ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تقابل دوربین های تک لنزی و دوگانه؛ کیفیت مهم تر است یا تجربیات تازه؟

گرایش شدید به اسمارت فون های بهره مند از دوربین های دوگانه نخستین بار در بهار سال قبل خود را نمایان ساخت. در آن زمان تنها ال جی و هوآوی لنز و سنسور ثانویه را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

گرایش شدید به اسمارت فون های بهره مند از دوربین های دوگانه نخستین بار در بهار سال قبل خود را نمایان ساخت. در آن زمان تنها ال جی و هوآوی لنز و سنسور ثانویه را به محصولاتشان اضافه کرده بودند، با این حال حتی آن موقع هم کاملا روشن بود که تکنولوژی مذکور با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو می شود.

اما نکته جالبی که باید به آن اشاره شود این است که حتی با وجود فراگیر شدن این سیستم ها، همچنان موبایل هایی که بهترین کیفیت تصویر را دارند مجهز به تنها یک دوربین اصلی هستند.

البته انتظار می رود که این موضوع با گذر زمان تغییر پیدا کند اما فعلا اینطور به نظر می آید که مزایای داشتن دوربین ثانویه به بهای کیفیت تصویر تمام شده و این امر را تحت تاثیر قرار داده.

علت آنکه در ابتدای این مطلب از عبارت گرایش شدید به دوربین های دوگانه استفاده شد این است که در سال جاری میلادی کمتر می توان موبایل پرچمداری را بدون این مشخصه پیدا کرد.

اسنشال فون محصول اندی روبین دو دوربین در بخش پشتی اش دارد و ذن فون ۳ ایسوس و ذن فون ۴ هم که قرار است به زودی رونمایی شود همگی همراه با این مشخصه هستند. از دیگر نمونه های موجود در بازار اما می توان به پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس هوآوی، جی ۶ و وی ۲۰ ال جی و وان پلاس ۵ اشاره کرد.

محصول تازه موتورولا با نام Z2 Force نیز به زودی همراه با لنز دوگانه اش وارد بازار می شود و سامسونگ هم بنا دارد با تازه ترین عضو از خانواده گلکسی نوت به این جمع ملحق شود. بعد از آنکه اپل آیفون ۷ پلاس را وارد بازار کرد، استقبال از موبایل های بهره مند از دوربین دوگانه نیز به بالاترین حد خود رسید.

اما اجازه دهید در ادامه فهرستی از پرچمداران امسال را معرفی نمایید که فاقد این ویژگی هستند.

رتبه بندی دوربین های موبایل:
۱- U11
2- Pixel
3-GS8
اپل هیچگاه تا این اندازه عقب تر از رقبایش نبوده که البته تصور می شود این بهای استفاده از دوربین دوگانه باشد.

پیکسل گوگل را می توان دستگاهی انقلابی در عکاسی با موبایل دانست و علت نیز الگوریتم های فوق العاده خوب شرکت سازنده در پردازش تصاویر هستند. البته بسیاری باور دارند که در وهله نخست کیفیت خوب یک عکس به قطعات سخت افزاری اپتیک و سنسورهای باکیفیت آن مربوط می شوند اما گوگل با ساخت این موبایل نشان داده که نرم افزار و ریاضیات هم در این امر دخیل هستند و می توانند عملکرد دوربین های موبایل در نور کم را بهبود بدهند.

اچ تی سی از دیگر شرکت هایی است که با استناد به تست انجام شده توسط DxOMark توانسته با کنار زدن گوگل در جایگاه نخست جدول بنشیند و شاهکار عکاسی موبایل یعنی اچ تی سی یو ۱۱ را عرضه نماید. بعد از این دو سامسونگ قرار دارد که با ارائه دوربینی فوق العاده در گلکسی اس ۸ توانست جایگاه سوم را از آن خود کند و نکته جالب آنکه هیچکدام از این موبایل ها دوربین ثانویه در پنل پشتی شان ندارند.

اما نکته عجیب در این باره آنکه امسال اپل جایگاهی در فهرست سه گانه برترین دوربین موبایل ها ندارد. البته باید اشاره کنیم آخرین نسخه از آیفون از تمامی پرچمدارانی که پیشتر به آنها اشاره کردیم قدیمی تر است و به همین خاطر شاید مقایسه عملکرد دوربین آنها چندان منصفانه نباشد.

دوربین آیفون در اغلب سال های یک دهه گذشته به نوعی معیار برای دیگر شرکت های تولید کننده موبایل بدل شده و علت هم این است که اپل دوربین دستگاه را در زمره اصلی ترین اولویت هایش قرار داده و ضمن سرمایه گذاری های گسترده روی آن ۸۰۰ نفر از نیروهای متخصص خود را به این بخش اختصاص داده است.

اما در سال ۲۰۱۶ میلادی بهبودهای کیفیت تصویر آیفون ۷ ناچیز بودند و اصلی ترین نوآوری که تیم سازنده در آن به خرج دادند اضافه کردن دوربین تله فوتو ثانویه به چینش پنل پشتی آیفون ۷ پلاس و البته مد پرتره آن بود که به صورت خودکار پس زمینه عکس ها را تار می کند تا افکت بوکه را ایجاد نماید.

البته باید اشاره کنیم مد پرتره در زمان عرضه آیفون ۷ پلاس به بازار آماده نبود و علت هم به برخی پیچیدگی ها در فرایند آماده سازی آن مربوط می شد. سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که آیا اپل منابعی که پیشتر صرف بهبود کیفیت تصویر دوربین این موبایل می کرد را قربانی کرده تا نرم افزار دوربین دوگانه اش را بهبود بدهد؟

با در نظر داشتن تلاش شرکت های دیگری نظیر وان پلاس برای توسعه الگوریتم مد پرتره اختصاصی چنین فرضیه ای ابدا هم دور نیست. روشن است که ایجاد هماهنگی لازم میان دوربین های دوگانه نیازمند پشت سر گذاشتن چالش های پیچیده مهندسی است و کنار زدن این چالش ها نیز آنطور که به نظر می رسد باعث شده شرکت ها فرصت لازم برای بهبود تکنولوژی تصویربرداری خود را نداشته باشند.

اما کمپانی های سازنده موبایل از آن جهت رقابت برای بهبود کیفیت تصاویر این دستگاه ها را [دست کم به صورت موقتی] کنار گذاشته اند که امید دارند موارد مصرف و کارکردهای جدیدی را به لطف آرایه دوربین دوگانه برای آنها تعریف نمایند. به بیان دیگر وجود قابلیت های مجزا در یک اسمارت فون بیشتر از بهبود چند درصدی کیفیت تصویر آن می تواند کاربری را مجاب به خرید نماید.

برای نمونه دوربین دوگانه ال جی شامل یک لنز واید است که انعطاف پذیری مبتکرانه ای را به کاربر در زمان عکاسی هدیه می دهد. ال جی در واقع با امکانی که دوربین موبایل های پیکسل و یو ۱۱ از آن بی بهره اند آنها را به رقابت دعوت کرده.

اما با توجه به حجم شایعات و اخبار لو رفته از آیفون بعدی پیش بینی می شود که این موبایل به یک دوربین انقلابی مجهز شده باشد. نرم افزار ARKit در iOS 11  (سیستم عاملی که آیفون بعدی با آن عرضه می شود) قادر است واقعیت افزوده را به جذاب ترین شیوه ممکن و با بالاترین سطح برنامه ریزی برای کاربران به ارمغان بیاورد.

دسترسی به تجربیاتی که توسعه دهندگان به لطف این نرم افزار داشته اند قطعا تغییر بزرگی را در نحوه استفاده از دوربین آیفون ایجاد خواهد کرد. البته اپل راهکارهای دیگری را هم برای توسعه کارکردهای دوربین های مورد استفاده در آیفون بعدی دنبال می کند و برای نمونه به دنبال اجرای قابلیت قفل گشایی با استفاده از چهره است (که سامسونگ و دیگران پیشتر آن را ارائه کرده اند).

در هر صورت اصل بازده نزولی این روزها خود را در حوزه های مختلف مربوط به توسعه موبایل نشان می دهد و اینطور به نظر می آید که شرکت های زیادی تمایل پیدا کرده اند بودجه اختصاص یافته به بخش تصویربرداری خود را صرف ایجاد تجربیات تازه کنند و دست کم برای مدتی بهبود کیفیت تصاویر دوربین های موبایل را فراموش نمایند.

بنابراین با وجود آنکه می شود با قاطعیت گفت کیفیت تصویر موبایل های بهره مند از یک دوربین اصلی نسبت به انواع مجهز به دوربین دوگانه بهتر است، می توان درک کرد که چرا شرکت ها سرمایه گذاری های هنگفتی را صرف ایجاد تجربیات جدید با استفاده از دوربین های دوگانه می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • خشایار
    خشایار | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    الان چن ماهه دارم خبرشو اینجا میخونم ولی دیجیکالا...

  • معصومی
    معصومی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    ضمنا دیجیاتوی عزیز فقط هواوی و ال جی اولین شرکتایی نبودن که از این دوربین استفاده کردن.خیلی قبل تر از اینها و برای اولین بار اچ تی سی تو مدل htc evo 3d و در سال 2011 از دوربین دوگانه برای گوشیش استفاده کرد. بعد اون هم اچ تی سی وان ام ایت

  • معصومی
    معصومی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    اچ تی سی تو وان ام ایت خودش از دوربین دوگانه استفاده کرد. یعنی حدود سه سال قبل. و الان تو پرچمدارش از دوربین دوگانه خبری نیست. چون مطمعنا درک کرده که دوربین دوگانه فقط یک بازی تبلیغاتی بود وگرنه از لحاظ فن آوری از خیلی از شرکتهایی که تازه دوربین دوگانه رو تجربه میکنن جلوتره.

  • rashedi
    rashedi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    دلتونو به دوربین موبایل خوش نکنین اگه فقط میخواین یه لحظه رو ثبت کنین موبایل بدردتون میخوره .ولی اگه دنبال عکاسی هستین ارزون ترین دوربین عکاسی که قیمتش 250 تومن باشه عکساش از گوشیتون بهتره برای مقایسشونم فقط کافیه به اندازه لنزشون توجه کنید.

    • htcdeveloper.ir(Salar)
      htcdeveloper.ir(Salar) | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

      داداش شما معیارت برای خرید همه چی وجب کردن اون محصوله?

  • ali
    ali | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    از دید تبلیغاتی کمیت مهمتر از کیفیته مثل قضیه مگاپیکسل که هنوز هنوزم عموم مردم ازش اطلاع ندارن!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی