ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: نمایشگر قابل حمل ایسوس ZenScreen MB16C

کافی است یکبار پشت کامپیوتری با ۲ مانیتور نشسته باشید تا اذعان کنید وجود یک نمایشگر اضافه تا چه می تواند تجربه کاربری شما را از رایانه بهبود دهد. اما تا این امروز فقط در صورتی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

کافی است یکبار پشت کامپیوتری با ۲ مانیتور نشسته باشید تا اذعان کنید وجود یک نمایشگر اضافه تا چه می تواند تجربه کاربری شما را از رایانه بهبود دهد.

اما تا این امروز فقط در صورتی می توانستید ۲ نمایشگر داشته باشید که کامپیوتر شما دسکتاپ یا در جایی کنار پریز برق ثابت باشد. خوشبختانه ایسوس برای رفع این محدودیت در نمایشگاه IFA از یک نمایشگر باریک، ظریف و کم وزن به نام ZenScreen MB16C پرده برداشت که برق و تصویر خود را از درگاه USB تامین می کند و به راحتی می توانید آن را همه جا همراه داشته باشید.

اتصال به درگاه USB به این معناست که نمایشگر جانبی ایسوس حتی می تواند به موبایل شما هم متصل شود، البته اگر از نوع Type-C باشد. در مورد کامپیوترها هم می توانید درگاه معمول نوع A را با مبدلی که در بسته بندی محصول قرار دارد، به نوع جدیدتر C تبدیل کنید.

به همین سادگی می توانید عکس و فیلم را به جای صفحه نمایش کوچک موبایل روی این نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مشاهده کنید، نمونه کارهای خود را برای مشتری ها نمایش دهید یا هرجا لپ تاپ خود را می برید یک مانیتور جانبی دوم هم برای آزادی عمل بیشتر در اختیار داشته باشید.

از شما دعوت می کنیم در بررسی مانیتور جذاب و قابل حمل ZenScreen MB16C با ویژگی های دستگاه آشنا شوید.

طراحی

ایسوس به طراحی محصولاتش اهمیت زیادی می دهد، از موبایل های نه چندان گران قیمت ذن فون گرفته تا حتی روتر Blue Cave که بیشتر از ابزار کامپیوتری، به یک وسیله تزئینی منزل شباهت دارد.

پس تعجبی ندارد که وقتی ایسوس مانیتور اکسترنال هم می سازد، نتیجه نهایی چشم نواز و زیبا باشد، خصوصاً وقتی آن را کنار محصولات مشابه از جمله مانیتور پرتابل سنگین، ضخیم و نه چندان زیبای AOC قرار دهید که آن هم اخیراً معرفی شده است.

image

محصول شرکت تایوانی اما فقط ۷۸۰ گرم وزن دارد و ۸ میلی متر ضخامت، یعنی هم اندازه با خودکار ظریفی که سازنده در بسته بندی محصول قرار داده است.

قبول دارم اینکه یک خودکار در بسته بندی محصول باشد تعجب بر انگیز است، اما عجیب تر اینکه این خودکار زیبا و خوش دست می تواند به عنوان پایه ای برای نگه داشتن مانیتور ایسوس عمل کند!

شرکت سازنده برای این منظور یک سوراخ در گوشه بدنه تعبیه کرده که خودکار داخل آن قرار گرفته و مانیتور را روی میز ثابت می کند. این البته تنها راه برای ثابت کردن دستگاه روی میز نیست.

مانیتور «ذن اسکرین» همراه با یک کاور محافظ عرضه می شود که در حقیقت پس از تا خوردن به عنوان پایه نگهدارنده هم عمل می کند. در این کاور آهنرباهای مختلفی قرار دارد که به لطف آنها می توانید نمایشگر را با ۲ زاویه مختلف روی میز قرار دهید.

image

خوشبختانه آهنربای مورد استفاده از قدرت کافی برخوردار است و به نظر نمی رسد جای نگرانی از بابت سر خوردن یا جدا شدن آنها از یکدیگر وجود داشته باشد.

حتی امکان عمودی گذاشتن مانیتور هم وجود دارد. جالب اینکه محصول ایسوس قادر است جهت تصویر را بر اساس اینکه از کدام طرف روی میز قرار گرفته تنظیم کند. برای مثال می توانید فایل های اکسل و ویدیو ها را به شکل افقی نمایش دهید و برای مطالعه کتاب، اسناد متنی و نسخه موبایل سایت ها از حالت افقی استفاده کنید.

البته این قابلیت فقط با سیستم عامل ویندوز کار می کند و برای فعال کردن آن لازم است درایور محصول را از سایت سازنده دریافت کنید.

پشت بدنه دستگاه با لپ تاپ های ایسوس و زبان طراحی معمول این شرکت هماهنگی دارد، فلزی که به شکل حلقه های تو در تو خراش خورده و در مرکز آن نشان سازنده نمایان است. بر همین اساس اگر یک لپ تاپ از سری پرطرفدار ذن بوک ایسوس داشته باشید، مانیتور جدید می تواند یک مکمل عالی برای آن باشد.

در کناره های بدنه فقط یک درگاه USB-C قرار دارد و در نمای روبرو نوار باریکی پایین نمایشگر تعبیه شده که ۳ دکمه دارد، یکی برای خاموش و روشن کردن و ۲ دکمه ی دیگر برای ناوبری در منوی تنظیمات.

حاشیه های اطراف نمایشگر هم با معیارهای امروزی همخوان هستند و ضخامت آنها در چشم نمی زند. تا اینجای کار شرکت تایوانی بدون مشکل خاصی نمره قبولی را دریافت می کند و یکی از زیباترین مانیتورهای پرتابل موجود را به بازار عرضه کرده است.

راه اندازی و امکانات

برای راه اندازی مانیتور «ذن اسکرین» کافی است کابل USB-C را به درگاه مربوطه در کامپیوتر یا حتی موبایل خود متصل کنید و دکمه روشن شدن دستگاه را فشار دهید.

اگر کامپیوتر شما قدیمی است و USB-C ندارد هم نگران نباشید، شرکت تایوانی یک تبدیل کوچک داخل جعبه گذاشته که با استفاده از آن می توانید درگاه معمول USB نوع A را به نوع C تبدیل کنید.

البته برای این منظور ابتدا باید فایل درایور را از سایت سازنده برای یکی از سیستم عامل های ویندوز، لینوکس یا مک دانلود کنید، اما اگر درگاه USB-C داشته باشید دستگاه به شکل Plug & Play عمل می کند و نیازی به نصب نرم افزار اضافی نخواهد بود.

به شکل پیشفرض، «ذن اسکرین» تصویر نمایشگر اصلی شما را به اصطلاح آینه می کند، اما در صورت تمایل می توانید آن را به صفحه نمایش جانبی دوم تبدیل کنید و این فضای اضافی را به میز کار مجازی خود اضافه نمایید.

اگر درایور را هم نصب کرده باشید، دستگاه به شکل خودکار متوجه می شود به شکل عمودی قرار گرفته یا افقی و جهت تصویر را بر همین اساس تنظیم می کند.

اگر بعد از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر خواب خوشی را تجربه نمی کنید، می توانید با فعال کردن فیلتر نور آبی در «ذن اسکرین» میزان خستگی چشم و اختلال خواب را کاهش دهید. فعال کردن این حالت با ۵ شدت مختلف امکان پذیر است و به شما بستگی دارد که تمایل داشته باشید چه مقدار از نور آبی صفحه (که به چشم فشار می آورد) حذف کنید.

مانیتور جدید ایسوس ضمناً از گواهی TÜV Rheinland بهره می برد، ویژگی دیگری که با کاهش لرزش یا سو سو زدن تصویر، خستگی چشم کاربر را کاهش می دهد.

عملکرد و کیفیت تصویر

صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی «ذن اسکرین» از نوع IPS LCD ساخته شده و از رزولوشن Full HD یا 1080p بهره می برد، رقمی که هرچند بالاتر از آن در لپ تاپ های امروزی یافت می شود، اما کاملاً برای استفاده روزمره کفایت می کند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

حتی اگر بخواهید از مانیتور ایسوس برای نمایش نمونه کارهای تجاری هم استفاده کنید جای نگرانی نیست، پنل IPS دو ویژگی مناسب برای این منظور دارد، رنگهای چشم نواز و زاویه دید عالی که باعث می شود محل ایستادن مخاطب تاثیر زیادی روی کیفیت چیزی که مشاهده می کند نداشته باشد.

البته حرکت افقی در مقابل صفحه تا حدی روشنایی را کاهش می دهد، اما حداکثر روشنایی دستگاه ۲۲۰ نیت است که رقم نسبتاً قابل قبولی به حساب می آید.

«ذن اسکرین» بر اساس آزمایش های انجام گرفته حدود نیمی از رنگهای استاندارد sRGB را نمایش می دهد که هرچند برای کار گرافیک به شکل حرفه ای کافی نیست، اما برای استفاده روزمره کفایت می کند. خصوصاً که کنتراست 800:1 به عمق مناسب رنگ مشکی منجر می شود.

نرخ تازه سازی تصویر در «ذن اسکرین» ۶۰ هرتز در نظر گرفته شده و زمان پاسخگویی به ۵ میلی ثانیه می رسد. با این رقم پخش ویدیو کاملاً امکان پذیر است، هرچند اگر صحنه های فیلم بیش از حد سریع باشند، تا حدی کند بودن زمان پاسخگویی را احساس خواهید کرد.

جمع بندی

«ذن اسکرین» مدل MB16C بدون تردید زیبا ترین نمایشگر جانبی قابل حمل است که می توانید در بازار تهیه کنید. اما زیبایی تنها نیمی از موضوع است و این مانیتور پرتابل با وزن تنها ۷۸۰ گرم یکی از سبک ترن ها هم محسوب می شود.

کاور محافظ بدنه در عین حال به عنوان پایه آهنربایی هم عمل می کند و با استفاده از آن می توانید «ذن اسکرین» را در ۳ حالت روی میز قرار دهید، دو زاویه افقی و یکی هم به شکل عمودی که برای مطالعه اسناد کارایی بالایی دارد.

راه اندازی دستگاه به سادگی با یک کابل USB-C انجام می گیرد و به منبع برق هم نیازی ندارد، در نتیجه می توانید هرجایی آن را همراه داشته باشید.

اگر کامپیوتر شما قدیمی است، جای نگرانی وجود ندارد و شرکت تایوانی تبدیل USB-C به USB معمول نوع A را هم داخل جعبه قرار داده است. بله درگاه USB معمولی کامپیوتر شما می تواند پس از نصب یک فایل درایور، تصویر را هم انتقال دهد!

کیفیت تصویر اما در رده ی بعد از زیبایی ظاهری و قابل حمل بودن دستگاه قرار می گیرد. البته پنل IPS Full HD از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است، اما به دلیل محدودیت تعداد رنگها امکان انجام کار حرفه ای در زمینه گرافیک و تا حدی عکاسی وجود نخواهد داشت.

در عوض با استفاده از این نمایشگر جانبی می توانید فیلم و عکس تماشا کنید، به مشتری های خود نمونه کار نمایش دهید و به مطالعه و بررسی اسناد و مدارک اقدام نمایید.

اگر موبایل شما USB-C داشته باشد، حتی امکان اتصال «ذن اسکرین» به تلفن هوشمند هم وجود دارد. پس صفحه نمایش احتمالاً ۵ اینچی موبایل خود را فراموش کنید، وقتی ایسوس یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی با ضخامت تنها ۸ میلی متر را به قیمت ۲۵۰ دلار به فروش می رساند.

مزایا
  • طراحی ظریف، وزن سبک، ضخامت کم
  • کاور محافظ با قابلیت تبدیل به پایه نگهدارنده
  • امکان استفاده از خودکار به عنوان پایه
  • امکان اتصال به درگاه USB نوع A با تبدیل داخل جعبه
  • انتقال برق و تصویر فقط با یک کابل USB
  • فیلتر نور آبی و گواهی TÜV Rheinland 
معایب
  • پشتیبانی محدود از استانداردهای رنگ
  • حداکثر روشنایی متوسط
  • نیاز به نصب درایور برای برخی قابلیت ها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سیدمرتضی سیدنژاد
    سیدمرتضی سیدنژاد | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    سیستم عاملش چیه؟

    • pishva
      pishva | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

      سیمبین

  • pishva
    pishva | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    کاش hdmi هم ساپورت میکرد تا ps4 بهش نصب بشخ?

مطالب پیشنهادی