ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

گری کاسپاروف: نگران قیام هوش مصنوعی علیه بشریت نباشید

پیش بینی های مختلفی از آینده هوش مصنوعی وجود دارد که در این میان برخی از افراد سرشناس مانند ایلان ماسک معتقدند «هوش مصنوعی بزرگ ترین خطری است که ما به عنوان تمدن بشری با ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

پیش بینی های مختلفی از آینده هوش مصنوعی وجود دارد که در این میان برخی از افراد سرشناس مانند ایلان ماسک معتقدند «هوش مصنوعی بزرگ ترین خطری است که ما به عنوان تمدن بشری با آن روبرو هستیم»، و برخی دیگر مانند «گری کاسپاروف» قهرمان و استاد بزرگ مطرح شطرنج رویکرد خوشبینانه تری داشته و از فناوری جدید استقبال می کنند.

کاسپاروف که بیست سال پیش در رقابت با ابر کامپیوتر «IBM Deep Blue» نتیجه را واگذار کرده بود، اخیراً در حاشیه کنفرانس هکری «DEF CON 25» اظهار داشته که برای انسان و ماشین (هوش مصنوعی) فضای همزیستی کافی وجود دارد بعید است شاهد آخرالزمان دیجیتالی باشیم.

آقای کاسپاروف همچنین با اشاره به پیشرفت صنعت کامپیوتر اظهار داشت که اکثر بازی های شطرنج رایگانی که هم اکنون قابل دانلود هستند، بسیار قدرتمندتر از Deep Blue بوده و این نشان دهنده مسیری است که علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار تا کنون طی کرده است.

شطرنج بازان معمولی توانستند با کمک کامپیوترهای خود، ابر رایانه Deep Blue را شکست دهند

جالب است بدانید که پس از شکست قهرمان مورد بحث در مقابل Deep Blue، بسیاری از شطرنج بازان دیگر نیز به مصاف ابر رایانه IBM رفته و پیروز شدند؛ چرا که آنها در رقابت با هوش مصنوعی Deep Blue، از کمک کامپیوترهای نه چندان قدرتمند خود استفاده کرده و توانستند با این همکاری توانمندترین سوپر کامپیوتر دوران را شکست دهند؛ نکته ای که کاسپاروف تأکید ویژه ای روی آن داشته و معتقد است اینگونه همکاری ها در نهایت بسیار به نفع بشریت خواهند بود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در رقابت میان ابر رایانه با انسان های مجهز به کامپیوتر، بازیکنان متوسط نتایج بهتری را نسبت به بازیکنان قدرتمند به دست آوردند؛ چرا که شطرنج بازان معمولی در موارد بیشتری به قضاوت کامپیوتر خود اعتماد کردند، در حالی که بازیکنان حرفه ای اکثراً روی توانمندی خود حساب کرده و در نتیجه اشتباهات بیشتری نیز مرتکب شدند.

گری کاسپاروف در پایان سخنان خود پیرامون هوش مصنوعی بیان کرد که نرم افزارها و هوش کامپیوتری علی رغم توانایی خارق العاده در انجام محاسبات سنگین، از قدرت خلاقیت بی بهره بوده (به عنوان مثال خواب نمی بینند) و انسان عامل اصلی تفکر و پرسش سؤالات مفهومی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hassan
    Hassan | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    یادش بخیر از وقتی که توسن 5 سالگی پدرم برامون یه شطرنج خرید و بازی میکردیم اسطوره بچگیمون همین کاسپاروف بود مثل وقتی که فوتبال بازی میکردیم و خودمون رو جای فوتبالیست های معروف معرفی میکردیم , زمان بازی شطرنج هم من میشدم کاسپاروف !

  • MohamadReza
    MohamadReza | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

    حرفش منطقیه تا زمانی که کامپیوتر ها قدرت فکر کردن روی یه مساله رو نداشته باشند نمیتونند خطر ساز باشند. اما انسان بهتره به جای ترس از کامپیوتر ها یا هر چیزی که ممکنه در آینده باعث نابودیش بشه اول از خودش بترسه در حال حاضر بزرگترین تهدید برای نابودی بشریت خود بشر هستش

  • reza jahan
    reza jahan | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

    همین ترس داره که یه روزی هوش مصنوعی توانایی پرسش خلاقهنه و تفکر انسانی رو به دست بیاره. اون روز AI با این حجم از اطلاعاتی که توی اینترنت هست چه کارایی که نمیتونه بکنه

مطالب پیشنهادی