ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی سازنده جاروبرقی های رباتیک، اطلاعات چیدمان منزل کاربران را می فروشد [به روز رسانی]

«iRobot» در سال 1990 میلادی و توسط سه تن از فارغ التحصیلان دانشگاه MIT تاسیس شد. این کمپانی محصولات و خدمات متنوعی داشته اما در سطح دنیا بیشتر به خاطر تولید جاروبرقی های رباتیک خود ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۵

«iRobot» در سال 1990 میلادی و توسط سه تن از فارغ التحصیلان دانشگاه MIT تاسیس شد. این کمپانی محصولات و خدمات متنوعی داشته اما در سطح دنیا بیشتر به خاطر تولید جاروبرقی های رباتیک خود به نام «Roomba» مشهور است.

جاروبرقی های Roomba 980 اطلاعات مربوط به چیدمان منزل کاربر را جمع آوری می کنند

شرکت مورد بحث در سال 2015 مدل جدیدی تحت عنوان «Roomba 980» را معرفی کرد که به سنسورها و توانایی های ارتباطی فراوانی از جمله وای فای مجهز شده و علاوه بر تمیز کردن سطح منزل، اطلاعات مربوط به محل اتاق ها، راهروها و چیدمان لوازم خانگی را نیز جمع آوری می کند. رومبا سپس از اطلاعات مذکور به عنوان مرجعی برای مسیریابی استفاده کرده و بهینه ترین مسیر را برای جارو کردن خانه انتخاب می کند.

حال آقای «کالین انگِل» مدیر عامل کمپانی، اعلام کرده قصد دارد اطلاعات مورد بحث را به شرکت هایی مانند گوگل، اپل یا آمازون بفروشد. این اطلاعات خصوصاً برای برنامه های خانه هوشمند شرکت های مذکور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و امکان ارائه قابلیت های جدیدی از طریق دستیارهای صوتی هوشمند را فراهم می کند.

البته انگِل عنوان کرده که اطلاعات جمع آوری شده توسط رومباها، بدون اجازه کاربران فروخته نخواهد شد و صاحبان جاروبرقی های رباتیک مذکور می توانند به راحتی، قابلیت ارتباط با فضای ابری و اشتراک اطلاعات را خاموش کنند.

اما جالب اینجاست که امکان فروش اطلاعات کاربران توسط کمپانی، در «موافقتنامه کاربر» ذکر شده و تمامی مالکان رومبا هنگام خرید و راه اندازی دستگاه خود آن را تایید کرده اند. از همین رو نگرانی هایی در زمینه حریم خصوصی توسط مشتریان و برخی از مراجع حقوقی مطرح شده که بر اساس برخی تحلیل ها، به کاهش فروش محصولات iRobot خواهد انجامید.

هرچند مدیر عامل شرکت مورد بحث در این باره نگران نیست و اعلام کرده که اکثر مشتریان مایلند در ازای اشتراک اطلاعات این چنینی، محصولات و خدمات با کیفیت تری را به دست بیاورند.

 

به روز رسانی:

Colin Angle مدیرعامل این شرکت به دنبال شدت گرفتن موج اعتراضات به این گفته ها، اعلام کرد که شرکت iRobot هیچگاه اطلاعات کاربرانش را نمی فروشد. یکی از سخنگویان این شرکت نیز اظهار داشت که از گفته های مدیرعامل سوء برداشت شده است.

Angle که پیشتر اعلام کرده بود شرکت مطبوعش در راستای بهبود وسایل هوشمند، اطلاعات گردآوری شده از طریق جارو ربات ها را در اختیار شرکت های دیگر می گذارد حالا مدعی شده این مساله کاملا به انتخاب کاربران بر می گردد و اجباری در این موضوع نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سامان
    سامان | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    یک زندگی سالم فقط در خارج از شهر میتونه اتفاق بیفته بدون این همه تکنولوژی بی خود و کسل کننده ، خونه ویلایی ، کتاب ، موسیقی ، دوچرخه سواری و دویدن . در صورتی که هر کدوممون توانایی تغییر سبک زندگیمونو داریم هر وه سریعتر باید انجامش بدیم تا از این سرگشتگی در میان همهمه تکنولوژی بیرون بیاییم

    • | ۷ مرداد ۱۳۹۶

      حاجی شما اول خودت استارتشو بزن.
      اول کامنتتو پاک کن، گوشیتو پست کن برای من، بعدش برو به دامان طبیعت! من دوس دارم توی تکنولوژی غرق بشم!

مطالب پیشنهادی