ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان حالا می توانند از کریستال مواد رسانای قابل بازیافت بسازند

چند سالی می شود که دانشمندان به دنبال راهی هستند تا از کریستال ها نوع جدیدی از حافظه ذخیره سازی بسازند. اما محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن به تازگی راهی یافته اند که بتوان از کریستال ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

چند سالی می شود که دانشمندان به دنبال راهی هستند تا از کریستال ها نوع جدیدی از حافظه ذخیره سازی بسازند. اما محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن به تازگی راهی یافته اند که بتوان از کریستال های شفاف، مواد رسانای جریان الکتریکی ساخت. نکته بسیار خوب این که این کریستال ها می توانند بازیافت شده و برای چندین مرتبه متوالی مورد استفاده قرار بگیرند.

روش جدید دانشمندان توانسته که خاصیت رسانایی کریستال ها را 1000 برابر روش های دیگر افزایش بدهد

تبدیل کریستال های شفاف به مواد هادی جریان الکتریکی نیاز به حرارت بسیار زیاد دارد. پس از قرار دادن این مواد در معرض حرارت و بازگرداندن آن ها به دمای اتاق نیز چند روز به طول می انجامد که کریستال ها بتوانند خاصیت هدایت جریان الکتریکی را کسب کنند. با این حال تیمی از دانشگاه واشنگتن بر حسب اتفاقی خوش یمن، راه جدیدی یافته که بتواند کریستال ها را در دمای اتاق و در معرض نور به مواد رسانا تبدیل کند.

روش جدید دانشمندان توانسته که خاصیت رسانایی الکتریکی کریستال ها را 1000 برابر روش های دیگر افزایش داده و آن را به مدت یک سال در این مواد حفظ نماید. قدرت رسانایی فوق العاده بالای این کریستال ها زمانی تأیید شد که یکی از محققان آن را با اشعه لیزر مورد آزمایش قرار داد و انتقال موفقیت آمیز جریان الکتریکی را در ساختار کریستال مشاهده نمود.

مت مک لاسکی، یکی از محققان پروژه در مقاله ای که هم اکنون در Scentific Reports منتشر شده به تشریح این کشف علمی پرداخته است. وی در یکی از کنفرانس های خبری اعلام کرده که شفافیت و خاصیت پیکربندی مجدد این کریستال ها بسیار هیجان انگیز است و از این خصوصیت می توان برای به کارگیری مدارهای الکترونیکی روی پنجره ها و چیزهایی شبیه به آن استفاده نمود.

شاید تا روزی که پنجره های خانه هایمان به رایانه های شفاف تبدیل شوند فاصله زیادی داشته باشیم، اما تصور این که تکنولوژی چگونه می تواند تخیلات به تصور کشیده شده در فیلم های سینمایی را به واقعیت بدل کند همواره موضوع جذاب و سرگرم کننده ای بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی