ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران امکان حیات روی مریخ را در زمان خورشیدگرفتگی بررسی خواهند کرد

در تاریخ 30 مرداد ماه امسال ساکنین آمریکا پس از 38 سال شاهد یک خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود؛ اما در این زمان محققان پژوهشکده «Ames» ناسا روی پروژه متفاوتی کار خواهند کرد. [digipullqoute place="right"]خورشیدگرفتگی موجب ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

در تاریخ 30 مرداد ماه امسال ساکنین آمریکا پس از 38 سال شاهد یک خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود؛ اما در این زمان محققان پژوهشکده «Ames» ناسا روی پروژه متفاوتی کار خواهند کرد.

خورشیدگرفتگی موجب ایجاد شرایط جوی مشابه سطح مریخ در استراتوسفر می شود

به گفته «جیم گرین» سرپرست علوم سیاره ای ناسا، خورشیدگرفتگی فرصت مناسبی را برای شبیه سازی شرایط مریخ در جو زمین فراهم می کند و دانشجویان دانشگاه های مختلف، به رهبری دانشگاه مونتانا، برای استفاده از این فرصت تعداد زیادی بالن حامل باکتری را با هدف مطالعه تاثیرات جوی روی بافت های زنده به آسمان می فرستند.

بد نیست بدانید که اتمسفر مریخ 100 برابر رقیق تر و سردتر از جو زمین بوده و در معرض تشعشعات بیشتری قرار دارد. قسمت های بالایی اتمسفر زمین نیز شرایط مشابهی دارند و با بروز خورشیدگرفتگی، تقریباً محیط سطح مریخ را تداعی می کنند.

برای انجام پژوهش، ناسا به هر تیم دانشگاهی 2 عدد کارت فلزی حامل باکتری های بی خطر اما مقاوم را داده است که یکی از آنها از طریق بالن به استراتوسفر فرستاده شده، و دیگری روی زمین باقی می ماند. پس از بازگشت بالن ها به زمین، محققان می توانند با مقایسه وضعیت باکتری ها به تاثیرات شرایط جوی مریخ روی بافت های زنده مشابه پی ببرند.

همچنین گفتنی است دانشگاه مونتانا قصد دارد با استفاده از 50 بالن جداگانه، روند خورشیدگرفتگی بزرگ آمریکا را به صورت زنده روی اینترنت استریم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی