ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هالو اجباری می شود؛ قطعه عجیبی برای محافظت از سر رانندگان F1

در سال 2014 و در گرند پری ژاپن بود که جولز بیانچی راننده تیم Marussia پس از برخورد با یکی از خودروهای امداد پارک شده در کنار پیست به دلیل شدت جراحات وارده به سر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

در سال 2014 و در گرند پری ژاپن بود که جولز بیانچی راننده تیم Marussia پس از برخورد با یکی از خودروهای امداد پارک شده در کنار پیست به دلیل شدت جراحات وارده به سر جان خود را از دست داد. پس از این اتفاق تلخ مباحثی پیرامون بهبود ایمنی خودروهای فرمول یک و حفاظت بهتر از سر مطرح شد.

حال پس از دو سال و پس از انجام آزمایش های مختلف، مقامات برگزار کننده مسابقات فرمول یک تایید کردند که از فصل 2018 یک قطعه محافظت کننده از قسمت کابین به خودروهای حاضر در این رقابت ها اضافه خواهد شد. این قطعه که شبیه حرف انگلیسی Y است، بالای سر راننده نصب شده و از وی در برابر اشیا پرتاب شده احتمالی یا تصادفاتی که منجر به صدمه به سر می شوند، حفاظت خواهد کرد.

این قطعه که در فصل 2016 توسط تیم ها در جلسات تمرینی مورد استفاده گرفته، Halo نام دارد و کارایی آن نسبت به محافظ شفافی که سباستین فتل هفته گذشته در سیلور استون به کار برد، بیشتر است. فتل درباره این محافظ طلق مانند گفته که هنگام استفاده از آن احساس گیجی می کرده؛ به همین جهت و به دلیل عدم امکان نصب شیشه پاک کن بر روی آن، محافظ مذکور کنار گذاشته شد.

فدراسیون بین ‌المللی اتومبیل ‌رانی یا همان FIA در این باره افزوده:

پس از توسعه و ارزیابی تعداد زیادی از ابزارها در طول پنج سال گذشته، برای ما واضح شد که قطعه Halo بهترین عملکرد را از لحاظ ایمنی دارد.

در گردهمایی گروه تدوین کننده استراتژی فرمول یک، FIA ضمن لزوم استفاده از این قطعه از سال 2018، درباره جزییات فنی موتورها در سال 2021 نیز مباحثی را مطرح نمود. بر این اساس شرکت Cosworth احتمالا به عنوان یکی از تامین کنندگان موتور از سال 2021 به این رقابت ها باز خواهد گشت.

کنترل هزینه ها یکی دیگر از موضوعات مورد بحث فدراسیون بین ‌المللی اتومبیل ‌رانی بود. FIA معتقد است که شرایط باید طوری باشد که تمام تیم های کوچک و بزرگ بتوانند در سال های آینده نیز در این مسابقات شرکت کنند. همچنین برخی اقدامات برای افزایش جذابیت این رقابت ها در دست بررسی و تحقیق خواهد بود.

بروزآوری: با گذشت یک روز از تایید لزوم استفاده از قطعه طراحی شده توسط مرسدس، حال خبر می رسد که 9 تیم از 10 تیم حاضر مخالفت خود را با نصب این قطعه اعلام کرده اند. از آنجایی که فراری نیز در توسعه این قطعه نقشی پر رنگ داشته، حدس و گمان ها بر اینست که تنها تیم موافق با Halo یکی از این دو تیم باشد.

با توجه به اعتراض های موجود و نگرانی ها درباره طراحی، کارایی و تاثیر منفی که این قطعه ممکن است بر روی تمرکز راننده بگذارد و همچنین به دلیل توسعه یک طلق ایرودینامیکی توسط تیم ردبول، به نظر می رسد که Halo عمری طولانی نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی