ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار پلیس آگاهی نسبت به کلاهبرداری های گسترده در دیوار و شیپور

تا پیش از راه اندازی وبسایت هایی نظیر دیوار و شیپور، مردم کشورمان شاید آنقدرها هم تمایلی به خرید و فروش کالاهای دست دوم نداشتند. اما این روزها شرایط فرق کرده و هر روزه حجم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۵

تا پیش از راه اندازی وبسایت هایی نظیر دیوار و شیپور، مردم کشورمان شاید آنقدرها هم تمایلی به خرید و فروش کالاهای دست دوم نداشتند. اما این روزها شرایط فرق کرده و هر روزه حجم بالایی از معاملات بدون واسطه از طریق دو پلتفرم مذکور انجام می گیرد.

با این حال، سهولت عرضه کالا و به دنبال آن خریدش شرایط را برای انجام برخی معاملات غیرقانونی و کلاهبرداری در این سایت ها بسیار ساده کرده.

در همین راستا معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ضمن اشاره به این موضوع تصریح کرد که متاسفانه این روزها افراد سودجو و شیاد از فضای دیوار و شیپور برای دستیابی به مقاصد شوم خود استفاده می کنند.

وی در این باره به ذکر یک مثال پرداخت و گفت:

برای نمونه فروشنده که یک سارق حرفه‌ ای است تصویر موتورسیکلت یا حتی خودروی سرقتی را با پلاکی که پوشانده شده در سایت دیوار یا شیپور قرار می‌ دهد. خریدار با توجه به رقم پایین پیشنهاد شده از سوی فروشنده ترغیب می‌ شود که این کالا را خریداری کند و حتی حاضر میشود بخشی از پول را بپردازد و مابقی را به روز تعویض پلاک موکول کند فارغ از اینکه وسیله فروخته شده سرقتی است.

او در ادامه به حربه دیگر کلاهبرداران فضای مجازی اشاره کرد و گفت:

در برخی موارد دیده شده یک کالایی در این دو سایت تبلیغ شده و خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده اما بعد از آن دیگر گوشی تلفن خاموش شده و پاسخگویی نداشته است.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد، شاید بهتر باشد که دو پلتفرم محبوب یاد شده تدابیر امنیتی بیشتری را برای احراز هویت فروشندگان اتخاذ نموده و کاربران نیز با احتیاط بیشتری اقدام به خرید از آنها نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Shahriar
    Shahriar | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    سعی کنید تکی سر قرار نرید(یا بیشتر از 2 نفر هم باشید بهتره)
    حتما یه جایی قرار بزارید که یه آدرسی نشونی چیزی از طرف داشته باشید (دم منزل یا محل کار و...)
    پول رو کارت به کارت کنید که مدرک هم داشته باشید
    هیچوقت به امید رسید و چک و سفته و فردا و ... چیزی نخرید یا نفروشید
    با آژانس و اسنپ و پست و ... نه چیزی بخرید نه بفروشید
    مورد آخر اینکه هر چیز خیلی ارزون یا خیلی خوش قیمت و خریدار با نرخ بالا یه موردی داره
    به قول معروف پرنده ای که انجیر میخوره نوکش کجه?
    البته اینا همش نکات اولیه هست وگرنه باید حواست به هزار چیز باشه

  • Alireza K
    Alireza K | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    کلا سعی کنین لوازم الکترونیکی رو از اینجور جاها تهیه نکنین، مثلا هارد دیسک ! گاها آکبندشو میگیری ریفر در میاد چه برسه به دست چندمش
    یه زمانی اوج خرید و فروش اکانت کلش آف کلنز بود یه تعدادی هم اینجوری کلاهبرداری کردن
    بعدشم دیوار و شیپور یا هر اپلیکشنی تو این زمینه ها بهتره برای احراز هویت تایید شماره "ثابت" داشته باشن

  • Mr M
    Mr M | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    واقعا باعث تاسفه .ادم این روزا هرجا رونگاه میکنه تو این کشور یکی یا یه عده ای از این مردمان غیور(!) دارن یه جوری دزدی میکنن اون از وضع اینترنت اون از واردات اون از لوازم خانگی اون از درمان اون از ... و ... و... .
    اخر سرم هرجا عرصه به تنگششون میاد یه اسمی از دین و ائمه و خدا هم میارن که دزدیشون رنگ و لعاب حلال خوری بگیره.
    موندم اینها در اینده جواب امام زمان رو چی میخوان بدن.بیخودد نیست میگن امام زمان به این افراد هیچ رحمی نمیکنه... خدا بخیر کنه عاقبت همه رو.

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    واقعا خوشم اومد! به جای اینکه صورت مسئله رو پاک کنه و دیوار و شیپور رو تهدید بکنه نوع کلاه برداری رو با مثال توضیح داده.
    امیدوارم این طرز برخورد فراگیر بشه.

    • Ghost
      Ghost | ۳ مرداد ۱۳۹۶

      عوضی بودن مردممون چه ربطی به شیپور و دیوار داره ؟

      • SM
        SM | ۴ مرداد ۱۳۹۶

        چون نباید از این دست اگهی ها رو قرار بده + من چند بار همین کسانی که بیعانه میگرفتن یا پیش فروش میکردن گزارش کردم اگهی رو حذف نکردن، بطور مثال یک گوشی میخواستم بخرم طرف گذاشته بود مثلا 1 تومن گفتم حضوری میخوام خرید کنم یا تحویل در محل داری چون نماد نداری(سایت هم داشت تازه بی شرف) بی احترامی کرد و قطع کرد، همین الان هم چندین اگهی هست گزارش کردم اما حذف نمیکنن

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    من یک بار و فقط یک بار برای خرید گوشی از دیوار اقدام کردم سر قرار دیدم فروشنده با دو سه نفر که همه هم خلاف کار بودن اومدن ، گوشی منم پی ۹ بود و گوشی که قرار بود بگیرم وای ۶ پرو اونا گیر داده بودن برای تست تماس گوشیتو بده به ما تا با این گوشی باهات تماس بگیریم تا صدا و فلان و تست کنی در نهایت سریال گوشی رو با کارتون چک کردم نخوند ، و با ترفندی از دستشون فرار کردم ، رفیق خودمم یه اچ تی سی ۱۰ از دیوار خریداری کرد که مودم و وای فای و بلوتوث گوشی سوخته بود و فروشنده اصلا بهش نگفته بود و اما خودم تا حالا بالای ۳۰ تا کالای مختلف تو دیوار فروختم .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی