ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

وارثین پژو و تویودا؛ مقایسه پژو 508 و تویوتا کمری هیبرید

شاید دانستن اینکه کمپانی خودروسازی پژو در ابتدای کارش به تولید دوچرخه و قهوه آسیاب کن می پرداخت برایتان جلب باشد. پژو در سال 1810 میلادی بدل به کارخانه ذوب استیل شد. این رویه به ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

شاید دانستن اینکه کمپانی خودروسازی پژو در ابتدای کارش به تولید دوچرخه و قهوه آسیاب کن می پرداخت برایتان جلب باشد. پژو در سال 1810 میلادی بدل به کارخانه ذوب استیل شد.

این رویه به همین منوال پیشرفت تا اینکه‌ در سال 1891 به لطف Armand Peugeot، اولین خودرو با تیراژ بالای تولید پژو به نام type 3 به بازار عرضه شد. اکنون پس از گذشت 126 سال، این برند قدیمی فرانسوی در تلاش است تا جایگاه سابقش را بازیابد.

نمونه از دستگاه آسیاب قهوه ساخت پژو

تویوتای نام آشنا، برندی از سرزمین آفتاب تابان که حال، به لطف فولکس واگن، دیگر بزرگترین مجموعه خودروسازی دنیا نیست. این کمپانی در سال 1926 با نام Toyoda Automatic Loom Works شروع به کار کرد. خودروها در ابتدا تحت این نام به فروش می رسیدند تا اینکه در سال 1936 اولین مدل با برند تویوتا به نام AA، پا به خط تولید گذاشت.

یک سال بعد این کمپانی رسماً نام خود را به Toyota Motor Corporation تغییر داد. در زبان کاتاکانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام ‌می شد و عدد هشت برای ژاپنی‌ها‌ خوش‌یمن بود، این در حالی است که برای نوشتن تویودا 10 حرکت قلم لازم بود و تلفظ آن سخت تر بود.

خودروی تویوتا AA

این بار، دو سدان 508 و کمری هیبرید 2016 را برابر هم قرار خواهیم داد تا ببینیم کفه ترازو به سود کدام یک سنگینی خواهد کرد.

طراحی

508 به لطف فیس لیفتی که روی آن صورت گرفته از چهره متناسب و پویایی بهره می برد. این بروزرسانی تغییرات داخلی و خارجی را به همراه داشته که از جمله آن می توان به تکلونوژی های جدیدتر به کار رفته در تجهیزات کابین و بخش پیشرانه اشاره کرد. لباسی که 508 اکنون به تن کرده پیرو خط مشی طراحی کمپانی در محصولات کنونی است؛ جلو پنجره با طراحی جسورانه و چراغ های جلوی دندانه دار از المان هایی هستند که در مدل های 3008 و 408 نیز به چشم می خورند.

در نمای عقب، چراغ ها با گرافیکی برگرفته از پنجه های شیر دیده تدارک دیده شده اند که در شب زیبایی آن ها دوچندان می شود. در داخل کابین صفحه نمایش 7 اینچی لمسی جدید با پشتیبانی از فرمان لمسی جایگزین نمونه قبلی شده که کار با آن از طریق دکمه های فیزیکی موجود در پنل مرکزی نیز میسر است.

کمری هم به لطف فیس لیفتی که در سال 2015 تجربه کرده دیگر چهره ای بی روح و کسل کننده ندارد. کمری جدید از دماغه ای اسپرت تر و خوابیده تر و بدنه ای پهن تر بهره می برد. قسمت انتهایی ساده و به دور از هیجان طراحی شده ولی به قدر کافی جلب نظر می کند. بطور کلی می توان گفت تویوتا کمری جدید جا افتاده تر از قبل به نظر می رسد.

خوشبختانه تغییرات به همینجا خلاصه نمی شوند؛ در داخل کابین کیفیت متریال ارتقا یافته و از مواد نرم بیشتری در ساخت کابین استفاده شده که حس بهتری را منتقل می کنند. دوخت روی داشبورد و تریم نقره ای رنگ کابین از دیگر تغییرات نسخه 2016 هستند.

امکانات و تکنولوژی

هر دو خودرو از امکاناتی مانند دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، که برقراری ارتباط با اولی در کمری و دومی در 508 راحت تر است، سامانه تشخیص نقاط کور درون آینه های جانبی و سنسورهای عقب و جلو برخوردارند. کمری نبود پدال شیفتر پژو 508 را با ارائه صندلی های برقی 8 حالته برای راننده و شاگرد جبران می کند. در نمونه های فول آپشن، 508 از Head Up Display و کمری از شارژر وایرلس آیفون بهره می برند.

تجربه رانندگی

نکته دوست داشتنی هنگام رانندگی با 508، غرش خفیف اما راضی کننده موتور بوده که در صورت ساکت بودن کابین با صدای صوت توربوهای همراه می شود. پژو به خوبی سرعت می گیرد و کاملاً گوش به فرمان عمل می کند، تعویض دنده ها با پدال شیفترها اگرچه با دقت و سرعت بالا صورت نمی گیرند، اما بودنشان خالی از لطف نیست.

در گذر از پیچ ها با سرعت بالا، 508 بیش از حد سبک حس می شود و هنگام تعویض خطوط به طور ناگهانی، رفتار و حرکات آشفته از خود بروز می دهد. البته در صورت رعایت سقف سرعت مجاز و استفاده از حالت Comfort، این مشکلات تا حدودی پوشش می یابند.

سدان مشهور تویوتا اما هدفی دیگر را به دنبال دارد. موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر در کنار موتور الکتریکی مجموعه باتری، نیروی مناسبی در حدود 202 اسب بخار برای این سدان هیبرید به ارمغان می آورند. گشتاور بالای ایجاد شده توسط موتور الکتریکی موجب شتابگیری خوب کمری شده که در سدان های هیبریدی مشابه کمتر به چشم می خورد.

حتی با وجود وزن اضافی ناشی از قوای محرکه الکتریکی، کمری هیبریدی به لطف شتابی نزدیک به نمونه های V6 کاملاً چابک و فرض بوده و رانندگی با آن در نهایت نرمی و آرامش صورت می گیرد. بزرگترین معضل این خودرو گیربکس ضریب متغیر پیوسته یا CVT بکار رفته در آن است.

مشخصات فنی و ایمنی

508 THP کمری هیبرید
حداکثر قدرت (اسب بخار)

 

163 202
گشتاور (نیوتن بر متر)

 

240 213
گنجایش موتور (سی سی)

 

1.6 لیتر تویین توربو، خطی 4 سیلندر، 16 سوپاپ 2.5 لیتری، خطی 4 سیلندر
جعبه دنده

 

6 سرعته اتوماتیک E-CVT
تجهیزات ایمنی 6 ایربگ، EBD، ABS، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، سیستم کمکی برای سربالایی، سامانه تشخیص نقاط کور، Isofix 7 ایربگ، EBD ،ABS، ترمز اضطراری، VSC، کنترل کشش، سیستم کمکی برای سربالایی، سامانه تشخیص نقاط کور، Isofix، صندلی های کاهش دهنده ی اسیب گردن
قیمت

 

حدوداً 179 میلیون تومان بین 190 تا 250 میلیون تومان

نتیجه گیری

508 به لطف موتور 1.6 لیتری توربوی خود و کمری بخاطر تطبیق پذیری و آرامش خاصش، هر کدام به طریقی می توانند جذاب باشند. با این حال خودروی برتر این رویارویی کمری هیبرید است. کمری به لطف امکانات بیشتر و استهلاک کمتری که در طول چند دهه آن را به اثبات رسانده و همچنین تکلونوژی هیبریدش خود را کامل تر از 508 نشان می دهد.

در چند ماه اخیر شماره گذاری مدل های هیبرید کمری بخاطر تولیدشان در آمریکا کمی نامنظم انجام می گرفت، اما همچنان می توان مدل های نو یا کارکرده در بازار پیدا کرد.

508 هم طبق گفته ها با قیمت 179 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. نمونه های صفر کیلومتر، کمری هیبرید برچسب قیمت در حدود 250 میلیون تومان به خود می بیند! مبلغی که با وجود همه مزایای آن بسیار تامل برانگیز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Writer
    Writer | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    حالا چرا تویودا

  • Reza Yahyavi
    Reza Yahyavi | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    من فقط ۱ چیز درباره پژو میدونم برای موتورش باید یه کولر گازی نصب کنی
    تو این عکس هم معلومه داغ کرده الان جوش میاره:-) ?

  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    چطور ممکنه ماشین ۱۷۹ تومنی با ماشین ۲۵۰ تومنی مقایسه بشه واقعا!

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

      منبع مطلب قید شده...و دلیل هم اینکه در بازار جهانی قیمت ها بسیار بهم نزدیک هستند...

  • bagher
    bagher | ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    تویوتا واقعا بی ریخت شده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی