ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان یکی از درخشان ترین کهکشان های جهان هستی را کشف کردند

دانشمندان مرکز تحقیقاتی اخترفیزیک IAC واقع در جزایر قناری، یکی از درخشان ترین کهکشان هایی که تا به امروز توسط بشر دیده شده را کشف کرده اند. این کهکشان، تقریباً هزار بار پرنورتر از کهکشان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۵

دانشمندان مرکز تحقیقاتی اخترفیزیک IAC واقع در جزایر قناری، یکی از درخشان ترین کهکشان هایی که تا به امروز توسط بشر دیده شده را کشف کرده اند. این کهکشان، تقریباً هزار بار پرنورتر از کهکشان راه شیری است، آهنگ تشکیل ستاره بسیار بالایی دارد، و البته در فاصله 10 هزار میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته.

محققین با استفاده از پدیده «ریزهمگرایی گرانشی» موفق به کشف این کهکشان شدند. در این وضعیت، اجرام بسیار بزرگ در فضا مانند کهکشان ها و خوشه های کهکشانی، نور اجرام کوچک تر را خمیده کرده و آن را تقویت می نمایند. اخترشناسان با استفاده از ریزهمگرایی توانسته اند اگزوپلنت ها، سیاهچاله ها و کهکشان های عجیب و نامعمول را شناسایی کنند.

در کشف اخیر که در ژورنال اخترفیزیک به چاپ رسیده، یک خوشه کهکشانی بین ما و کهکشان پرنور مورد بحث قرار گرفته و در نقش یک تلسکوپ ظاهر شده تا نور حاصل را تا 11 برابر نسبت به حالت عادی تقویت نماید. جرم درخشان جدید در چندین تصویر روی قوس مرکزی چگال ترین بخش خوشه موسوم به «حلقه اینشتین» مشاهده شده است.

تقویت نور و تصاویر متعدد از این کهکشان که به واسطه اثر ریزهمگرایی گرانشی به دست آمده، به دانشمندان کمک می کند تا اطلاعات بیشتری را در مورد ساختار این جرم فضایی به دست بیاورند. کهکشان درخشان جدید به خاطر شباهتش با کهکشان دیگری به نام «مژه کیهانی»، به «ابروی کیهانی» مشهور شده است. البته مژه کیهانی هم به خاطر مجاورت با کهکشان جوانی به نام «چشم کیهانی» [تصویر زیر] این لقب را گرفته.

به خاطر فاصله بسیار زیاد با زمین، ما ابروی کیهانی را در مراحل اولیه شکل گیری اش (در حدود 10 میلیارد سال قبل) مشاهده می کنیم. به گفته محققین مرکز IAC این اجرام فضایی، قوی ترین مناطق تشکیل ستاره در جهان هستی به شمار می روند و به همین دلیل دانشمندان می توانند اطلاعات فوق العاده ای را در مورد تشکیل کهکشان های بزرگ و ستاره ها به دست آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی