ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مقصد بعدی فضاپیمای نیو هورایزنز، سنگی در لبه منظومه شمسی خواهد بود

دو سال بعد از پرواز مشهور نیو هورایزنز به سمت سیاره پلوتو، این فضاپیما حالا قرار است به سمت سنگی فضایی که در لبه منظومه شمسی قرار گرفته حرکت کند. این قطعه سنگ فضایی، شباهتی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

دو سال بعد از پرواز مشهور نیو هورایزنز به سمت سیاره پلوتو، این فضاپیما حالا قرار است به سمت سنگی فضایی که در لبه منظومه شمسی قرار گرفته حرکت کند. این قطعه سنگ فضایی، شباهتی به یک اردک دارد و یا ممکن است در واقع دو قطعه سنگ باشد که فاصله بسیار ناچیزی از یکدیگر دارند. در حال حاضر اخترشناسان ناسا مشغول کسب اطلاعات بیشتر هستند تا برای پرواز نیو هورایزنز از کنار این شی آماده شوند که برای روز نخست سال 2019 برنامه ریزی شده است.

این بدنه یخی کوچک که 2014 MU69 نامیده می شود، در مداری به فاصله 6.4 میلیارد کیلومتر از زمین می گردد. ماه گذشته، محققان نیو هورایزنز توانستند 2014 MU59 را در منطقه ای دور افتاده در آرژانتین رویت کنند؛ زمانی که این قطعه سنگ از مقابل یک ستاره عبور کرد و مانع عبور نور آن شد. این کسوف کوتاه مدت، با پنج تلسکوپ مختلف رویت شد و اطلاعات فراوانی درباره اندازه، شکل و روشنایی MU69 2014 در اختیار اخترشناسان گذاشت.

تا به این لحظه، دنبال کردن حرکات قطعه سنگ مورد اشاره تنها از طریق تلسکوپ فضایی هابل میسر بوده، اما مشاهدات اخیر نشان می دهد قطعه سنگ، طولی بیشتر از 32 کیلومتر ندارد و کاملاً گرد یا بیضوی نیست.

همانطور که گفته شد، هنوز اطلاعات کاملی درباره MU69 2014 در دسترس نیست و احتمال دارد این قطعه سنگ، در واقع دو سنگ باشد که به دور یکدیگر می گردند و آنقدر نزدیک هستند که همدیگر را لمس می کنند. به گفته تیم نیو هورایزنز اگر این موضوع صحت داشته باشد، هر قطعه سنگ احتمالاً قطری برابر با 14 الی 19 کیلومتر دارد.

در نهایت گفتنی است که MU69 برای نخستین بار در سال 2014 و داخل کمربند کویپر رصد شد؛ کمربندی از اجرام دنباله دار یخی که ورای مدار نپتون می گردند. از آن زمان، اطلاعات بسیار کمی درباره این سنگ به دست آمده اما آگاهی از اندازه و شکل آن، می تواند به محققان ناسا در برنامه ریزی هرچه بهتر برای عبور فضاپیمای نیو هورایزنز کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr M
    Mr M | ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

    خیلی جالب

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

    واو،پیشرفت تو زمینه نجوم خارق العاده بوده،یه تکه سنگ رو در فاصله ۶میلیارد کیلومتری کشف کردن،انقد کوچیک بوده که وقتی از روبه روی یک ستاره رد شده تونستن ببیننش.ولی حالا انقد دقیق موقعیتشو شناسایی کردن که یه فضاپیما به سمتش میفرستن

    • آریا
      آریا | ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

      جالب اینجاست دانش بشر از فضا بیشتر از عمق دریا هاست

مطالب پیشنهادی