ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان به روشی برای ساخت مدارات الکترونیکی شفاف دست یافتند

محققین به تازگی توانستند نشان دهند که بلورهای فوتورسانا را می توان با استفاده از پرتو نور، به رسانای الکتریسیته تبدیل کرد. بدین ترتیب شاید آینده ای فاقد مدارات سیلیکونی داشته باشیم. در این آزمایش، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققین به تازگی توانستند نشان دهند که بلورهای فوتورسانا را می توان با استفاده از پرتو نور، به رسانای الکتریسیته تبدیل کرد. بدین ترتیب شاید آینده ای فاقد مدارات سیلیکونی داشته باشیم.

در این آزمایش، دانشمندان از پرتو لیزر برای ایجاد مسیر عبور الکتریسیته در میان بلور استفاده کردند و راه را برای ساخت قطعات الکترونیکی شفاف در آینده باز نمودند.

تیتانات استرانسیوم در دمای اتاق هم خاصیت فوتورسانایی را حفظ می کند

البته پیش از این هم ثابت شده بود که مواد فوتورسانا با قرار گرفتن در معرض نور، رسانش الکتریکی بیشتری را از خود نشان می دهند، اما شرایط استفاده از آنها چندان مطلوب نبود؛ مثلاً انجام آزمایشات روی ابزارهای ذخیره سازی ساده ای که به این روش ساخته شده بودند، به دمای بسیار پایین نیاز داشت و کاربرد عمومی آنها را غیر ممکن می ساخت.

حال دانشگاه ایالتی واشنگتن توانسته این وضعیت را به کل عوض کند. در این تحقیق، دانشمندان از یک قطعه بلور تیتانات استرانسیوم (STO) استفاده کرده و دیدند مقاومت الکتریکی این ترکیب با قرار گرفتن در معرض نور در دمای محیط، تا سه برابر کاهش یافته و تجمع الکترون های آزادش نیز چند صد برابر بیشتر می شود، بنابراین رسانایی کافی را برای استفاده در تجهیزات الکترونیکی دارد.

جالب اینجاست که این سطح از رسانش به مدت چند روز پس از آزمایش هم باقی ماند، حتی زمانی که بلور را در محیط کاملاً تاریک نگهداری کردند.

در مرحله بعد، محققین با استفاده از پرتو لیزر، یک مسیر رسانا را در بلور ایجاد نموده و جریان الکتریسیته را از میان آن عبور دادند. بدین ترتیب، یک مدار ساده الکتریکی در بلور ایجاد شد. بر همین اساس می توان مدارات الکترونیکی شفافی ساخت که در صورت نیاز، با گرما دادن از بین می روند.

گفتنیست چنین تحقیقاتی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی هستند، اما پتانسیل فوق العاده ای برای دگرگون ساختن دنیای تکنولوژی و خلق تجهیزات الکترونیکی شفاف دارند که قابل پاکسازی و برنامه مجدد هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی