ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی به بازی Path Out؛ روایت تراژیک و نیز طنزآمیز پناهنده ای سوری از جنگ در کشورش

Path Out یک بازی نقش آفرینی ماجرایی است مثل هیچ بازی دیگری؛ شما را با حس نوستالژیک و زیبایی شناسی 16 بیتی اش فریب می دهد اما اهدافش هرچیزی هستند به جز اطمینان بخشیدن به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

Path Out یک بازی نقش آفرینی ماجرایی است مثل هیچ بازی دیگری؛ شما را با حس نوستالژیک و زیبایی شناسی 16 بیتی اش فریب می دهد اما اهدافش هرچیزی هستند به جز اطمینان بخشیدن به گیمر.

Path Out براساس تجربه طراح بازی، عبدالله کرم به عنوان پناهنده ای سوری که از جنگ داخلی فرار می کند و به ترکیه همسایه پناه می برد ساخته شده و به گفته جرج هابمیر از Causa Creations، می خواهد به گیمرها «حس در خانه بودن را در کنار تنه زدن به محتوای اصلی در حال نمایش» القا کند.

بازی با داستان غوطه ور کننده و بیگانه خودش، گیمرهای نوستالژیک را به محیطی شبیه به فاینال فانتزی 6 می برد و سپس با تفسیرهای ویدیویی طنزآلود، از ژانری که به آن پایبند است فاصله می گیرد.

نخستین اپیزود Path Out که فعلاً در قالب دمو روی وب سایت Itch.io در دسترس قرار گرفته (و نسخه نهایی قرار است اوایل اکتبر عرضه شود)، در جنگلی تاریک واقع در شمال سوریه آغاز می شود؛ زمانی که شخصیت اصلی که تی شرتی زرد رنگ به تن دارد، راهش را پس از قاچاق شدن گم کرده است.

مهم نیست تصمیم می گیرید به کجا بروید، مرگ در هر صورت، چه در میدان مین و چه با تیراندازی سربازی سوری در انتظار شماست. اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا خود کرم در گوشه سمت چپ تصویر ظاهر می شود تا با ویدیوهای از پیش ضبط شده با استایل یوتوبی، شما را به سخره بگیرد.

«مرد حسابی تو من رو به کشتن دادی» او چنین سخنانی را در حالی که از مرگ مجازی خود به خنده افتاده بیان می کند.

سپس صحنه متوقف شده و بازی به سال 2011 باز می گردد؛ به اتاق خواب قدیمی کرم در حمات، یکی از شهرهای سوریه مرکزی حین قطعی برق که در آغاز جنگ داخلی این کشور، اتفاقی رایج به حساب می آمد.

بعد از دنبال کردن چند کوئست به درخواست والدین کرم، می توانید به بیرون بروید تا محله را کشف کنید؛ اما نه بدون تفسیرهای ویدیویی کرم که تقریباً در تمام سکانس های بازی حاضر هستند.

خانه واقعی کرم، ساختمانی مدرن بود و نه این ساختمان بزرگ با معماری عربی که در بازی به نمایش درآمده، اما کرم در یکی دیگر از ویدیوهایش، از گیمرها می خواهد که «از کلیشه ها لذت ببرند». اما نمایش یک شتر در خیابان، تنها برای تحقیر سایر کلیشه ها است. طراح بازی در ویدیویی دیگر می گوید: «بی خیال، ما هیچ شتری در خیابان های سوریه نداریم، فقط در مناطق توریستی. بی خیال بچه ها، نژادپرستی رو تموم کنین.»

همانطور که توسط هابمیر و کرم توضیح داده می شود، تفسیرهای ویدیویی به بازی اجازه می دهد تا «بازتابی بر خودش» داشته باشد یا حداقل بازتاب دهنده تنش هایی باشد که توسعه دهندگان هنگام نمایش چنین محتوایی داشته اند.

مشخص است که حتی اعضای تیم هم ذهنیت خاص خودشان را برای چگونگی نمایش سوریه در یک بازی ویدیویی داشتند. هابمیر می گوید بنابراین «به جای ساخت یک سوریه تمیز و دقیق، تصمیم گرفتیم از این المان ها برای نمایش این تنش ها استفاده کنیم». این مسئله همچنین باعث می شود بازی، واقعیت را به توصیف غیر واقع گرایانه یک ماجراجویی حقیقی بیاورد و به گیمرها یادآوری کند که «گرچه این فقط یه بازی است، اما کاراکتری که کنترلش را به دست گرفتید شخصی واقعی است.»

Path Out چیزی است که به آن متا گیم گفته می شود؛ بازی ای که پا را فراتر از قوانین از پیش تعیین شده می گذارد و از فاکتورهای خارجی برای تاثیرگذاری در روایت داستان استفاده می کند.«ما همچنین سعی می کنیم این موضوع را هنگام نمایش بازی در رویدادهای مختلف (مانند تصویر پایین تر) نیز گسترش دهیم، وقتی که عبدالله بازی را به نمایش می گذارد و لباس شخصیت اصلی را به تن کرده، یا شاید برعکس؟»

کرم، با هابمیر و استودیوی Causa Creations در رویدادی فرهنگی در شهر سالزبرگ اتریش آشنا شد؛ کسی که با عناوینی نظیر Frontier و From Darkness، در ساخت بازی های مربوط به مهاجرت تجربه داشت.

این دو با یکدیگر، به ایده ترکیب داستان تراژیک کرم درباره فرار از سوریه و علاقه او به طراحی بازی رسیدند و برایان مین، تصویرساز آمریکایی را هم مجاب کردند که به عنوان منتور سازندگان Path Out همکاری کند.

فرمت نقش آفرینی بازی، از کارهای قبلی استودیوی Causa و علاقه کرم به بازی های ژاپنی و استایل هنری آنها ناشی شد.«صداگذاری و طراحی گرافیکی، به شدت با استانداردهای ژانر سازگاری دارند و در عین حال سعی می کنند محیط و داستان عبدالله را به صورت موازی نمایش دهند.» هابمیر با صحبت درباره طراحی بازی ادامه می دهد: «ما می خواستیم بهترین ترکیب میان معماری سوری و پیکسل آرت را بیابیم تا استایل مخصوص خودمان را داشته باشیم.»

پلات داستانی بسیار ساده و سرراست است و جزییات کوچکتر، به خوبی اتمسفر سو ظن و عدم اطمینان دوطرفه به هنگام شروع انقلاب را نمایش می دهند. حتی در صحنه های ابتدایی، شخصیت اصلی سعی می کند شما را از صحبت با یکی از همسایه ها و اعتماد به او منصرف کند؛ زیرا ممکن است به رژیم وابسته باشد.

همانطور که ادوین ایوانز-ترلوِل از خبرگزاری یوروگیمر می گوید «انتظار مستمر خیانت، یکی از ابعاد جریحه دار کننده Path Out است - در حالی که در حلبِ بمباران شده به سر می برید و پول بسیار اندکی دارید، هیچ چاره ای ندارید جز اعتماد به قاچاقچیان انسان و پذیرفتن حرف های آنها.»

اما شاید بهتر باشد که داستان کرم در سال 2014 بیش از این افشا نشود؛ داستان فرار او از سوریه برای جلوگیری از اجبار به پیوستن به ارتش این کشور. هابمیر می گوید «ما به مردم اجازه می دهیم تقریباً تمام جزییات هفت خوان وی را در بازی تجربه کنند.»

«بسیاری از اروپایی ها، درک ضعیفی از معنای از دست دادن خانه، بودن در میانه یک جنگ و از بین رفتن زندگی اشخاص به واسطه خشونت و قساوت دارند. Path Out می خواهد به صورت خاص به گیمرهای جوان تر نشان دهد که از دست دادن تقریباً همه چیز، به چه معناست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    «بسیاری از اروپایی ها، درک ضعیفی از معنای از دست دادن خانه، بودن در میانه یک جنگ و از بین رفتن زندگی اشخاص به واسطه خشونت و قساوت دارند. Path Out می خواهد به صورت خاص به گیمرهای جوان تر نشان دهد که از دست دادن تقریباً همه چیز، به چه معناست.»

    این??? این چه جمله ایه???
    در زمان فعلی، فقط سوریه و یمن هست که این حالت را دارد. یه کمی قبلترش عراق و افغانستان، و بازم قبلترش جنگ جهانی اول و دوم که میشه اروپا.

    پس اگر منظورش زمان حال باشه، میشه کل دنیا به جز سوریه و یمن و تا حدودی افغانستان و عراق، نه فقط اروپا.

مطالب پیشنهادی