در نتیجه برنامه این بود که چیزی بسازیم که به شکل عمومی در دسترس باشد و بتواند مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و به این صورت ارزش کسب کند. با این روش، می شد پلتفرمی بسیار بزرگ ساخت که رشد سرسام آوری داشته باشد. مشخصاً، همه این اتفاق ها هم افتاد.

پرسش: زمانی که می گویید جایگزین و باز برای چیزی که آن زمان وجود داشت، دقیقاً منظورتان چیست؟ این را برای اعضای هیئت منصفه توضیح بدهید.

پاسخ: راستش، در آن زمان، ما خیلی نگران محصولات مایکروسافت بودیم. حالا دیگر سخت می توان چنین موضوعی را مرتبط دانست، ولی آن موقع ما به شدت نگران استراتژی موبایل در مایکروسافت و موفقیت چشمگیر آن بودیم.

آن موقع بازیگر اصلی صنعت موبایل نوکیا بود که سیستم عاملی به نام «Symbian» را توسعه می داد. این موضوع همچنین از طرف دیگر نگرانمان می کرد.

همه این ها پیش از معرفی آیفون و قضیه انقلاب آیفونی رخ داده است.

وقتی به صحبت های اشمیت توجه کنید، می بینید که آنچه او و سایر مدیران گوگل را نگران می کرد، این بوده که آیا کاربران موبایل در ادامه هم به سراغ گوگل دات کام می روند یا خیر. او به وضوح می دیده است که پلتفرمی پرطرفدار و باز از راه خواهد رسید که سازندگان بسیاری در آینده مجوز استفاده از آن را دریافت می کنند و محصولات سخت افزاری خود را با آن به دست کاربر می رسانند. او می خواست که گوگل حتما در این پلتفرم نرم افزاری، در دسترس باشد.

به جای اینکه گوگل به نوکیا و مایکروسافت و سایرین اعتماد کند که به قول و قرارشان با گوگل (برای جستجوی موبایلی کاربران) پایبند بمانند، خودش رفت و یک پلتفرم متن باز تهیه کرد و سپس آن را جهت استفاده به رایگان در اختیار همه گذاشت و اینگونه مایکروسافت را از چرخه حذف کرد، چرا که مایکروسافت برای اجازه دادن به سازندگان سخت افزار برای استفاده از ویندوز فون، مبالغی را دریافت می کرد.

همین مسئله باعث مرگ ویندوز فون شد؛ مرگی تدریجی و اندکی هم دردناک که تا همین هفته گذشته طول کشید. اندروید از راه رسید و سازندگان دیگر مایل به پول دادن به مایکروسافت برای استفاده از ویندوز فون در محصولات خود نبودند. از طرف دیگر، مایکروسافت در آن زمان نتوانست رقیبی در حد و اندازه آیفون، برای آیفون توسعه دهد و این اتفاق خیلی دیر و در نهایت در سال ۲۰۱۰ رخ داد. در آن زمان، محصولات اندرویدی بیش از ۲ سال بود که در بازار فروخته می شدند.

در آن سال ها اگرچه آیفون تحول هایی را به همراه داشت ولی هنوز هم قدرت اصلی در اختیار اپراتورهای آمریکایی برای فروش موبایل در این کشور بود. این اپراتورها بودند که می توانستند با یک انتخاب خود، برنده ها و بازنده ها را مشخص کنند. از آنجایی که فقط AT&T آیفون را به شکل اختصاصی داشت، سه اپراتور بزرگ دیگر آمریکا به فکر تهیه رقیب افتادند.

برای مثال در سال ۲۰۰۸، ورایزن به سراغ موبایل Storm از بلک بری رفت و آن را به عنوان رقیبی برای آیفون به بازار فرستاد که البته این موبایل هم همانطور که در داستانی کامل برایتان نوشته ایم، شکست سختی را تجربه کرد.

 

در سال ۲۰۰۹ ورایزن پس از تجربه شکست با Storm، به دنبال جایگزین تازه ای بود و شرکت Palm هم نتوانست ورایزن را قانع کند تا Palm Pre را انتخاب کند. از سوی دیگر ویندوز فون ۷ هنوز یک سال دیگر از راه می رسید. در نتیجه این اپراتور به سراغ موتورولا دروید رفت که می توان از آن به عنوان یکی از اولین موبایل های موفق اکوسیستم اندروید نام برد. بقیه داستان را هم که احتمالاً خودتان بهتر می دانید.

آنچه از تاریخچه دنیای موبایل مطالعه کردید بیش از حد خلاصه شده بود و هر کدام از شرکت ها در این راه اقدامات زیاد و اشتباهات بسیاری را هم مرتکب شده اند که در مورد هر کدام از آنها می شود کتابی نوشت؛ از بایدهایی که نوکیا اگر به سراغشان می رفت اکنون چنین از هم پاشیده نمی شد تا اشتباهاتی که بلک بری و پالم مرتکب شدند و مرگ خود را تسریع بخشیدند.

اما در دنیای موبایل، می توان عنوان «بزرگترین موقعیت از دست رفته» را متعلق به ویندوز فونِ‌ مایکروسافت دانست. همه آن چیزی که گوگل برای موفقیت نیاز داشت و به سراغشان رفت، از مدت ها پیش در اختیار مایکروسافت بود. فقط جدا از تاخیرها، دنیای مایکروسافت آنقدر عالی و رایگان نبود که همه می خواستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • sasani
    sasani | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    مگه مایکروسافت ۶ خلاص نکرد مگه ۷ رو هم خلاص نکرد حالا ۸ رو خلاص کرده تمرکزشو گذاشته رو ۱۰ اخبارو درست بیان کنید این عادت مایکروسافته همیشه رو سیستم عامل جدیدش کار میکنه همچنان ۱۰ بافی خواهد ماند تا یواش یواش سی شل رو روش اپدیت کنه سی شل قراره یه کارایی بکنه که صداش بعدا در میاد گوشی های ویندوزفون ۸ متسفانه سی شل را نمی تونند ساپورت کنند و شانس با اونایی که هشتشون قابل ارتقاع به ۱۰ هستش

    • پوریا ماندگار
      پوریا ماندگار | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

      شما طرفدارهای مایکروسافت بیش از حد امیدوارید ، این حرفا رو من از سال 2010 دارم میشنوم و هنوزم هیچ عنی نشده ویندوز

  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    به عنوان کسی که ۵ ساله داره از ویندوز فون استفاده میکنه میگم که دیگه خلاقیت تو ویندوز فون از بین رفته! الان شما هر قابلیتی رو که بخواین تو اندروید و آی او اس هست و مردم دیگه به این فکر نمیکنند که این ها خلاقانه هستند با کپی شدند. برای مثال منوی مولتی تسکینگ برای تسک منیجر که تو ویندوز فون ۸ بود و اون سال تسک منیجر سیستم عامل آی او اس ۶ به شکل احمقانه ای آیکون اپلیکیشن ها رو روی نوار اپ های دائمی نشون میداد که سال بعد تو آی او اس ۷ به شکل هوشمندانه ای از ویندوز فون کپی شد. از این دست مثال ها خیلی هست که بخوام براتون بزنم. مشکل بعدی خرید نوکیا و تخریبش به جای تزریق پول بهش بود. هممون میدونیم که کیفیت گوشی های نوکیا مثال زدنی بود و نوکیا خیلی خوب تونست که با حفظ تم و محیط خودش کاربرهاشو از سیمبین به ویندوز فون منتقل کنه، در عین حال که ویژگی های جدید و خلاقانه هم ارائه میداد. اپلیکیشن هایی مثل نوکیا میوزیک یا نوکیا کمرا مثال های خوبی برای این ادعا هستند. همچنین گوشی های با تنوع رنگی بالا چیزی بود که غیر از پلتفرم نوکیا سخت پیدا میکردید. اما ویندوز ۱۰ دیگه اون حس رو نداشت، دیگه اون ویندوز فون نشد. خیلی کامل تر شد، ولی همونطور که بالا گفتم این کامل بودن و قابلیت ها به شکل بهتر تو دو سیستم عامل دیگه بود. به عنوان مثال ما تو ویندوز فون یه نوتیفیکشن سنتر با وی پی ان هم نداشتیم ولی هیچ اعتراضی نبود چون که صد ها قابلیت دیگه بود اما الان....

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    وینفون اونقد برام جذاب بود که وقتی خواستم بین لومیا۹۲۰ ،آیفون۵ ،و سامسونگ اس۳ یکی رو گفت بابام انتخاب کن لومیا ۹۲۰ رو انتخاب کردم. اما نبود برنامه کافی، سیستم عامل ضعیف ،اپدیتایی که فقط اسمی اپدیت بود و عملا هیچ‌چیزیو بهتر نمیکرد ،تاخیر در بهتر شدن سیستم عامل همش و همش باعث شدن که انقد پشیمون بشم که وینفون برام بشه یک عقده شاید باورتون نشه ۸ ماه بود وینفون رو داشتم اما واتساپش فعال نمیشد چون اخرین اپدیتش مال خیلی وقت قبل بود و از نظر شرکت واتساپ این برنامه منقضی شده بود. شاید این حرف مسخره باشه اما تنها حرف و حدیثی که میتونست وینفون رو زنده نگه داره نوکیا بود که اونم از گردونه خارج کردن . واقعا یکی از حرکاتای اشتباه این بود که بعد از دو سال که از ۱۵۲۰ که اخرین پرچمدار بود گذشت ۹۵۰ و ۹۵۰Xl اومد که واقعا دوتا گوشی بود که در حد پرچمدار نبود تیر خلاص به وینفون زد خداییش منی که انقد از وینفون ضعف دیدم ولی بازم منتظر پرچمدارش بودم که اگر یه گوشی خوب اومد بخوام بازم امتحانش کنم اما خب دیگه وقتی هیچ احترامی برای مشتری قائل نباشی میشه اینی که الان اتفاق افتاد شاید ۱۰ مورد من خودم دیدم که گوشیشون ویندوزی بود اما با دیدن پرچمدارا و وینفون ۱۰ که آنچنان مالی نبود رفتن طرف اندروید و ایفون

    • Amir Abdollahi
      Amir Abdollahi | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

      دقیقا داداش

  • mahdi
    mahdi | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    من ویندوز فون 7.8 رو htc hd2 داشتم البته اونو هک کردن وبا هزار بدبختی تونستم ویندوز فون 7.8 بزنم چون ویندوز فون 7 رو به این گوشی نداد مایکروسافت ، ویندوز فون 7.8 بدترین سیستم عاملی بود که میشد داشت
    اول اینکه کد های USSD رو پشتیبانی نمیکرد
    تو این زمینه حتی از گوشی های بدون سیستم عامل دار قدیمی هم عقب بود!
    از این مشکلم که عبور میکنیم ، مشکل دیگه از راه میرسه
    استورش رو هر جوری کردم نتونستم راه اندازیش کنم جالب اینجاست چند بار اکانت live.com ساختم و هیچ کدومشون کار نکرد ارور activiation filed میداد باید به پشتیبانی ویندوز فون زنگ میزدی با هزار بدبختی با انگلیسی سعی کردم کد رو که باید تو چهار خانه وارد میکردی رو بگیرم اما نتیجه ای نگرفتم گفتن سریال نامبر گوشیت نامعتبره ، آخه گوشی htc hd2 سیستم عامل اصلیش ویندوز موبایل 6 بود و بعد از اون این گوشی از طرف مایکروسافت مرد و هیچ آپدیتی نگرفت ، بعد ها اندروید ریختم نسخه قدیمی 2.3 واقعا یه بهشت بود واسه این گوشی ها استورش اون زمان کار میکرد اما الان باید بازار بزنی ولی واقعا چند قدم جلوتر از ویندوز فون 7.8 است این اندروید های قدیمی ، تا الان این گوشی رو با اندروید 2.3 نگهش داشتم و همه جا کنارم بوده و هست
    یعنی آدم مونده چی بگه یه گوشی ویندوزی که خیلی سال ها پیش به وسیله سیستم عامل خودش نابود شده با اندروید زنده میشه تا الانم با اندروید یه گوشی بی نظیری شده

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    مدیران گوگل جوان و مایکروسافت پیر و بدون عقل

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی