ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گروه ویژه بلوتوث، استاندارد شبکه مِش را بر پایه فناوری Bluetooth LE معرفی کرد

فناوری بلوتوث امروز یک گام بزرگ برداشت تا دستگاه های هوشمند را در مقیاس بزرگ به یکدیگر متصل نماید: گروه ویژه این استاندارد وایرلس موسوم به Bluetooth SIG پشتیبانی از شبکه مِش یا توری (Mesh ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۰:۰۰

فناوری بلوتوث امروز یک گام بزرگ برداشت تا دستگاه های هوشمند را در مقیاس بزرگ به یکدیگر متصل نماید: گروه ویژه این استاندارد وایرلس موسوم به Bluetooth SIG پشتیبانی از شبکه مِش یا توری (Mesh Network) را اعلام کرد. با استفاده از این تکنولوژی، تولید کنندگان می توانند دستگاه هایی بسازند که به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند؛ از لامپ های هوشمند خیابان گرفته تا ناوگان حمل و نقل.

افرادی که با شبکه های مِش وای-فای کار کرده اند، می دانند که در این ساختار، داده ها بین روترهای متعدد رد و بدل شده تا سیگنال شبکه را به تمام قسمت های خانه برسانند. حال همین شبکه را در مقیاس یک شهر هوشمند تصور کنید، جایی که هزاران دستگاه به یکدیگر متصل شده و با هم ارتباط دارند.

به گفته Bluetooth SIG شبکه مِش آنها مطمئن ترین سازوکار ارتباطی از این نوع برای پروژه های بزرگ-مقیاس به شمار می رود. دلیل این ادعا، سیستم مسیریابی پیام در پهنای باند کم است که می توند مقادیر زیادی از داده را مدیریت نماید.

با توجه به حملات گسترده اخیر به لوازم خانگی هوشمند و متصل به شبکه، هیئت نظارت بر این استاندارد وایرلس به تولید کنندگان تضمین می دهد که قابلیت های امنیتی این شبکه در سطح بالایی قرار دارند. گروه ویژه بلوتوث می گوید تمامی پیام های ارسال شده در شبکه مِش آنها رمزگذاری شده و با استفاده از سه نوع کلید رمز حفاظت می شوند، بنابراین بخش های مختلف صنعتی مانند حوزه پزشکی یا خدمات درمانی قادرند اطلاعات حساس را رد و بدل نمایند.

لازم به ذکر است اگرچه اینترنت اشیاء (IoT) هم اکنون در مراحل آزمایشی قرار دارد، اما همین آزمایشات راه را برای پروژه های زیرساختی فراگیر در آینده باز خواهند کرد. حال به نظر می رسد فناوری بلوتوث می تواند شهرهای هوشمند را بر پایه شبکه مِش به یکدیگر متصل نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی