ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل به دنبال استفاده از نمک برای ذخیره سازی انرژی است

جدیدترین خروجی آزمایشگاه پیشرفته تحقیقاتی مونشات (Moonshot) گوگل، راهکاری برای حل مشکل ذخیره سازی انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر است. در این سیستم از مخازن بزرگ نمک به همراه ضد یخ (یا دیگر مایعات هیدروکربنی) ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۵

جدیدترین خروجی آزمایشگاه پیشرفته تحقیقاتی مونشات (Moonshot) گوگل، راهکاری برای حل مشکل ذخیره سازی انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر است. در این سیستم از مخازن بزرگ نمک به همراه ضد یخ (یا دیگر مایعات هیدروکربنی) برای تولید و ذخیره سازی انرژی استفاده می شود.

خبرگزاری بلومبرگ در این رابطه می نویسد:

سیستم، انرژی را به شکل برق دریافت کرده و آن را به جریان های مجزای هوای سرد و گرم تبدیل می نماید. هوای داغ باعث گرم شدن نمک شده و هوای سرد نیز ضدیخ را خنک می سازد، چیزی شبیه وضعیتی که در یخچال ها داریم.

پس از انجام فرایند ذخیره سازی فوق، دانش مهندسی هوافضا و موتورهای جت به کمک بازیابی انرژی می آیند. با فشردن یک دکمه، فرایند فوق برعکس شده و هوای گرم و سرد به سمت یکدیگر هجوم می آورند. این کار، جریان هوای شدیدی را ایجاد می کند که می تواند توربین ها را چرخانده و برق تولید نماید.

نمک قابلیت نگهداری انرژی را تا چند روز دارد، به همین دلیل شرکت ها می توانند تولید برق اضافه نیروگاه های بادی و پنل های خورشیدی را در آنها ذخیره نمایند. بلومبرگ می گوید فقط در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال جاری بیش از 300 هزار مگاوات برق مازاد (معادل مصرف ده ها هزار خانوار) از منابع تجدیدپذیر هدر رفته است.

البته این پروژه هنوز به صورت حرفه ای دنبال نمی شود، اما تیم تحقیقاتی گوگل، انباری را در سیلیکون ولی به همین موضوع اختصاص داده و به دنبال شرکای تجاریست تا نمونه اولیه کاربردی از آن را وارد شبکه برق رسانی نماید.

در هر صورت، ذخیره سازی انرژی با استفاده از نمک، به مراتب ارزان تر از باتری های لیتیوم-یونی خواهد بود و شاید این پروژه بتواند در آینده شکل واقعیت به خود بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی