ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تنوع جنسیتی و نژادی در فیسبوک
تکنولوژی

تنوع جنسیتی و نژادی در میان کارکنان فیسبوک اندکی بهبود یافته است

ایجاد تنوع جنسیتی و نژادی در کمپانی ها، به خصوص فعالین در عرصه تکنولوژی به هیچ وجه آسان نیست. گزارش سال ۲۰۱۷ در این زمینه نشان می دهد که وضعیت کمپانی بزرگ فیسبوک طی یک ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

ایجاد تنوع جنسیتی و نژادی در کمپانی ها، به خصوص فعالین در عرصه تکنولوژی به هیچ وجه آسان نیست. گزارش سال ۲۰۱۷ در این زمینه نشان می دهد که وضعیت کمپانی بزرگ فیسبوک طی یک سال گذشته در زمینه ایجاد تنوع جنسیتی و نژادی در میان کارکنان تا حدودی بهبود یافته است.

حالا ۳۵ درصد از کارکنان فیسبوک زن هستند

به لطف این تغییرات حالا حدود ۳۵ درصد از کارکنان بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا زن هستند، در حالی که این رقم در سال گذشته برابر با ۳۳ درصد بوده است. تعداد کارمندان اسپانیولی زبان و رنگین پوست نیز هرکدام تا حدود یک درصد افزایش پیدا کرده است. گرچه هر کدام از این دو گروه در حال حاضر تنها حدود ۵ درصد از کارکنان فیسبوک در سرتاسر دنیا را تشکیل می دهند.

فیسبوک از آن دست کمپانی هایی است که برنامه های خاصی را برای ایجاد تنوع جنسیتی و نژادی در میان کارمندان خود به اجرا گذاشته است. از جمله این موارد می توان به برگزاری کلاس های توجیهی برای مدیران جهت ایجاد هر چه بیشتر عدالت میان کارمندان با نژاد و جنسیت متفاوت اشاره کرد. دانشگاه فیسبوک نیز تلاش می کند از گروه هایی که در شغل های تکنولوژیک بیشتر نادیده گرفته می شوند (زنان و سیاه پوستان) حمایت های معنوی و آموزشی بیشتری به عمل بیاورد.

همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد ایجاد تعادل جنسیتی در مشاغل تکنولوژیک به هیچ وجه آسان نیست. به عنوان یکی از دلایل اصلی می توان به عدم توازن در فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این مشاغل اشاره کرد. بر اساس جدیدترین آمارها تنها ۲۷ درصد از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی زن هستند. این رقم در رشته های مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات به ۱۹ درصد کاهش می یابد.

البته ایجاد تنوع جنسیتی و نژادی در کمپانی ها مخالفینی نیز دارد. عده ای بر این باورند که نگاه توازنی برای سپردن مشاغل به افراد خود به نوعی نژادگرایی و جنسیت گرایی به حساب می آید، چرا که در این صورت جنسیت و رنگ پوست و زبان نسبت به توان و تخصص و استعداد افراد در جایگاه بالاتری قرار می گیرند که این خود به نحوی بی عدالتی محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

    پاراگراف آخر گویای همه چیزه
    به هر ضرب و زوری میخواهند "تعادل جنسیتی" راه بیاندازند
    درحالی که هیچ محدودیتی برای زنان درمورد انتخاب رشته مورد علاقه شان وجود ندارد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی