ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این چیپ کوچک می تواند سلول های پوست را به هر سلولی تبدیل کند

تصور کنید که بتوانیم سلول های بدن را با یک دستگاه خاص تبدیل به سلولی کاملا متفاوت با عملکردی مجزا کنیم. گویا دانشمندان توانسته اند چنین دستگاهی بسازند و با یک شوک الکتریکی، سلول های ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

تصور کنید که بتوانیم سلول های بدن را با یک دستگاه خاص تبدیل به سلولی کاملا متفاوت با عملکردی مجزا کنیم. گویا دانشمندان توانسته اند چنین دستگاهی بسازند و با یک شوک الکتریکی، سلول های پوست را به سلولی دیگر تبدیل کنند.

پژوهشگران دانشگاه اوهایو دستگاهی را ساخته اند که به سلول های پوست بدن شوک وارد می کند و باعث تغییراتی در آن می شوند که با استفاده از آن می توان بافت های آسیب دیده بدن و یا حتی بافت های پیر و فرسوده در بدن را بازسازی کرد.

این دستگاه که نانوترانسفکشن بافت یا TNT نامیده می شود در واقع یک چیپ کوچک به اندازه تمبری است که روی پاکت نامه می چسبانند. وقتی این چیپ را روی پوست می چسبانند و جریان برق متصل می شود، اتفاق فوق العاده جالبی رخ می دهد.

در نتیجه این اتفاق سلول ها شروع به برنامه ریزی مجدد می کنند. در واقع یک زخم حاد را در نظر بگیرید که سلول ها در اطراف آن ارتباط خود را با سلول های دیگر قطع کرده و جریان خون ندارند. در کمتر از یک ثانیه، این چیپ سلول ها را دوباره مجبور به بازسازی سریع و ساخت رگ های خونی می کند. زخمی که در حالت عادی ماه ها طول می کشد تا بهبود پیدا کند، با استفاده از TNT در ۱-۲ هفته کاملا احیا می شود.

به گفته یکی از محققین، تی ان تی در واقع به وسیله جریان کوتاه الکتریکی، ورودی های نانومتر مقیاسی در درون بافت ها ایجاد می کند. سپس از طریق این ورودی ها، ترکیبی از فاکتورهای مخصوص وارد بافت شده و سلول را مجبور به برنامه ریزی دوباره می کند.

جالب این است که می توان از پوست به عنوان مزرعه ای برای کاشت و برداشت هر نوع سلول بدن استفاده کرد. فرض مثال می توان نورون های مغزی فردی مبتلا به آلزایمر را روی پوست بدنش تولید کرد و سپس به مغز تزریق کرد. از این طریق می توان بدون دردسر درمانی برای آلزایمر یافت

البته این تحقیق هنوز روی انسان آزمایش نشده ولی روی موش ها نتایج بسیار امیدبخشی را ارائه داده است. انتظار می رود که در سال آینده میلادی فرصت بیشتری برای استفاده این فناوری روی انسان نیز مهیا شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • X102۴
    X102۴ | ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

    یعنی میشه دستی که قطع شده، دوباره رشد کنه دربیاد
    مثل Deadpool

  • XiiX
    XiiX | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    مو رو بگو، بهش جوش و خال و ناخن میدی بهت مو میده میکاری رو کله

مطالب پیشنهادی