ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نانو ماده جدید و شارژ باتری های شیمیایی متداول فقط در چند ثانیه

در حال حاضر فناوری موجود در باتری ها، اجازه ذخیره سازی انرژی الکتریکی را در مقادیر قابل توجهی فراهم می کند که هرچند شاید در برخی موارد ناکافی به نظر برسد، اما در مقابل گزینه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

در حال حاضر فناوری موجود در باتری ها، اجازه ذخیره سازی انرژی الکتریکی را در مقادیر قابل توجهی فراهم می کند که هرچند شاید در برخی موارد ناکافی به نظر برسد، اما در مقابل گزینه دیگری به نام «ابر خازن» تفاوت معنی داری دارد.

از سوی دیگر اما ابر خازن ها سرعت شارژ بسیار بالاتری دارند و در این زمینه، با اختلاف زیادی از باتری ها جلوتر هستند. اما آیا روشی برای ترکیب خواص مثبت این دو فناوری وجود داد؟

استفاده از MXene امکان شارژ فوق سریع باتری ها را فراهم کرده است

محققین دانشگاه «Drexel» فیلادلفیا موفق شده اند الکترودهای جدیدی را با استفاده از نانو ماده ای تحت عنوان «MXene» (که کاربید فلزی بسیار نازکی با ساختار دو بعدی است) توسعه دهند که شارژ باتری های شیمیای موجود (مانند باتری های لیتیومی تلفن های همراه) را با سرعت بسیار بالا تضمین خواهد کرد.

طراحی جدید با استفاده از دو لایه MXene  و قرار دادن هیدروژل در میان آنها به صورت ساندویچی، ساختاری ابر رسانا را به وجود می آورد که در مقام مقایسه، می تواند باتری تلفن های همراه را در چند ثانیه و باتری خودروهای الکتریکی را در چند دقیقه شارژ کند.

البته مثل همیشه چالش اصلی پژوهشگران، تولید محصول جدید در مقیاس بزرگ و تجاری است. هرچند تکنولوژی مورد بحث مزیت ویژه ای نسبت به سایر فناوری ها دارد؛ چرا که کمپانی های تولید کننده باتری برای استفاده از آن نیازی به حذف روش های تولید باتری موجود نداشته، و با استفاده از ایده جدید فقط سرعت شارژ باتری های خود را افزایش خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    چندین ساله درمورد ابرخازن ها خبر میاد ولی هنوز در حد حرفه

  • pouriya
    pouriya | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    ترو خدا یه باتری ای درست کنید یه هفته از شر شارژر خلاص شیم .....

مطالب پیشنهادی