ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پاول دورف تأیید کرد: CDN های تلگرام در ایران مستقر می شوند

پاول دورف، بنیان گذار تلگرام ساعاتی پیش با انتشار یک بیانیه رسمی از استقرار CDN یا شبکه های تحویل محتوا در ایران و برخی کشورهای خاورمیانه خبر داد. CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۰

پاول دورف، بنیان گذار تلگرام ساعاتی پیش با انتشار یک بیانیه رسمی از استقرار CDN یا شبکه های تحویل محتوا در ایران و برخی کشورهای خاورمیانه خبر داد. CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشم گیری افزایش بدهند، و این موضوع برای کانال های حجیم و سوپرگروه های بزرگ که محتوا با سرعت زیادی در آن ها رد و بدل می شود بسیار مثبت خواهد بود.

همانطور که در خبرها خواندید، دورف پس از اعلام خبر انتقال های CDN های تلگرام به ایران اعلام کرد در صورتی که مقامات رسمی اقدامی در جهت پاک کردن یا سانسور محتوای آن ها انجام بدهند، کاربران می‌توانند به نسخه‌ی اصلی این محتوا در سرور‌های تلگرام در اروپا دسترسی داشته باشند. بنابراین امکان سانسور وجود نخواهد داشت.

CDN ها می توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشم گیری افزایش بدهند

دورف در پاسخ به علت استفاده از CDN یا شبکه های تحویل محتوا، در یک پست رسمی به زبان فارسی این گونه توضیح می دهد: «از نسخه ۴.۲ تلگرام ما از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال های عمومی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ عضو پشتیبانی می‌کنیم. نقاط ذخیره سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم».

وی در ادامه می گوید: «ما از سرور‌های توزیع شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور می‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر به شدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی CDN ها تکیه کنیم؛ که با آنها از نقطه نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم و آنها فقط داده‌ های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند. به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی نظیر ترکیه، اندونزی،‌ عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود».

CDN ها فقط داده‌ های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند

دورف در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا فشار دولت های خاورمیانه عامل انتقال CDN ها به این منطقه بوده این گونه توضیح داده است: «خیر. ما وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ ها در این مورد نشده‌ایم و CDN ها بخشی از هیچ معامله‌ای نیستند. این به دلیل غیر منطقی بودن قوانین محلی نیست – ما هیچ‌گاه سرورهایمان را به کشوری با سابقه سانسور اینترنتی انتقال نمی‌دهیم. تنها هدف استفاده از CDN ها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا، که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد».

در ادامه می خوانیم: «CDN ها و نقاط آن به تلگرام تعلق نداشته و همه ریسک آن به گردن شرکت ثالثی که نقاط ذخیره سازی CDN در سراسر دنیا را برای ما تامین می‌کند خواهد بود. ما هیچ سرمایه‌گذاری‌ ای روی این CDN ها انجام نمی‌دهیم و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشهٔ کامپیوترهای اصلی خودمان به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کنیم. در نتیجه، اگر کشوری تصمیم به دستکاری CDN در منطقه خودش بگیرد، به چیزی جز پایین آوردن کیفیت اتصال شهروندان خودشان دست نمی‌یابد – و تلگرام هیچ چیز با ارزشی را از دست نخواهد داد.»

برای اطلاع از جزئیات بیشتر استقرار CDN های تلگرام در ایران می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Ali Mbi
    Ali Mbi | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    دوستانی که از CDN چیزی سر در نمیارن لطفا اینجا رو مطالعه کنن و نگران حریم خصوصیشون نباشن:
    https://fa.m.wikipedia.org/wiki/شبکه_تحویل_محتوا

  • Stack Programer
    Stack Programer | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    در کل CDN content delivery network یعنی کل فایل های مهم رو سرور ایرانی قرار می گیره، رمز نگاری هم کسانی که کنترل اینترنت دارند، این private key را به راحتی می توانند بدست بیاورند. درکل به نظرم سیگنال امنیت فوق العاده بهتری داره که فیلتر است.

    • سعید
      سعید | ۷ مرداد ۱۳۹۶

      مفت فروخته شدیم رفت! سیگنال عالی هم امن هم کانالم میشه ساخت اینام خودشون گول بزنن که تلگرام امنه ایرانم بالاخره فهمید دلار خرج کردن بهتر از فیلتره دروف خاین دروغگو

    • Saman
      Saman | ۷ مرداد ۱۳۹۶

      دوست عزیز از چیزی سر در نمیاری لازم نیست توضیح بدی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی