ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موفقیت دانشمندان در به کارگیری مهندسی ژنتیک برای تولید گل های آبی رنگ

تعداد گونه های گل آبی رنگ در طبیعت به نسبت سایر گونه ها بسیار کمتر بوده و معمولاً علت آبی بودن برخی از گل ها، جهش های ژنتیکی و تفاوت میزان اسیدی بودن خاک منطقه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

تعداد گونه های گل آبی رنگ در طبیعت به نسبت سایر گونه ها بسیار کمتر بوده و معمولاً علت آبی بودن برخی از گل ها، جهش های ژنتیکی و تفاوت میزان اسیدی بودن خاک منطقه است.

این امر باعث دشواری استفاده از روش های دستکاری ژنتیکی برای خلق گل های آبی رنگ شده و نمی توان به راحتی و با ایجاد تغییرات جزئی، گل هایی را به وجود آورد که به صورت طبیعی آبی رنگ باشند.

البته با برخی از روش های اصلاح و باغبانی خاص می توان گل های آبی رنگ را به وجود آورد اما این گل ها در نسل بعدی خواص خود را از دست داده، و معمولاً هم رنگ آبی واقعی ندارند و به بنفش یا رنگ های دیگر متمایل هستند.

روند تغییر رنگ گل داوودی از چپ به راست

اما اخیراً چند دانشمند ژاپنی موفق شده اند با استفاده از ژن های موجود در گل های «لوبیای پروانه ای» و «گل استکانی» (که در طبیعت به رنگ آبی یافت می شوند) و در هم تنیدن این ژن ها با نوعی از گل داوودی، گیاهی را به وجود بیاورند که میزان اسیدیته آن به صورت ذاتی تغییر کرده و گلبرگ های آن نیز آبی رنگ شده اند.

گل لوبیای پروانه ای
گل استکانی

حشرات گرده افشان علاقه خاصی به گل های آبی رنگ دارند

به گفته پژوهشگران، روش مهندسی ژنتیک مورد استفاده تعمیم پذیر بوده و می توان از آن در سایر گونه ها نیز استفاده کرد. اهمیت این موضوع از آنجایی بالاست که بدانیم حشرات گرده افشان علاقه خاصی به گل های آبی رنگ دارند و استفاده از روش جدید می تواند گونه های در معرض خطر را از نابودی نجات دهد.

لازم به ذکر است که گل های تولید شده در پژوهش مورد بحث برای پیشگیری از تکثیر ناخواسته، فاقد توانایی تولید مثل هستند و محققان با احتیاط ویژه ای روی تاثیرات بلند مدت حضور گونه های جدید در طبیعت مطالعه خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی