ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابتکاری که به کلاهبرداری منجر شد؛ ماجرای شکست ابر اتوبوس چینی TEB

یکی از معضلات پیچیده و بزرگ چین ترافیک های سهمگین این کشور است. این ترافیک که نتیجه جمعیت بالا و فرهنگ رانندگی اشتباه مردم چین است علاوه بر آلودگی هوا و بی نظمی و مشکلات زیست ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۰ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

یکی از معضلات پیچیده و بزرگ چین ترافیک های سهمگین این کشور است. این ترافیک که نتیجه جمعیت بالا و فرهنگ رانندگی اشتباه مردم چین است علاوه بر آلودگی هوا و بی نظمی و مشکلات زیست محیطی زندگی مردم این کشور را نیز مختل کرده است.

کارشناسان معتقد اند که اگر برای این معضل جهانی به خصوص در کشوری شبیه چین، راه حلی یافت نشود می تواند به بروز فاجعه انسانی منجر شود.

از تدابیری که دولت چین در برخورد با تراکم جمعیت، ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن در نظر گرفته است می توان به جابجایی بخشی از پایتخت، تغییر سوخت رایج خودروها، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی مربوط به ترافیک و رانندگی  اشاره کرد.

یکی از طرح هایی که به نظر می رسید می تواند معضل ترافیک کشور اژدهای سرخ به چالش بکشد و ترافیک بزرگراه های آن بخصوص بزرگراه ملی 110 را حل کند اتوبوس هوایی TEB بود.

این اتوبوس هوایی که شباهت زیادی به یک تونل دارد میتواند بیشتر از 300 مسافر را جابجا کرده و مسیر حرکت خودش را از بالا خودروهای در حال حرکت پیدا کند. TEB حتی با وجود ترافیک سنگین نیز میتواند به کار خود ادامه دهد و بزرگراه ها را طی کرده و به مقصد برسد.

گفته می شود که هدف از ساخت این خودرو کاهش چشم گیر آلودگی هوا، کمک شایان به حمل و نقل ارزان و کاهش بار ترافیک عنوان شده است.

اما متاسفانه به نظر می رسد ایده خلاقانه این اتوبوس با شکست متوجه شده و شهر کینگهوانگداو از پذیرفتن این وسیله نقلیه عمومی 300 متری سر باز زده است.

با توجه به عکس های منتشر شده از این اتوبوس در دسامبر 2016 این موضوع تعجب آور نیست چرا که در اکثر این تصاویر اتوبوس دچار استهلاک شده و فرسایش بیش از حد آن را از بین برده است.

به گفته مجله اقتصادی هنگ کنگ، مراحل تست و ازمایش TEB حالا کاملا متوقف شده است. طبق گفته ساکنان منطقه ای که این اتوبوس در آنجا مراحل آزمایش خود را طی میکرده، TEB نه تنها بار ترافیکی منطقه را کاهش نداده بود بلکه خود سبب افزایش ترافیک شده بود که البته این اتفاق خوبی برای وسیله نقلیه ای که مدعی حل مشکلات ترافیکی است محسوب نمی شود.

لازم به ذکر است که طراحی این وسیله نقلیه در عمل کارساز نبوده به عنوان نمونه ارتفاع تونل زیر اتوبوس که برای رد شدن از روی خودروها در نظر گرفته شده 2.1 متر است درحالی برای عملی شدن این ایده طبق قوانین کشور چین به ارتفاع 4.2 متر احتیاج است.

رسانه های دولتی چینی مدعی اند که این طرح یک کلاهبرداری توسط سازنده اتوبوس محسوب و موجب آسیب و خسارت به شهر کینگهوانگداو می شود.

هرچند در واقع شاید استفاده از لغت "کلاه برداری" برای چنین پروژه ای چندان مناسب نباشد، اما آنطور که از شواهد امر بر می آید، شرکت سازنده در خوشبینانه ترین حالت بسیار زود اقدام به رسانه ای کردن این طرح و جلب توجه افکار عمومی کرده است در حالی که پروژه چه از نظر بستر قانونی و چه از نظر مشخصات طراحی، شرایط قابل قبولی نداشته است.

به علاوه مقامات شهری کینگهوانگداو نیز می گویند که از انجام این پروژه و مراحل تست و آزمایش آن در این شهر تا زمان ارزیابی آن اطلاعی نداشته اند.

حتی با وجود شکست در اجرایی کردن این ایده، مفهوم کلی این وسیله نقلیه شایسته تقدیر و مناسب در جهت رفع مشکل ترافیک است. چراکه این ایده اساسا طرح اولیه قطار را در دل خود دارد که به دلیل نیاز به زیرساخت های ابتدایی و ساده تر حتی می تواند حمل و نقل ارزان تر از قطار را نیز فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • kamran naseri
    kamran naseri | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    با چین کاری ندارم من از مترو تهران استفاده میکنم ، ارزان ، خنک ، سریع اما ناقص و محدود و در اوایل صبح و ساعت ۵ به بعد قیامت میشه یجور ترسناک

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    ماشین های شخصی عمود پرواز آخرین راه حل معضل ترافیک برای چنین جوامعی هستند. که احتمالا و متاسفانه به نسل نمیرسه.

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    تا الان بهترین ایده برای کاهش ترافیک همون تونل های ایلان ماسک بوده،

  • فردین
    فردین | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    از همون اولش ایده پر مشکلی بود
    مثلا اگه اتوبوس بخواد بپیچه تکلیف ماشین هایی که اون زیرن چی می شه؟

  • ali.sh
    ali.sh | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    چینی ها :))))

مطالب پیشنهادی