ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال درمان دیابت نوع 1 با استفاده از سلول های بنیادی

دیابت نوع 1 بیماری مزمنی است که توانایی لوزالمعده (پانکراس) را برای تولید انسولین و کنترل قند خون به شدت کاهش داده و مبتلایان به آن، که در حال حاضر به بیش از 42 میلیون ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

دیابت نوع 1 بیماری مزمنی است که توانایی لوزالمعده (پانکراس) را برای تولید انسولین و کنترل قند خون به شدت کاهش داده و مبتلایان به آن، که در حال حاضر به بیش از 42 میلیون نفر در سراسر دنیا می رسند، مجبورند انسولین مورد نیاز خود را از طریق مکمل ها و تزریق مستقیم تأمین کنند.

حال پژوهشگران کمپانی دارویی «ViaCyte» برای درمان بیماری مذکور و رفع نیاز مبتلایان به تزریق انسولین، روشی را در دست توسعه دارند که از طریق کاشت سلول های بنیادی در لوزالمعده، توانایی ترشح این ماده را به بدن باز می گرداند.

البته پیش از این نیز تلاش هایی برای استفاده از سلول های بنیادی جهت درمان دیابت صورت گرفته بود، اما در اکثر موارد صرفاً امکان رشد سلول های بنیادی در بدن مورد آزمایش قرار گرفته ولی تعداد این سلول ها برای درمان بیماری کافی نبوده است.

در روش جدید سلول های بنیادی مستقیماً در لوزالمعده کاشته می شوند

اما روش جدید کاشت سلولی ViaCyte که «PEC-Direct» نام داشته و در همکاری با سازمان «JDRF» (که در زمینه دیابت نوع 1 تحقیق می کند) توسعه یافته است، تا کنون موفقیت آمیز بوده و با کاشت سلول های «Islet» (که انسولین تولید می کنند) در بدن دو بیمار، نتایج قابل قبولی را رقم زده است.

لازم به ذکر است که به گفته «پاول لیکیند» مدیر عامل کمپانی، روش جدید نوعی درمان کاربردی است که برای استفاده از آن، سیستم ایمنی بدن بیمار سرکوب می شود تا بافت های جدید مورد حمله گلبول های سفید قرار نگیرند.

با این حال توسعه روش جدید با توجه به عدم موفقیت راهکارهای قبلی، خبر خوبی برای بیمارانی است که مجبورند با استفاده از مکمل ها و تزریق انسولین، قند خون خود را در حد نرمال کنترل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zilonex
    zilonex | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    با تشکر از مقاله علمی و بروز شما، چند نکته را در جهت اصلاح ترجمه این مقاله علمی خدممتون عرض می کنم.
    1.بیماری دیابت نوع 1 در واقع به عدم توانایی پانکراس در تولید انسولین گفته می شود و بیماری متفاوتی نیست که که از اثرات آن ایجاد اختلال و یا کم کاری پانکراس در تولید انسولین باشد. لذا نمی توان گفت که"دیابت نوع 1 بیماری مزمنی است که توانایی لوزالمعده (پانکراس) را برای تولید انسولین و کنترل قند خون به شدت کاهش داده"
    2. سلولهای بنیادی در پانکراس(لوزالمعهده) کاشته نمی شوند، بلکه این ایمپلنت زیرپوست بیمار کاشته می شوند.
    3. شرکت ViaCyte ایمپلنت PEC-Directs را که حاوی سلولهای بنیادی است در بدن دو بیمار کاشته و این سلولها در داخل بدن بیمار بالغ شده و تبدیل به سلولهای Islet می شوند که توانایی تولید انسولین دارند.

    با تشکر

مطالب پیشنهادی