ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران آمریکایی و درخواست حمایت مالی برای دستکاری ژنتیکی رویان انسان

هفته گذشته انتشار خبر دستاورد دانشمندان آمریکایی در دستکاری ژنتیکی رویان انسان، موجب بروز اختلاف نظرهای بسیاری پیرامون مسائل اخلاقی چنین تحقیقاتی در سطح این کشور شد. البته دستکاری ژنتیکی رویان انسان در آزمایشگاه پیش ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

هفته گذشته انتشار خبر دستاورد دانشمندان آمریکایی در دستکاری ژنتیکی رویان انسان، موجب بروز اختلاف نظرهای بسیاری پیرامون مسائل اخلاقی چنین تحقیقاتی در سطح این کشور شد.

البته دستکاری ژنتیکی رویان انسان در آزمایشگاه پیش از این نیز در دنیا با موفقیت انجام شده بود، اما این نخستین باری است که چنین آزمایشی در خاک آمریکا با موفقیت و البته کسب مجوز انجام شده و از همین رو، فعالان حوزه اخلاق پزشکی در این کشور نسبت به پیامدهای دستکاری ژنتیکی رویان انسان به شدت هشدار داده اند.

گروه های مهندسی ژنتیک آمریکایی: رویان های اصلاح شده نباید کشت شوند

در این میان تشکلی از 11 گروه مهندسی ژنتیک آمریکایی با صدور بیانیه ای در خصوص دستکاری های ژنتیکی که به صورت موروثی نیز منتقل می شوند، اعلام کرده اند که رویان های اصلاح شده نباید لانه گزینی (کاشت) شوند، اما انجام پژوهش های آزمایشگاهی در سطح سلولی و بنیادین بلامانع بوده و حتی در این زمینه، بر خلاف سیاست مؤسسات سلامتی ملی (که حمایت مالی از پروژه های دستکاری DNA رویان انسان را ممنوع کرده اند)، باید سرمایه های عمومی نیز به کار گرفته شوند.

لازم به ذکر است که برخی از فعالان اخلاق پزشکی معتقدند که می توان به جای دستکاری ژنتیکی رویان های معیوب، از ابتدا با انتخاب تخمک ها و اسپرم های سالم، رویانی بدون مشکلات و بیماری های ژنتیکی به وجو آورد که این روش مسائل اخلاقی و نگرانی ها بابت تولید «ابر انسان ها» را نیز از بین خواهد برد.

با این حال در روش مذکور باز هم احتمال ظهور مشکلات ژنتیکی در نسل های بعدی وجود داشته و به نظر می رسد در حال حاضر، تنها راه پیشگیری از انتقال بیماری ها و معلولیت های موروثی، استفاده از مهندسی ژنتیک باشد.

گفتنی است با توجه به تفاوت های فرهنگی، مذهبی و اخلاقی در سطح دنیا، بحث دستکاری ژنتیکی انسان بسیار پیچیده بوده و مجاز شدن این روش در حتی یک کشور، به معنی دسترسی جهانی به این فناوری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی