ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صرف بودجه های هنگفت از جانب گوگل برای اثرگذاری بر پژوهش های دانشگاهی

طبق گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده، گوگل حداقل برای مدت یک دهه است که با پرداخت پول به اساتید دانشگاه های شناخته شده ای نظیر برکلی و هاروارد، سعی دارد، تحقیقات علمی و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

طبق گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده، گوگل حداقل برای مدت یک دهه است که با پرداخت پول به اساتید دانشگاه های شناخته شده ای نظیر برکلی و هاروارد، سعی دارد، تحقیقات علمی و دانشگاهی آنها را جهت دار کند.

وال استریت ژورنال ظاهرا با استناد به متن چند ایمیل این مقاله را منتشر کرده و مدعی شده که این شرکت زیرشاخه آلفابت تلاش دارد با تامین بودجه مورد نیاز تحقیقات دانشگاهی مختلف به نحوی سیاست عمومی خود را ترویج نماید.

گوگل به برخی تحقیقات تا چهارصد هزار دلار اختصاص داده است

طبق گزارش، در طول این دوران ده ساله، گوگل مبالغی تا چهارصد هزار دلار را به تحقیقات دانشگاهی اختصاص داده و در این بین، گاها پیش آمده  که اساتید دانشگاه ها قبل از انتشار رسمی مقالات علمی خود آنها را در اختیار گوگل قرار داده اند و حتی نظرات این شرکت را روی آنها اعمال کرده اند.

جالب آنکه اغلب مراکز آکادمیک، که از جانب گوگل حمایت مالی شده اند، در مقالات علمی خود حرفی از این رابطه به میان نیاورده اند که البته برخی مدعی شده اند، گوگل برای تخصیص بودجه به آنها هیچ شرطی نداشته است و آنها را مجبور به این کار نکرده.

اما این مقالات ظاهرا مزایای زیادی برای شرکت ساکن مانتین ویو دارند؛ برای نمونه گفته می شود که این کمپانی مناقشه سال 2012 خود با کمیسیون تجارت فدرال را به لطف یکی از این مقالات رفع کرده و از آن برای رد انتقادات مبنی بر اقدامات ضد رقابتی اش بهره گرفته.

گوگل اما در واکنش به این خبر اعلام داشت:

رابطه محکم خود با نهادهای آکادمیک، محققان دانشگاهی و موسسات آموزش عالی را از همان اواخر دهه 90 که کارش را شروع کرده، حفظ نموده تا جایی که موسسان آن یعنی لری پیج و سرگی برین هم در دانشگاه با هم آشنا شده اند.

در پایان باید اشاره کنیم که این اتهام تنها علیه گوگل مطرح نشده و برخی ناظران صنعت انگشت اتهامشان را به سمت نام های دیگری نظیر کوالکام و مایکروسافت نیز اشاره گرفته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی