ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته؛ معرفی نسل هشتم رولزرویس فانتوم

از زمانی که آقای هنری رویس نخستین نسل از فانتوم را در سال 1925 معرفی نمود، این اتومبیل فوق لوکس توانست با جذب مشتریان متمول به یکی از خاص ترین و از دید برخی به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

از زمانی که آقای هنری رویس نخستین نسل از فانتوم را در سال 1925 معرفی نمود، این اتومبیل فوق لوکس توانست با جذب مشتریان متمول به یکی از خاص ترین و از دید برخی به بهترین خودروی جهان تبدیل شود.

از آن زمان تاکنون فانتوم در نسل های مختلف خود جمعی از با نفوذترین و قدرتمندترین اشخاص سیاسی و تجاری جهان را بر سر قرار ملاقات های مهم و تاریخی رسانده و در طول حیات 92 ساله خود همواره به عنوان یک وسیله نقلیه اشرافی مورد استفاده قرار گرفته است.

فانتوم تا سال 2016 در هفت نسل مختلف تولید شد. نسل هفتم که از سال 2003 بر روی خط تولید قرار داشت، اولین مدلی بود که بعد از واگذاری رولزرویس به ب ام و معرفی شد. این نسل در طول حیات 13 ساله خود در نسخه های گوناگونی به فروش رسید و با توجه به کابین اعیانی خود یکی از گزینه های مورد علاقه ثروتمندان به شمار می رفت.

پس از انتشار تیزرها و لو رفتن برخی تصاویر نسل هشتم فانتوم، این خودرو سرانجام دیشب طی مراسمی با شکوه در لندن رونمایی شد. این نسل که به گفته رولزرویس آغازگر دوره ای جدید برای این کمپانی است، از سازه کاملا مستقلی به نام معماری تجمل (Architecture of Luxury) بهره می برد. این سازه قرار است نقشی اساسی در توسعه محصولات بعدی رولزرویس ایفا نموده و در ساخت مدل های آتی مثل شاسی بلند کالینان، گوست، ریث و داون نیز استفاده شود.

معماری یا سازه تجمل در واقع نامی است که برای سازه فضایی تمام آلومینیومی اختصاصی رولزرویس انتخاب شده و به واسطه آن محصولات این کمپانی انگلیسی دیگر بر روی شاسی محصولات سایر خودروسازان تولید نخواهند شد.

طبق اطلاعیه رسمی، این سازه کاملا توسط مهندسین رولزرویس توسعه یافته و 30 درصد استحکام بیشتری نسبت به سازه نسل هفتم فانتوم دارد. سواری نرم، آرامش آکوستیک، صندلی های راحت، آزادی عمل در طراحی ظاهری و کابین جادار از ویژگی های این سازه جدید هستند.

در کنار سازه، سیستم تعلیق بادی فانتوم جدید نیز نقشی بسیار مهم در آرامش کابین دارد. این سیستم تعلیق هوشمند با استفاده از فاکتورهایی مثل شتاب خودرو، میزان چرخش فرمان و داده های دریافتی از دوربین نصب شده در جلو میزان نرمی ضربه گیرها را تنظیم می کند.

رولزرویس مدعی است که فانتوم هشتم به دلیل بهره گیری از عایق های پیشرفته صوتی، آرام ترین خودروی موتوری جهان محسوب می شود. جهت دستیابی به این عنوان، تایرهای خودرو به صورت اختصاصی توسعه یافته اند؛ در لایه داخلی این تایرها فومی مخصوص به کار برده شده که صداهای مزاحم را تا 9 دسیبل کاهش می دهد.

نسل جدید فانتوم در سرعت 100 کیلومتر در ساعت حدود 10 درصد ساکت تر از نسل قبلی است. جالب اینکه هنگام تست آرامش کابین برای نخستین بار، سطح صداها آنقدر پایین بوده که مهندسین آکوستیک رولزرویس برای اطمینان از نتایج، ابزارهای خود را دوباره کالیبره کرده اند!

قلب تپنده این نسل از فانتوم هم یک موتور V12 به حجم 6.75 لیتر است، با این تفاوت که این موتور نیز کاملا جدید بوده و عملکردی فوق العاده نرم و بی صدا دارد.

برخلاف نسل قبلی که تنفس طبیعی بود، موتور فانتوم جدید از دو توربوشارژر بهره برده و قادر است 563 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور در دورهای بسیار پایین تولید کند.

نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته ساخت کمپانی معروف ZF که همواره به GPS متصل است، به چرخ ها منتقل می شود.

با اتصال به GPS گیربکس همیشه از مسیر پیش رو مطلع شده و بهترین دنده را برای شرایط مختلف انتخاب می کند. با این مشخصات فنی، فانتوم شتابی برابر با 5.3 ثانیه داشته و می تواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست یابد.

البته نسخه طولانی تر این خودرو یا همان Long Wheelbase کمی کندتر بوده و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 5.4 ثانیه زمان نیاز دارد.

فانتوم هشتم به لطف آخرین دستاوردهای کمپانی مادر یعنی ب ام و، مدرن ترین ساخته رولزرویس تا به این تاریخ تلقی می شود. سیستم های هوشمند موجود بر روی فانتوم به قدری زیاد هستند که آن را به پیشرفته ترین خودروی لوکس حال حاضر جهان تبدیل کرده اند.

برخی از سیستم های کمکی این خودرو عبارتند از: دستیار هوشیاری، 4 دوربین با دید پانورامیک، نمایش تمام اطراف خودرو همانند نمای هلیکوپتری، سیستم دید در شب (نایت ویژن) و سیستم کمک به دید بهتر، کروز کنترل فعال، اخطار برخورد، اخطار عابرین، اخطار عبور وسایل نقلیه از پشت خودرو، اخطار خروج از بین خطوط، سیستم هداپ دیسپلی HD با نسبت ابعاد 7x3، وای فای هات اسپات و جدیدترین سیستم های مسیریابی و سرگرمی.

تغییرات ظاهری نسل جدید فانتوم اندک اما کاملا بهینه هستند. در نمای روبرو طبق انتظار جلوپنجره بزرگی که از معبد پانتئون در رم اقتباس شده خودنمایی می کند.

این بخش نسبت به نسل قبلی افزایش ارتفاع داشته، به همین جهت مجسمه معروف رولزرویس موسوم به "روح اکستازی" نیم اینچ بالاتر ایستاده است. شکل سپر و ورودی های هوا نیز متحمل تغییراتی شده اند.

در این نما چراغ های اصلی نیز تغییر یافته و ضمن یک تکه شدن حالتی همانند چشمان یک فرد مطمئن و متمرکز پیدا کرده اند.

این چراغ ها از فناوری لیزر بهره برده و می توانند در شب تا 600 متر نور پرتاب کنند که در نوع خود بی نظیر است. به گفته رولزرویس سیستم روشنایی فانتوم هشتم، در بین تمامی خودروهای موجود در جهان پیشرفته ترین می باشد.

در نمای جانبی خطی که در قسمت بالایی دماغه شکل گرفته، به سمت قسمت های میانی خودرو امتداد یافته و در کنار دستگیره درها محو شده است. این خط به موازات خطی که در قسمت پایینی بدنه ترسیم شده، حسی از پویایی را القا می کند. در این نما تا حد امکان از نسبت 2:1 استفاده شده؛ کاپوت کشیده، دستگیره و حاشیه استیل پنجره ها، رینگ های بزرگ 22 اینچی، ستون ضخیم C و فاصله بسیار کم محور جلو با دماغه از دیگر ویژگی های شاخص این نما هستند.

در نمای عقب، فانتوم از پیکره سیالی برخوردار بوده و با اقتباس از مدل های دهه 50 و 60 میلادی طراحی شده است. استفاده از استیل بر روی صندوق و در فریم شیشه عقب حد اعلای تجمل را در این خودرو نشان می دهد.

شکل چراغ ها نیز اندکی تغییر یافته اما وقت زیادی صرف گرافیک آن شده است. سپر نیز از آن حالت ساده خارج شده و بروزتر دیده می شود.

مطابق انتظار در داخل کابین کیفیت حرف اول را می زند و قسمت های مختلف از چرم و چوب و بهترین مواد موجود بر روی کره خاکی ساخته شده اند.

سادگی و اصالت واژه هایی هستند که با مشاهده کابین به ذهن خطور می کنند؛ چرا که تمامی سطوح به دور از هر گونه پیچیدگی طراحی شده و خبری از دکمه ها و کلیدهای متعدد در آنها نیست. البته در پشت برخی از این سطوح صاف امکاناتی مثل میز یا نمایشگر دیجیتال مخفی شده اند که هر یک با فشار دکمه ای از جای خود خارج می شوند.

در این نسل از فانتوم، سرنشینان قادر خواهند بود با فشار یک دکمه و بدون کوچک ترین زحمت درها را باز یا بسته کنند که این قابلیت توسط رولزرویس Embrace (به آغوش کشیدن یا استقبال گرم) نامگذاری شده است. در نسل قبلی فقط امکان بستن درها از طریق دکمه اختصاصی وجود داشت.

رولزرویس داشبورد فانتوم هشتم را "گالری" خطاب می کند. اجزای این بخش در پشت لایه ای از شیشه مقاوم قرار گرفته اند و مشتریان می توانند طرح ها یا قطعاتی با جنس دلخواه را برای قسمتی از داشبورد سفارش دهند.

نکته بسیار جالب توجه اینکه در صورت درخواست مشتریان نقشه DNA آنها به صورت سه بعدی در این قسمت چاپ خواهد شد.

برای نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده، یک صفحه 12.3 اینچی TFT نصب شده و جزییات به سبکی کلاسیک داخل سه دایره کرومی نشان داده می شوند.

در روی "گالری" یک ساعت آنالوگ و یک نمایشگر مرکزی دیده می شود. نمایشگر مذکور زمانی که مورد نیاز نباشد، محو شده و گالری یا همان داشبورد حالتی یکپارچه پیدا می کند.

مجلل، اشرافی، نجیب، بی صدا، پیشرفته، قدرتمند و سریع صفاتی هستند که می توان برای فانتوم هشتم به کار برد. رولزرویس با ارایه این نسل از فانتوم نه تنها استانداردهای جدیدی را در صنعت خودروسازی تعریف کرده، بلکه یکی از لوکس ترین وسایل نقلیه جهان را خلق نموده است.

هنوز درباره بهای این خودرو حرفی به میان نیامده، اما قیمت نسل قبلی فانتوم از حدود 420 هزار دلار شروع می شد. بنابراین دور از انتظار نیست که نسل جدید ارزشی در این حدود داشته باشد. از رقبای این خودرو می توان به بنتلی مولسان و مرسدس-مایباخ S600 اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Dexter Morgan
    Dexter Morgan | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    امکاناتش که حرف نداره ولی برخلاف بقیه بنظر من ظاهر چندان جالبی نداره :/

  • | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    مقله عالیه بود

  • یوسف
    یوسف | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    ماشین بهشتیه

  • Rooz5eh
    Rooz5eh | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    شاهكاره واقعا .. هرچند بعد از ١٣ سال انتظار تغييراته ظاهرى بيشترى رو داشتم ولى خب باز هم هربار ببينيش تازگى داره ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی