ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به کم قدرت ترین خودروهای بازار آمریکا؛ از هیوندای النترا تا نیسان میکرا

تردیدی در این نیست که مشتریان خودرو از طیف های مختلفی بوده و آنها بر اساس برخی فاکتورها و نیازها اقدام به خرید یک اتومبیل می کنند. بنابراین همانطوری که ممکن است داج چلنچر دیمن 840 ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

تردیدی در این نیست که مشتریان خودرو از طیف های مختلفی بوده و آنها بر اساس برخی فاکتورها و نیازها اقدام به خرید یک اتومبیل می کنند.

بنابراین همانطوری که ممکن است داج چلنچر دیمن 840 اسب بخاری با نیازهای یک مشتری مطابقت بیشتری داشته باشد، در سوی مقابل شاید یک هاچ بک 80 اسب بخاری نیازهای فردی دیگر را به راحتی برطرف کند.

با این پیش زمینه در مطلب حاضر قصد داریم به برخی از خودروهای مدل 2017 که از لحاظ قدرت موتور ضعیف تر از سایرین هستند، نگاهی گذرا داشته باشیم. البته قبل از پرداختن به این مدل ها باید اشاره کنیم که اسب بخار کم لزوما به معنای بد بودن نیست؛ چرا که آنها به خوبی از عهده اهداف تعیین شده بر آمده و مزایایی مثل قیمت کم و مصرف سوخت بهینه دارند.

  1. هیوندای الانترا اکو

همانطور که از پسوند اکو می توان حدس زد، نباید انتظار خروجی بالایی از موتور این خودروی کره ای داشته باشیم. در زیر کاپوت این نسخه از الانترا یک موتور 1.4 لیتری توربوشارژ قرار دارد که می تواند 128 اسب بخار قدرت و 211 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

علی رغم این ارقام نه چندان زیاد، خروجی الانترا اکو در کلاس خود کاملا قابل قبول است. این اتومبیل اقتصادی در صد کیلومتری شهری، جاده ای و ترکیبی به ترتیب 7.3، 5.8 و 6.7 لیتر سوخت مصرف می کند.

  1. فورد فوکس SE سدان

برای تقریبا دو دهه است که فوکوس در کلاس خودروهای کامپکت به رقابت پرداخته و جایگاه ویژه ای در بین مشتریان دارد. سدان فوکوس SE، از همان موتور معروف 1 لیتری اکوبوست سه سیلندر بهره می برد. این موتور توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور را دارد.

با گیربکس شش سرعته دستی، مصرف سوخت این مدل در شهر، اتوبان و صد کیلومتر ترکیبی به ترتیب برابر با 7.8، 5.8 و 6.9 لیتر عنوان شده؛ حال آنکه با گیربکس شش سرعته خودکار این ارقام با 8.7، 6.1 و 7.5 افزایش می یابد.

  1. فورد فیستا

فیستا دیگر نماینده فورد در این لیست است که نیروبخش آن یک موتور 1.6 لیتری چهارسیلندر به قدرت 120 اسب بخار و 151 نیوتن متر گشتاور می باشد.

مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی در شهر، جاده و حالت ترکیبی به ترتیب 8.7، 6.7 و 7.8 لیتر اعلام شده؛ با گیربکس خودکار نیز این ارقام در کمال تعجب بهبود پیدا کرده و به 8.7، 6.3 و 7.5 تغییر می کند.

  1. نیسان ورسا / ورسا نوت / میکرا

رتبه هفتم با سه مدل به نیسان رسیده که دلیل آن استفاده از یک موتور 1.6 لیتری مشترک در این مدل ها است. این موتور 109 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

مصرف سوخت ورسا با گیربکس دستی پنج سرعته در شهر و اتوبان به ترتیب 8.7 و 6.5 لیتر اعلام شده، در صورت استفاده از گیربکس اتوماتیک این ارقام به 9 و 6.7 لیتر افزایش می یابند.

مدل ورسا نوت یا همان هاچبک با گیربکس CVT عملکرد بهتری داشته و ارقام یاد شده به ترتیب به 7.5 و 6 لیتر کاهش پیدا می کنند. مدل شهری و کوچک میکرا نیز که در کانادا به فروش می رسد، در شهر 8.7 و در جاده 6.8 لیتر مصرف دارد.

  1. تویوتا یاریس/یاریس iA

هاچبک کوچک ژاپنی با موتور 1.5 لیتری و چهار سیلندر خود 106 اسب بخار قدرت و 139 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. با این موتور یاریس مصرف سوختی برابر با 7.8، 6.5 و 7.1 لیتر در شهر، جاده و صد کیلومتر ترکیبی دارد.

نسخه iA یا همان سدان اگر چه از همان موتور بهره می برد، اما مصرف سوخت آن اندکی پایین تر است. این خودرو در شهر، جاده و در حالت ترکیبی به ترتیب به 7.8، 6 و 6.9 لیتر سوخت نیاز دارد.

  1. فیات 500

این خودروی کوچک ایتالیایی نیروی خود را از یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر با 101 اسب بخار قدرت و 132 نیوتن متر گشتاور دریافت می کند.

با توجه به اندازه کوچک و وزن کم فیات 500، این موتور به خوبی پاسخگوی نیازها بوده و با گیربکس پنج دنده دستی 7.5 لیتر در شهر و 6.1 لیتر در جاده می سوزاند.

  1. شورولت اسپارک

اسپارک با موتور 1.4 لیتری اکوتک چهار سیلندر یکی دیگر از ضعیف ترین خودروهای سال 2017 است. 98 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور خروجی های این موتور کم حجم هستند.

با این مشخصات، اسپارک در صد کیلومتر شهری 8.1 و در صد کیلومتر جاده ای 6.1 لیتر سوخت مصرف می کند.

  1. اسمارت فورتو

نسخه بنزینی این خودرو از این به بعد دیگر در آمریکای شمالی در دسترس نخواهد بود، چرا که با تصمیمات اتخاذ شده مدل برقی رفته رفته جایگزین آن می شود.

فورتوی بنزینی نیروی خود را از یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ به قدرت 89 اسب بخار و 135 نیوتن متر گشتاور می گیرد. با این موتور فورتو در شهر 7.5، در جاده یا اتوبان 6 در حالت ترکیبی 6.9 لیتر سوخت مصرف می کند.

  1. میتسوبیشی میراژ

ضعیف ترین خودروی موجود در بازار ایالات متحده میراژ ژاپنی است. موتور سه سیلندر این اتومبیل کوچک حجمی برابر با 1.2 لیتر دارد. این موتور 78 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده می گذارد که اگر چه ارقام زیادی نیستند اما برای گشت و گذار در مسیرهای شهری کاملا کافی به نظر می رسند.

مصرف سوخت بسیار خوب یکی از نقاط قوت اصلی این مدل محسوب می شود؛ طوری که میراژ در شهر 6.3، در اتوبان 5.4 و در حالت ترکیبی 6 لیتر بنزین مصرف می کند که ارقام مناسبی به حساب می آیند.

حال اگر قصد داشته باشیم تا برای مقایسه نگاهی به بازار خودرو کشورمان داشته باشیم، با انبوهی از خودروهایی مواجه می شویم که به مراتب از تمامی مدل های قرار گرفته در این فهرست ضعیف تر هستند، برای مثال قدرت موتور پراید برای سالیان متوالی در حدود 63 اسب بخار بود که رقمی بسیار اندکی در مقایسه با حجم موتور 1.3 لیتری این خودرو به حساب می آید.

اخیرا نیز در پی اصلاحات انجام شده قدرت موتور این خودرو به حدود 73 اسب بخار افزایش یافته که همچنان رقم نامناسبی محسوب می شود. با گذر از پراید به پژو 206 تیپ دو با قدرت 75 اسب بخار، تیبا با قدرت موتور 87 اسب بخار، خانواده موتورهای 1.8 لیتری پژو و سمند و پارس با قدرت 100 اسب بخار و انبوهی از موتورهای 105 اسب بخاری مربوط به خودروهای چینی، پژو 206 تیپ 5، رانا، تندر 90 و ... بر میخوریم.

از این رو می توان با قاطعیت گفت که درصد بسیار بالایی از خودروهای حاضر در جاده ها و خیابان های ایران در مقایس جهانی ضعیف یا بسیار ضعیف قلمداد می شوند و از جایگاه در خوری برخوردار نیستند، حتی با مرور تاریخ صنعت خودرو کشورمان نیز کمتر خودرو سطح متوسط یا قدرتمندی را می تواند نام برد، به شکلی که مزدا 3 با قدرت در حدود 150 اسب بخار، جک S5 با 170 اسب بخار و نیسان ماکسیما با قدرتی در حدود 200 اسب بخار که در مقایس جهانی خودروهایی کاملا معمولی قلمداد می شوند، برای صنعت خودروسازی ایران دست کمی از مرکب های آتشین و سریع ندارند و لقب قدرتمند ترین خودروهای مونتاژ شده در ایران را از آن خود می نمایند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم قدرت موتور و تفاوت عملکردی قدرت خودروهای مختلف می توانیداین مقاله را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alie
    alie | ۶ مرداد ۱۳۹۶

    خارجیا وقتی خودرو کم قدرت میسازن هدفشون مصرف سوخت کم و استفاده شهریه ولی ما وقتی اینجور خودرو ها رو تولید میکنیم به این دلیله که تکنولوژی و توانایی ساختش رو نداریم!!!

  • khabaat apado
    khabaat apado | ۶ مرداد ۱۳۹۶

    واقعاً مردم ما اگه این ماشینای فرنگو داشتن کل رکوردای دنیارو جابجا میکردن
    با پراید یه جوری جرت و فرت میان میرن انگار ۰تا۱۰۰ش زیر۲ ثانیه‌س
    یا با پژویی که سقف سرعتش ۱۸۰ کیلومتره ۲۲۰ تا میرن

    به اینا شیرون بدی قطعاً ۵۰۰ تارو پر میکنن

مطالب پیشنهادی