ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تویوتا کماکان به موتورهای تنفس طبیعی وفادار خواهد ماند

امروز اکثر خودروسازان به استفاده از موتورهای کم حجم توربو رو آورده اند تا بتوانند به بیشترین میزان بازدهی دست پیدا کنند. در این بین اما کمپانی هایی نیز وجود دارند که همچنان به موتورهای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

امروز اکثر خودروسازان به استفاده از موتورهای کم حجم توربو رو آورده اند تا بتوانند به بیشترین میزان بازدهی دست پیدا کنند. در این بین اما کمپانی هایی نیز وجود دارند که همچنان به موتورهای تنفس طبیعی وفادار مانده اند. تویوتا یکی از این کمپانی هاست که اعلام کرده قصد ندارد از فناوری توربو در کلیه محصولات خود استفاده کند.

بِن اسکلیم (Ben Schlimme) مدیر بخش پیشرانه های تویوتا در آمریکای شمالی در یکی از سمینارهای اخیر با بیان این مطلب اضافه کرده که این شرکت فناوری های موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر کمری 2018 را به سایر موتورها انتقال خواهد داد.

تویوتا از تکنولوژی این موتور با عنوان Dynamic Force یاد می کند. موتور مذکور که جانشین همان نمونه 2.5 لیتری به کار رفته در کمری 2017 شده، در نسخه استاندارد توانایی تولید 201 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام در تریم XSE به 206 اسب بخار و 252 نیوتن متر ارتقا یافته که در مقایسه با مدل سال قبل به ترتیب 25 و 19 واحد افزایش پیدا کرده اند.

گیربکس شش سرعته قبلی نیز جای خود را به یک نمونه جدیدتر هشت سرعته داده؛ این گیربکس نیرو را به چرخ های جلو هدایت می کند. مجموعه تغییرات انجام شده، مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش داده است، طوری که پیشرانه داینامیک فورس در هر صد کیلومتر شهری، جاده ای و ترکیبی به ترتیب 8.1، 5.7 و 6.9 لیتر سوخت مصرف می کند. بد نیست بدانید این ارقام در پیشرانه کمری 2017 به ترتیب با 9.8، 7.1 و 8.7 لیتر بودند.

این بهبود چشمگیر به واسطه استفاده از هر دو فناوری تزریق مستقیم سوخت و تزریق سوخت در پورت مکش حاصل شده است. همچنین ساختار مکش جدید هوا را هنگام ورود به سیلندر فشرده تر می کند که این مساله قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر را به دنبال دارد.

آقای اسکلیم در این باره گفته:

تکنولوژی داینامیک فورس فقط برای موتور 2.5 لیتری در نظر گرفته نشده؛ ما در تلاش هستیم تا آن را به سگمنت های دیگر و نسخه های V6 و V8 نیز منتقل کنیم.

وفاداری به موتور تنفس طبیعی، باعث شده که کمری در کلاس خود یک مدل شاخص باشد؛ زیرا اکثر رقبا بصورت استاندارد یا در برخی تریم ها از موتورهای توربو بهره می برند. از جمله این رقبا می توان به مواردی مثل هوندا آکورد، فورد فیوژن، شورولت مالیبو و فولکس واگن پاسات اشاره کرد. البته رقبایی مثل سوبارو لگاسی و نیسان آلتیما نیز هنوز در برابر به کارگیری موتورهای پرخوران مقاومت کرده اند.

ناگفته نماند کمپانی مزدا نیز هنوز چندان روی خوشی به فناوری توربو نشان نداده و با ارایه ی موتورهای کم حجم سری اسکای اکتیو با راندمان بالا راه دیگری را در پیش گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهدی فتحی
    مهدی فتحی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    تویوتا بدون توربو هم تکه . اگه بزاره ک دیگه محشر میشه

  • سامان
    سامان | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

    تویوتا خیلی راه داره تا به سطح تکنالاژی و درک و فهم ایران خودرو برسه . تویوتا چه میدونه توربوشارژر چیه

مطالب پیشنهادی