ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تبلیغات برای اصلاح ژنتیکی و تولد نوزادانی با سه والد غیرقانونی است؛ FDA اعلام کرد

چندی قبل در خبرها خواندید که پزشکی با دستکاری ژنتیکی «نوزادی با سه والد» را در مکزیک به دنیا آورد و بعد از تولد آن، پزشک و تیم همراهش دست به فعالیت های بازاریابی گسترده ای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

چندی قبل در خبرها خواندید که پزشکی با دستکاری ژنتیکی «نوزادی با سه والد» را در مکزیک به دنیا آورد و بعد از تولد آن، پزشک و تیم همراهش دست به فعالیت های بازاریابی گسترده ای زدند تا برای این تکنیک تازه مشتری پیدا کنند. حالا سازمان غذا و داروی آمریکا به این اقدام واکنش نشان داده و پزشک یاد شده را به خاطر اجرای فرایند تجربی تایید نشده اش مورد انتقاد قرار داده است.

جان ژنگ مدیرعامل مرکز باروری امیدهای تازه در نیویورک همان پزشکی است که DNA سه فرد را ترکیب نمود تا از انتقال یک بیماری ژنتیکی خطرناک به فرزندش جلوگیری نماید. حالا او و شرکت تحت مدیریتش این عمل پرهزینه را تحت عنوان «نخستین درمان ثابت شده برای اختلالات ژنتیکی مشخص و راهکار موفق برای ناباروری ناشی از کهولت سن» به دیگران معرفی می کنند و سعی دارند از این راه پول در بیاورند.

با این همه سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه تحقیقات بالینی روی افراد که دربرگیرنده اصلاحات ژنتیکی رویان باشد را صادر نکرده است و در نتیجه این اقدام ژنگ در خاک آمریکا غیرقانونی است. در واقع چون تکنیک به کار رفته توسط وی و البته کودکی که از طریق آن به دنیا آمده هنوز دوران طفولت خود را طی می کنند، مشخص نشده که این روش درمانی دقیقا چه نتایجی را به بار خواهد آورد و پیامدهای ناشناخته اش چه هستند.

روز جمعه نیز سازمان غذا و داروی آمریکا نامه ای برای ژنگ ارسال کرد و در آن هشدار داد که بازاریابی برای این عمل غیرقانونی است چراکه این سازمان مجوز تست این روش روی انسان را به وی نداده است. سازمان مذکور از ژنگ درخواست کرده که پاسخ مقتضی خود در این رابطه را به صورت مکتوب در اختیارش قرار دهد و دست از نقض قانون بردارد.

در نامه FDA اشاره شده که ژنگ در آوریل سال قبل از این سازمان درخواست مجوز کرده اما این سازمان به لحاظ قانونی حتی اجازه بررسی درخواست ها در رابطه با اصلاح ژنتیکی رویان که در نهایت می تواند به ارث برده شود را ندارد.

با در نظر داشتن همین مساله ژنگ وعده داد که تا زمان دریافت مجوز از این سازمان شرکت متعلق به وی یعنی Darwin Life هیچگونه رویان دستکاری شده ای را در آمریکا تولید نخواهد کرد. با این همه او به همراه مرکز باروری امیدهای تازه همچنان به بازاریابی برای این روش درمانی تازه که تحت عنوان HER IVF (یا جوان سازی دوباره تخمک انسان در لقاح آزمایشگاهی) از آن یاد شده ادامه می دهند.

در وبسایت شرکت Darwin Life نیز آمده است که این روش برای وارونه کردن اثرات سالخوردگی روی تخمک انسان و ترمیم برخی نقص های سلولی طراحی شده است. گفتنی است هزینه این روش درمانی برابر با صد هزار دلار اعلام گردیده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی