ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آفیس

ده افزونه کاربردی Word که بهتر است آن ها را بشناسید

مرورگر ها اگر چه پیشرفت های زیادی به خود دیده اند اما هنوز هم کامل نیستند و هر از گاهی برای دسترسی به چند ویژگی بیشتر دست به دامان اکستنشن ها می شویم. آفیس و ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

مرورگر ها اگر چه پیشرفت های زیادی به خود دیده اند اما هنوز هم کامل نیستند و هر از گاهی برای دسترسی به چند ویژگی بیشتر دست به دامان اکستنشن ها می شویم. آفیس و خصوصا ورد مایکروسافت نیز همینطور است.

برخی مواقع هنگام ثبت سند یا نوشتن متنی تازه، نیازهایی داریم که شاید ورد به تنهایی از پس برآورده کردنشان بر نیاید. اما مایکروسافت این امکان را برایمان ایجاد کرده که بتوانیم به واسطه چند افزونه ساده اما کاربردی به این نیازهای روزمره پاسخ دهیم.

به همین منظور در ادامه این متن به معرفی و نحوه نصب چند افزونه مختلف می پردازیم که هر یک کارایی خود را دارند و روند کار با ورد را سهل و آسان می کنند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

چگونه افزونه ها را پیدا و نصب کنیم

پیش از آنکه به سراغ معرفی افزونه ها برویم، بهتر است درباره نحوه پیدا کردن و نصب آن ها برای تان بگوییم. در دنیای ورد، بیشمار افزونه ایرانی و خارجی مختلف وجود دارند که تنها دسترسی به آن ها از طریق وبسایت ها یا فروشگاه آفیس مایکروسافت ممکن می شود.

تنها کافیست به وبسایت فوق بروید و از میان بیشمار افزونه گوناگون بخش «Add-in»، موردی را که به دنبالش هستید پیدا کنید و با کلیک روی کلید «Add» آن را به ورد بیافزایید.

از طرفی اگر از وردهای به روزتر مانند ورد ۲۰۱۶ استفاده می کنید، دیگر نیازی به انجام این مراحل ندارید. خیلی راحت می توانید از طریق تب «Insert» به بخش فروشگاه با کلیک روی کلید «Store» دست پیدا کنید.

از سوی دیگر بسیاری از این افزونه ها برای خود وبسایتی دارند که با مراجعه به هر یک، لینک دانلود فایلشان در اختیارتان قرار می گیرد. این روش خصوصا برای نصب افزونه های ایرانی که اغلب نمی توان آن ها را در فروشگاه آفیس پیدا کرد، به شدت پیشنهاد می شود.

ده افزونه ای که بهتر است آن ها را بشناسید

۱) ویراستیار

همه ما فارسی زبان هستیم اما دلیل نمی شود که همیشه نگارش متن هایمان درست باشند. خصوصا برخی از کلمات هستند که املای سخت تری دارند و اغلب نحوه درست نوشتارشان را فراموش می کنیم.

با این حال، برای کاربران ایرانی یک افزونه بسیار کاربردی وجود دارد که می توان به واسطه آن متن ها را ویرایش کرد و غلط های املایی و نگارشی شان را بر طرف نمود. این افزونه کاربردی که ویراستیار نام دارد حتی قادر به تشخیص اشتباهات نشانه گذاری نیز هست و در این مورد هم، مانند ویراستاری قدرتمند در کنار کاربر قرار می گیرد.

۲) Picket Presentation Images

هر از گاهی پیش می آید که برای ارائه بهتر مطالب یا ساخت بروشور، به عکس هایی با کیفیت بالا نیاز پیدا می کنیم. راهکار عمومی هم همیشه جستجو در گوگل و پیدا کردن نتایج مناسب با متن است.

اما با استفاده از افزونه Picket Presentation Images خیلی راحت می توان به متون نگاشته شده، عکس های با کیفیت اضافه کرد. تنها کافیست این افزونه را به مایکروسافت ورد اضافه کنید و در بخش مربوط به آن، کلید واژه تصاویری که به دنبالش هستید را جستجو کنید.

۳) Office QR

برخی از سندها بدون داشتن مدرک دقیق یا توضیحات کافی در مورد شغل یا مشخصات فردی کامل نیستند. با این حال گاهی ارائه آن ها به صورت نوشته نیز کمی توی ذوق می زند و از زیبایی متن می کاهد.

اما می شود از تکنولوژی و QR کدها کمک گرفت و ظاهر جذاب تری به متن ها بخشید. خوشبختانه برای اضافه کردن این کدهای دیجیتالی نیز افزونه Office QR طراحی شده که به وسیله آن خیلی راحت می توان اطلاعات و مشخصات مورد نظر را ارائه کرد و QR کد منحصر به آن را دریافت کرد.

۴) Translator

در شرایط مختلف برای به دست آوردن مطالب دقیق تر و اضافه کردنشان به متن، مجبور به استفاده از منابع خارجی می شویم. به همین منظور داشتن یک مترجم قدرتمند و قابل اطمینان همیشه لازم است تا بتوانیم به وسیله آن از معنی و مفهوم برخی لغات ناشناخته با خبر شویم.

از این رو، افزونه ای به نام Translator وجود دارد که با نصب آن می توانید خیلی راحت لغات و جملات مختلف را به زبان های دیگر ترجمه کنید. Translator این امکان را برای تان فراهم می آورد تا از معنای دقیق و مفهوم درست عبارت ها با خبر شوید. تنها کافیست پس از اجرای افزونه، آن ها را هایلایت کنید یا به صفحه Translator انتقال دهید.

۵) Vertex42 Template Gallery

افزونه Vertex42 Template Gallery همیشه یک انتخاب منطقی و ایده آل برای دسترسی به قالب های بیشتر است. افزونه مذکور، بیش از ۳۰۰ قالب متن مختلف را در خود جای داده که تنها با نصب Vertex42، می توانید به همه آن دست پیدا کنید.

استفاده از Vertex42 نیز بسیار آسان است و کافیست پس از نصب به بخش مربوط به آن بروید تا بیشمار دسته بندی مختلف از قالب های متن گوناگون برای تان به تصویر کشیده شود. سپس هر کدام را که می خواهید انتخاب و نصب کنید.

۶) DocuSign for Word

شاید برای تان پیش آمده باشد که بخواهید متن ها با امضای خودتان به ثبت برسد. با وجود اینکه دسترسی به این امکان، چندان کار سختی نیست اما می شود با افزونه DocuSign for Word خیلی راحت تر به این مورد مهم دست پیدا کرد.

البته به وسیله DocuSign for Word می شود چندین امضا روی یک نوشته گذاشت که به نوعی برای سندهای خاص بسیار لازم و ضروری است. برای امضا کردن متون به وسیله DocuSign for Word نیز تنها به نام و ایمیل آدرس صاحبین سند نیاز دارید.

۷) Symbol Search

اگر از جستجو در میان نمادهای ورد خسته شده اید یا هیچ موقع موردی را که به دنبالش هستید پیدا نمی کنید، بهتر است سری به افزونه Symbol Search بزنید. با استفاده از این افزونه کاربردی، خیلی راحت می توانید با ارائه کلید واژه های مختلف به نمادهایی که می خواهید دست پیدا کنید.

علاوه بر این، در Symbol Search دسته بندی های مختلفی برای سمبل های گوناگون وجود دارند که جستجو میان بیشمار نماد مختلف و آماده این افزونه را بسیار آسان می کند.

۸) Handy Calculator

شاید وجود یک ماشین حساب در ورد چندان مهم به نظر نرسد. اما اگر متنی به دستتان سپرده شود که محاسبات ریاضی در آن جایگاه ویژه ای داشته باشند، آن وقت شاید از وجود یک افزونه ماشین حساب برای ورد خوشحال شوید.

Handy Calculator در واقع یک ماشین حساب ساده است که با نصب افزونه آن می توانید در هر جایی محاسبات را در کنار صفحه انجام دهید و از نتایج، در متن خود استفاده کنید.

۹) Dictionary – Merriam-Webster

در اختیار داشتن یک لغت نامه کامل و جامع، یکی از ملزومات برای نوشتار بهتر است. اما می شود با نصب یک افزونه ساده، از معنی بیشمار لغت گوناگون به همراه مترادف و متضادهایشان با خبر شد.

بهترین گزینه حال حاضر در میان افزونه ها نیز، شاید Dictionary – Merriam-Webster باشد. به هر حال افزونه مذکور یکی از جامع ترین لغت نامه ها را در دل خود جای داده که برای هر سوالی، پاسخ متناسب و خاص خود را دارد.

۱۰) Abbreviations.com

در هنگام ترجمه متون تخصصی، اغلب به عبارت های اختصاری خاصی بر می خوریم که هیچ چیزی از معنا و مفهوم دقیقشان نمی دانیم. با این حال، افزونه ای به نام Abbreviations.com وجود دارد که می توانید به وسیله آن، تقریبا از معنای هر عبارت اختصاری با خبر شوید.

برای بهره گرفتن از Abbreviations.com نیز، کافیست ابتدا افزونه را به اجرا درآورید و سپس عبارت مورد نظر را هایلایت کنید. با این کار افزونه به کار می افتد و معنای عبارت اختصاری مورد نظر را برای تان به تصویر می کشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Shahab majidi
    Shahab majidi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    ویراستیار متاسفانه از آفیس 2016 پشتیبانی نمیکنه و نصب نمیشه

  • مهران
    مهران | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    حیف که ویراستیار روی آفیس 2016 نصب نمیشه. من که هر چی سعی کردم نشد اگه کسی تونسته نصب کنه راه حلشو به منم بگه ممنون

    • Ali_asefi
      Ali_asefi | ۱۲ دی ۱۴۰۰

      https://tarjomic.com/blog/2021/03/13/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D8%AF-2016-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

  • google_user_157
    google_user_157 | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    عالی
    تقریبا همشو پیش اومده که لازمم باشه
    ممنون

مطالب پیشنهادی