ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هوآوی Y7 پرایم

با پیشرفت فناوری دوران موبایل های ارزان قیمت اما بی کیفیت به پایان رسیده و حالا یک موبایل نه چندان گران هم می تواند بدنه زیبا و توان پردازش کافی داشته باشد. تولید کنندگان حتی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

با پیشرفت فناوری دوران موبایل های ارزان قیمت اما بی کیفیت به پایان رسیده و حالا یک موبایل نه چندان گران هم می تواند بدنه زیبا و توان پردازش کافی داشته باشد.

تولید کنندگان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و نسخه های موسوم به «حرفه ای» یا «اعلاء» از میان رده های خود عرضه می کنند که در آنها عموماً حافظه رم یا قدرت سخت افزاری دستگاه بیشتر شده است.

این درست همان کاری است که سامسونگ با عرضه Galaxy J5 Pro (بررسی دیجیاتو) انجام داده بود، محصولی که تنها تفاوت آن نسبت به Galaxy J5 افزایش حافظه بود.

هوآوی هم با عرضه مدل Y7 Prime نسخه جدیدی از Y7 به بازار عرضه کرده که نسبت به مدل معمولی حافظه بیشتری دارد و این موضوع می تواند برای کاربران نیازمند سخت افزار بهتر جذاب باشد.

هوآوی در سالهای اخیر موبایل های جذابی به بازار عرضه کرده و بر همین اساس انتظار می رود میان رده جدید هم از کیفیت کافی برای تامین نظر کاربران این بخش از بازار برخوردار باشد.

در ادامه با بررسی Huawei Y7 Prime همراه باشید.

طراحی

میان رده ی جدید آنقدر به مدل Enjoy 7 Plus شباهت دارد که می توان آن را برادر دوقلو به حساب آورد، اما در مجموع رویه اخیر شرکت چینی را در زمینه طراحی دنبال می کند؛ بدنه فلزی ساده و حسگر اثر انگشتی که پشت بدنه قرار گرفته است.

حسگر پشت بدنه در موقعیت مناسبی قرار دارد که به خوبی زیر انگشت قرار می گیرد و آنقدر از بدنه ساده و صیقلی متمایز است که بدون نگاه کردن به سرعت محل آن را با لمس پیدا می کنید.

هوآوی ضمناً در زمینه حسگر اثر انگشت عملکرد مناسبی دارد و از این نظر یکی از بهترین های بازار است. ظرف چند صدم ثانیه پس از لمس حسگر قفل دستگاه باز می شود و دقت عملکرد هم عالی است.

قابلیت متمایز نسبت به دیگر محصولات بازار هم اینکه با سوایپ کردن روی حسگر می توانید کارهای مختلفی انجام دهید. مثلا با سوایپ به پایین پنل نوتیفیکیشن ها ظاهر می شود، سوایپ به چپ و راست داخل اپلیکیشن گالری عکس های قبل و بعد را نمایش می دهد و عملکردهای دیگری مثل پاسخ دادن به تماس دریافتی، گرفتن عکس و بی صدا کردن زنگ ساعت با لمس حسگر.

پشت بدنه چیز دیگری به چشم نمی خورد، غیر از لنز دوربین که مثل حسگر اثر انگشت، یک حلقه فلزی زیبا آن را احاطه کرده است، اما نمی توان از اندکی بیرون زده بودن آن چشم پوشی کرد.

شرکت سازنده جزئیات پشت بدنه دستگاه را با ساب پاشی ایجاد کرده و کیفیت ساخت دستگاه با محصولات رده بالا برابری می کند. «وای ۷ پرایم» با وزن ۱۶۵ گرم و ضخامت ۸.۴ میلی متر تقریباً عیناً با شیائومی Redmi Note 4X برابری می کند.

اگر دستان کوچکی نداشته باشید، بدنه «وای ۷ پرایم» به لطف خمیدگی های پشت بدنه، وزن مناسب و حاشیه ناچیز در دو طرف نمایشگر به خوبی در دست جای می گیرد و با وجود اندازه ۵.۵ اینچی استفاده از محصول راحت است (البته در هر حال هنگام استفاده با یک دست بخش بالای نمایشگر خارج از دسترس خواهد بود).

حالا که صحبت از بالای نمایشگر شد بد نیست بدانید میان رده ۲۵۰ دلاری هوآوی در این بخش LED اعلان هم دارد، قابلیتی که جی ۵ پرو (بررسی دیجیاتو) از آن بی بهره بود.

در این بخش ضمناً ۷۲ درصد از نمای روبروی بدنه به صفحه نمایش اختصاص دارد که نشان می دهد حاشیه های مقدار حاشیه های فیزیکی قابل قبول است.

وجود حسگر اثر انگشت در پشت بدنه ظاهر مدرنی به «وای ۷ پرایم» بخشیده و باعث می شود این تلفن هوشمند در مقابل پرچمداران «کم حاشیه» امروزی قدیمی و از مد افتاده به نظر نرسد.

البته پشت بدنه یکپارچه نیست و یک درز باریک، نوار فلزی بالا و پایین بدنه را مجزا کرده است، اما این موضوع در طراحی دستگاه اختلالی ایجاد نمی کند.

خوشبختانه بدنه فلزی «وای ۷ پرایم» در مقابل جذب اثر انگشت هم مقاوم است و از این نظر با پرچمداران هوآوی برابری می کند. بالای بدنه فقط یک جک ۳.۵ میلی متری هدفون و یک سوراخ کوچک مربوط به میکروفن دوم دستگاه به چشم می خورد.

پایین بدنه در کنار سوراخ های اسپیکر درگاه مایکرو USB به چشم می خورد که هرچند یک نسل قدیمی تر از USB-C محسوب می شود، اما بین محصولات اقتصادی بازار هنوز هم فراگیر است و شما را از خرید لوازم جانبی و کابل های مجهز به این درگاه جدیدتر بی نیاز می کند.

دکمه های صدا و خاموش و روشن کردن بدنه روی لبه سمت راست قرار دارند و یک درگاه در سمت چپ به چشم می خورد که می تواند دو سیم کارت یا یک کارت حافظه و یک سیم کارت را در خود داشته باشد.

ناگفته نماند که میان رده جدید هوآوی را می توانید در رنگ های طلایی، نقره ای و خاکستری خریداری کنید.

نمایشگر

هوآوی برای محصول جدید یک صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن HD در نظر گرفته است، یعنی ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ.

رزولوشن برای یک محصول در این اندازه کاملاً کفایت می کند و پویایی رنگها هم از توقع ما نسبت به یک محصول میان رده مجهز به پنل IPS بالاتر است.

کنتراست و عمق رنگ مشکی و حداکثر روشنایی دستگاه هم کاملاً کافی به نظر می رسند، اما به دلیل بازتاب زیاد نور از سطح بدنه، خوانایی دستگاه زیر نور مستقیم خورشید تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد.

در نهایت به فیلتر نور آبی می رسیم که چندان هم بین محصولات ارزان قیمت فراگیر نیست، اما اگر آن را فعال کنید، میزان خستگی چشم حین استفاده از «وای ۷ پرایم» کاهش یافته و می توانید خواب آسوده تری را هم بعد از آن تجربه کنید.

نرم افزار

هوآوی «وای ۷ پرایم» با اندروید ۷ نوقا و نسخه ۵.۱ از رابط کاربری این شرکت به نام EUMI عرضه می شود. رابط کاربری هوآوی در این نسخه هم مثل همیشه تا حدی تلاش می کند پلتفرم iOS را تداعی کند، اما در سالهای اخیر به مرور ساده تر شده و حالا یکدست تر از همیشه به نظر می رسد.

علاوه بر این حالا سازنده این امکان را در نظر گرفته که کشوی اپلیکیشن ها را فعال کنید و یک رابط کاربری مشابه آنچه در دنیای اندروید معمول است در اختیار داشته باشید.

امکان شخصی سازی ظاهر رابط کاربری هم به لطف اپلیکیشن Themes وجود دارد و در صورت عدم علاقه به طراحی نرم افزار دستگاه می توانید تا حد قابل قبولی آن را بر اساس سلیقه خود تغییر دهید.

حتی امکان شخصی سازی دکمه های ناوبری اندروید هم وجود دارد. در این بخش علاوه بر جابجا کردن دکمه های مثلث، مربع و دایره می توانید یک دکمه چهارم به پایین صفحه اضافه کنید تا با لمس آن بخش نوتیفیکیشن ها (که در حالت عادی با سوایپ از بالا ظاهر می شود) نمایان گردد.

در این محصول میان رده از قابلیت های پر طمراق مثل یادگیری ماشینی و Gesture های لمسی نمایشگر خبری نیست، اما دستگاه به خوبی می تواند عملکردهای روزمره شما را به انجام برساند.

یک ویژگی متمایز نسبت به محصولات موجود در بازار هم داک شناور به حساب می آید که با فعال کردن آن آیکون هایی در یک منوی گرد به گوشه تصویر اضافه می شود.

۳ عدد از دکمه ها مربوط به ناوبری در اندروید هستند و با استفاده از دو دکمه ی دیگر می توانید اپلیکیشن های باز در حافظه را ببندید یا صفحه را قبل کنید.

دوربین

«وای ۷ پرایم» هم مثل Y7 به یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با گشادگی دریچه دیافراگم ۲.۲ و سنسور ۱/۲.۹ اینچی با پیکسل های ۱.۲۵ میکرونی مجهز است.

تا اینجای کار خصوصیات دستگاه با عمده رقبا برابری می کند، از جمله Redmi Note 4X که یکی از قابل توجه ترین ها در این بخش به حساب می آید. هرچند هوآوی رزولوشن دوربین را نسبت به دیگر رقیب هموطن ۱ مگاپیکسل کاهش داده و در عوض سنسور بزرگتری را استفاده کرده که می تواند در کیفیت ثبت عکس موثر باشد.

اما به گفته شرکت چینی فوکوس خودکار «وای ۷ پرایم» مثل برخی پرچمداران اخیر و دوربین های DSLR، مبتنی بر فناوری تشخیص فاز (PDAF) عمل می کند و همین موضوع است که میان رده جدید هوآوی را از دیگران در بازار متمایز ساخته است.

«وای ۷ پرایم» به لطف این قابلیت اولین میان رده مجهز به فناوری PDAF محسوب می شود و قادر است ظرف تنها ۰.۳ ثانیه روی سوژه فوکوس کند، در نتیجه ثبت سوژه های متحرک مثل خودرو به راحتی انجام می شود.

Phase Detection Auto Focus یک مزیت دیگر هم دارد و دقت فوکوس را بالا می برد. در حالت عادی بررسی صحت فوکوس توسط پردازنده دوربین انجام می شود اما «وای ۷ پرایم» به دو سنسور فوکوس مجهز است و این موضوع باعث می شود فوکوس دستگاه تقریباً همیشه دقیق و موفق باشد.

ظاهر کلی رابط کاربری بخش دوربین مثل همیشه تا حدی آیفون را تداعی می کند. با سوایپ کردن به سمت راست تنظیمات دوربین ظاهر می شود و در سمت چپ هم می توانید به حالت های مختلف عکاسی دسترسی داشته باشید. البته گزینه ها به اندازه پرچمداران متنوع نیستند، اما نسبت به برچسب قیمت کافی به حساب می آیند؛ مواردی مثل تنظیمات دستی، تایم لپس، پانوراما، صحنه آهسته و حالت اسکن اسناد.

کیفیت عکسهای «وای ۷ پرایم» در نور روز عالی و مقدار جزئیات کاملاً کافی هستند، آن هم با کمترین نویز ممکن. رنگها به واقعیت نزدیک و حتی اندکی اغراق شده هستند که جلوه پویا و چشم نوازی ایجاد می کند. کنتراست هم کافی به نظر می رسد و تا حد قابل قبولی می توانید جزئیات بخش های تیره و روشن تصویر را مشاهده کنید.

عملکرد «وای ۷ پرایم» در شب هم برابر یا حتی کمی بهتر از رقبا به نظر می رسد، اما در هر حال نباید بیشتر از رقم پرداختی خود انتظار داشته باشید. در این حالت هرچند میزان نور جذب شده قابل قبول است، اما دستگاه تلاش می کند با پردازش های ثانویه کیفیت تصویر را بهتر کند و این موضوع تا حدی وضوح و میزان جزئیات را کاهش می دهد.

image

خوشبختانه فلش قوی و pre-flash در این محصول حاضر هستند و به شما برای عکاسی در شرایط کم نور کمک می کنند.

دوربین جلوی بدنه ۸ مگاپیکسلی است و گشادگی دریچه دیافراگم آن اف ۲.۰ در نظر گرفته شده است، پس نمی تواند به خوبی رقبایی مثل گلکسی جی ۵ پرو (بررسی دیجیاتو) باشد. اما جای نگرانی نیست و «وای ۷ پرایم» می تواند در صورت وجود نور کافی در محیط، نظر شما را تامین کند. در این حالت رنگها کاملاً طبیعی هستند و عمده ترین ایراد به مقدار جزئیات مربوط می شود که آن هم در صورتی که روی عکس زوم کنید محسوس خواهد بود.

این محصول ضمناً می تواند در شرایط کم نور، صفحه نمایش را به عنوان فلش برای عکاسی با دوربین جلو مورد استفاده قرار دهد.

ناگفته نماند که میان رده جدید هوآوی رزولوشن حداکثر Full HD و تعداد ۳۰ فریم در هر ثانیه فیملبرداری می کند و از این نظر عملکردی هم سطح رقبا دارد.

البته فناوری PDAF علاوه عکاسی در اینجا هم سودمند است و احتمال خارج شدن سوژه از فوکوس را به حداقل می رساند.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت دوربین Huawei Y7 Prime را در گالری نمونه عکس های ثبت شده با این تلفن هوشمند مشاهده نمایید.

سخت افزار

توان پردازش «وای ۷ پرایم» توسط اسنپدراگون ۴۳۵ تامین می شود که ۸ هسته Cortex-A53 با قدرت ۱.۴ گیگاهرتز دارد. این همان چیپستی است که در Redmi 4X شیائومی هم استفاده شده و بر همین اساس انتظار می رود تجربه کاربری قابل قبولی داشته باشد، خصوصاً که هوآوی در نسخه پرایم، حافظه رم را با ۱ گیگابایت افزایش به ۳ گیگابایت رسانده است.

به لطف چنین ترکیبی امکان اجرای همزمان چند اپلیکیشن در حافظه وجود دارد و رابط کاربری هم بدون تاخیر و مشکل اجرا می شود. «وای ۷ پرایم» در بنچمارک آنتوتو امتیاز ۴۳۵۰۰ را کسب کرد که با Honor 6C برابر است و دستگاه را کمی پایین تر از Galaxy J5 2017 قرار می دهد. در رده های پایین تر از «وای ۷ پرایم» هم با فاصله اندکی نام LG K10 2017 و پس از آن Xperia L1 به چشم می خورند.

در این معادله Redmi 4X شیائومی با قیمت پایینتر امتیاز بالاتر از ۶۰ هزار را کسب می کند که نشان می دهد دیگر رقیب هموطن در بخش قدرت سخت افزاری حرف های زیادی برای گفتن دارد.

برای اجرای بازی ها هم پردازشگر گرافیکی ادرینو ۵۰۵ در نظر گرفته شده که می تواند بازی هایی به سنگینی آسفالت ۸ را اجرا کند، اما در بخش های شلوغ و گرافیکی کاهش تعداد فریم ها در هر ثانیه محسوس است و تاحدی تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد.

میان رده جدید هوآوی ضمناً ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد که حدود ۷ گیگابایت از آن در اختیار نرم افزار دستگاه است، اما در صورت تمایل می توانید با کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر هم به این مقدار اضافه کنید.

از دیگر ویژگی های دستگاه در این بخش نیز می توان به رادیو اف ام و بلوتوث نسخه ۴.۱ اشاره کرد.

باتری

میان رده ۲۵۰ دلاری به یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است، رقمی که هرچند ۱۰۰ میلی آمپر کمتر از Redmi 4X شیائومی محسوب می شود، اما رقم قابل توجهی است و بسیاری از پرچمداران بازار را هم پشت سر می گذارد.

این موبایل ۵.۵ اینچی به لطف این باتری با هر شارژ قادر است نزدیک به ۱۲ ساعت به پخش ممتد ویدیو بپردازد. بر اساس این موضوع و طبق تجربه ما حداقل ۱.۵ روز استفاده از میان رده جدید هوآوی با هر شارژ امکان پذیر خواهد بود، رقمی که بسته به نوع استفاده شما می تواند بیشتر هم باشد.

این تلفن هوشمند ضمناً از نسل سوم فناوری شارژ سریع هوآوی هم پشتیبانی می کند و شارژ کامل باتری به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد، رقمی که با توجه به ظرفیت چشمگیر باتری کاملاً قابل قبول است.

جمع بندی

هوآوی می خواهد تا ۳ سال آینده از رتبه ۳ پرفروش ترین برند تلفن های هوشمند به رده دوم صعود کرده و جایگاه سامسونگ را از آن خود کند، اما می داند که رسیدن به این هدف فقط در صورتی ممکن است که موبایل های اقتصادی این شرکت هم به اندازه پرچمدارانش جذاب باشند.

Y7 Prime هرچند یک میان رده اقتصادی به حساب می آید، اما شرکت سازنده توان پردازش آن را نسبت به Y7 بالاتر برده تا خیال کاربر از بابت قدرت سخت افزاری دستگاه برای عملکردهای روزمره آسوده باشد.

کیفیت ساخت و بدنه فلزی دستگاه با پرچمداران هوآوی فاصله قابل توجهی ندارد و به گفته سازنده فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز هم قابلیتی است که این محصول میان رده را در بازار متمایز می کند.

عملکرد دوربین خصوصاً در نور روز کاملاً رضایت بخش است و باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دستگاه هم بیشتر از آنچه بخواهید برای شما فراهم می کند.

عمده ترین نقطه ضعف Y7 Prime اما به عملکرد دوربین در شب باز می گردد که البته برای یک موبایل ۲۵۰ دلاری چندان هم تعجب بر انگیز نیست. ضمناً بسیاری از ویژگی های رابط کاربری محصولات گران قیمت تر هوآوی در این محصول حاضر نیستند و برای داشتن آنها باید محصولات گران تر همین برند یا سری Honor را تهیه کنید.

مزایا
  • باتری
  • عملکرد دوربین در روز
  • نمایشگر مجهز به فیلتر نور آبی
معایب
  • عملکرد دوربین در شب
  • امکانات محدود رابط کاربری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ahmadkashani
    ahmadkashani | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

    درمجموع می‌توان Y7 Prime را در دسته‌ی محصولاتی از Huawei قرار داد که ارزش خرید خوبی دارند؛ پس اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده هستید تا بتوانید به کمک آن نیازهای روزمره‌ی خود را برآورده کنید، Huawei Y7 Prime همراهی خوب برای شما خواهد بود.. هوآوی برای دوریین اصلی از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با فناوری فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز (Phase Detection) استفاده کرده است. لنز با دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 تصاویری روشن با کیفیت خوب ثبت می‌کند. این دوربین به فلاش ال‌ای‌دی هم مجهز است که عکاسی در نور کم را ممکن می‌کند. دوربین اصلی می‌تواند با کیفیت FullHD و ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین سلفی هم سنسوری ۸ مگاپیکسلی و دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد که عکس‌هایی با کیفیت و نور خوب ثبت می‌کند و برای به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی کیفیت مناسب را دارد.در کنار تمامی این امکانات، شرکت سازنده روی این مدل از یک باتری فوق‌العاده‌ی ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است. به نظر می‌رسد باتری این دستگاه با توجه به سخت‌افزارش به‌راحتی بتواند نیازهای کاربران را برطرف کند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی