ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پنج پروژه مشترک درخشان؛ همکاری خودروسازان برای خلق محصولات شگفت انگیز

در دنیای خودروسازی برخی شرکت ها گهگاه می خواهند محصولاتی را ارایه کنند که به تنهایی قادر به طراحی، توسعه و ساخت آنها نیستند. در این موارد نادر، معمولا همکاری با سایر خودروسازانی که ساخت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در دنیای خودروسازی برخی شرکت ها گهگاه می خواهند محصولاتی را ارایه کنند که به تنهایی قادر به طراحی، توسعه و ساخت آنها نیستند.

در این موارد نادر، معمولا همکاری با سایر خودروسازانی که ساخت اتومبیل های مشابه در کارنامه آنها دیده می شود، در دستور کار قرار می گیرد. یکی از بهترین مثال های امروزی در این زمینه به همکاری ب ام و و تویوتا در توسعه نسل جدید یا جانشین سوپرا مربوط می شود.

تصویر جاسوسی منتسب به تویوتا سوپرا

با این پیش زمینه قصد داریم در مطلب حاضر به پنج همکاری بین شرکت های مختلف خودروساز که نتایج مثبتی داشته اند، بپردازیم.

مرسدس بنز SLR مکلارن

وقتی مرسدس در اواخر قرن بیستم تصمیم به ارایه یک ابر اتومبیل با بهترین استانداردها گرفت، اشتوتگارتی ها به سراغ شرکت انگلیسی مکلارن رفتند.

دلیل این انتخاب بسیار واضح بود؛ مکلارن علاوه بر حضور در رقابت های اتومبیل رانی فرمول یک، مدل افسانه ای F1 را در کارنامه داشت که مدت ها رکورددار سریع ترین اتومبیل جهان محسوب می شد.

محصول مشترک مرسدس بنز و مکلارن با نام SLR در سال 2003 پا به عرصه گذاشت. این ابر اتومبیل که توسط گوردون واگنر معروف طراحی شده بود، به عنوان رقیبی برای فراری انزو و پورشه کاررا GT وارد میدان شد. بر خلاف این دو، SLR اصلا بی رحم نبود و از برخی خطاهای راننده چشم پوشی می کرد.

در زیر کاپوت بسیار کشیده این مدل استثنایی یک موتور 5.4 لیتری سوپرشارژ V8 قرار داشت که می توانست 617 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این پیشرانه قدرتمند، SLR در عرض 3.4 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت دست یافته و قادر بود از مرز 330 کیلومتر در ساعت عبور کند.

لوتوس کارلتون

کارلتون یکی از نتایج غیرمنتظره همکاری لوتوس و جنرال موتورز بود که بین سال های 1990 و 1992 تولید شد. اگر چه لوتوس همکاری های دیگری با سایر شرکت ها – مثل فورد – داشته، اما این سدان اسپورت را می توان یکی از بهترین ساخته های تاریخ آن تلقی کرد.

نیروبخش کارلتون یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو به حجم 3.6 لیتر بود که می توانست 377 اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس شش سرعته دستی این خودرو همان نمونه به کار گرفته شده در شورولت کوروت ZR-1 بود که در واقع توسط شرکت معروف ZF توسعه یافته بود.

با این مشخصات فنی کارلتون شتاب صفر تا 60 مایل را در عرض 5.1 ثانیه ثبت نموده و نهایت سرعتی بیش از 280 کیلومتر در ساعت داشت.

حتما تایید می کنید که این ارقام برای یک خودروی سدان که 25 سال پیش ساخته شده، فوق العاده هستند. جالب اینکه این خودرو با برندهای اُپل و واکسهال نیز به فروش رسید.

علی رغم توانایی های فنی بسیار بالا، کارلتون نتوانست به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند، یکی از دلایل این امر قیمت 48,000 پوندی آن بود. در مجموع 950 دستگاه از این سدان هیجان انگیز تولید و فروخته شد.

اُپل اسپیدستر / واکسهال VX220

شاید کارلتون بهترین نتیجه همکاری لوتوس و جنرال موتورز باشد، اما بعد از آن نیز این دو به مشارکت خود در تولید خودرو ادامه دادند. در سال 1999 لوتوس به دلیل رعایت استانداردهای جدید ایمنی تدوین شده برای سال 2000، مجبور به جایگزینی مدل الیزه شد.

در آن زمان قراردادی به امضای مقامات لوتوس و جنرال موتورز رسید که طبق آن اُپل اسپیدستر و واکسهال VX220 با استفاده از شاسی سری 2 الیزه تولید شوند.

در حالیکه الیزه از یک موتور 1.8 لیتری ساخت تویوتا بهره می برد، محصولات جنرال موتورز به موتور 2.2 لیتری اکوتک مدل استرا و در قوی ترین مدل به یک موتور 2 لیتری توربوشارژ 200 اسب بخاری مجهز شده بودند.

واکسهال VX220 و اُپل اسپیدستر سبک ترین خودروهای اسپرتی هستند که توسط زیرمجموعه های جنرال موتورز تولید شده اند. با توجه به توانایی های بالای لوتوس در توسعه شاسی، دوست داشتیم همکاری های این شرکت انگلیسی با سازندگان اتومبیل های اسپورت ادامه می یافت اما پس از کش و قوس های فراوان در ماه می امسال جیلی با خرید 51 درصد از سهام لوتوس مالکیت آن را بر عهده گرفت.

تویوتا 86 / سوبارو BRZ

وقتی همکاری تویوتا و سوبارو برای تولید یک خودروی اسپرت رسانه ای شد، بسیاری آن را یک خبر خنده دار توصیف کردند؛ زیرا تویوتا بعد از سوپرا هیچ محصول هیجان انگیزی بر روی خط تولید نداشت، سوبارو نیز به غیر از WRX و برخی از مدل های STI اتومبیلی جذاب تولید نمی کرد.

اما برخلاف تصور این دسته نتیجه این همکاری همان چیزی بود که طیف وسیعی از علاقه مندان هیجان انتظار آن را می کشیدند. اگر چه این خودرو با نام های زیادی مثل BRZ، GT86، 86  و FR-S ارایه شده، اما همگی آنها از مشخصات و عملکرد یکسانی برخوردار هستند.

وزن سبک، قیمت ارزان و هندلیگ مثال زدنی بخشی از ویژگی های این فرزند مشترک هستند؛ البته برخی اعتقاد دارند که قدرت موتور این خودرو چندان کافی نیست و باید یک نمونه قوی تر بر روی آن نصب شود. به هر حال با قاطعیت می توان گفت که تویوتا و سوبارو یک اتومبیل فوق العاده تولید کرده اند.

مزدا MX-5 و فیات 124

همکاری مزدا و فیات در ساخت یک خودروی ایتالیایی بر اساس MX-5 یک خبر بسیار خوشحال کننده بود، چرا که همگان انتظار داشتند مدلی مثل آلفا رومئو اسپایدر متولد شود؛ اما با معرفی فیات 124 اسپایدر انتظارات چندان برآورده نشد.

محصول جدید به دلیل تجهیز به پیشرانه توربو همان چیزی بود که بیشتر طرفداران MX-5 از سال 2004 به دنبال آن بودند، ولی در عمل خروجی آن تفاوت زیادی با پیشرانه MX-5 نداشت.

با تمام تفاسیر فیات 124 اسپایدر یک اتومبیل دوست داشتنی بوده و یادآور مدلی محبوب در تاریخ صنعت خودروی ایتالیاست. نکته جالب اینکه 124 و MX-5 بر روی یک خط تولید در کارخانه مزدا در هیروشیما مونتاژ می شوند. کابین این دو نیز تقریبا یکسان است، طوری که تشخیص تفاوت بین این دو به راحتی ممکن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

    GT86 میگن انگار چیز خوبیه.... قیمتش هم بدک نیس

  • Reza Yahyavi
    Reza Yahyavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

    پژو Rd که تو ایران با نام پیکان آردی شناخته میشد

  • ali-g
    ali-g | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

    بنز بنز بنز و دیگر هیچ

  • omid baramaki
    omid baramaki | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    همکاری ایران خودرو و سایپا ببین دیگه چه شود... واقعا مطمعنم یه سوپر اسپرت وحشتناک که اسفالتو گاز میگیره تولید میکنن چون این 2 شرکت جزو 10 شرکت برتر خودروسازی از نظر ایمنی و رضایتمندی مشتری هستن و تولید مشترک اونها مطمعنا خودروی نابی از اب در میاد شک نکنید... بعضی مشخصات فنی مورد انتظار تولید مشترم این 2 خودروساز بزرگ و مشتری ندار عبارتند از:1:استفاده از موتور v8 خورجینی 5.1 لیتری با خروجی 1200 خر بخار... شتاب 0 تا 100 مثال زدنی 45.6...ایمن ترین خودروی جهان دارای 52 ایربگ باز نشونده... و حد اقل رساندن خطر در تصادفات و تصادف منجر به مرگ 100 درصد... یعنی دیگه دردی حس نمیکنین..باعث افتخاره خودروی ملی

    • iraj xiaomi
      iraj xiaomi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

      به به به به چه شوووددددد

مطالب پیشنهادی