ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه گلکسی اس 8 پلاس با پیکسل اکس ال گوگل

خرید یک موبایل پرچمدار مساوی است با هزینه چند میلیون تومانی، خصوصاً اگر بخواهید صفحه نمایش باکیفیت دستگاه، اندازه بزرگی داشته باشد. پس تعجبی ندارد که کاربران پیش از خرید چنین محصولی حسابی تحقیق کنند ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

خرید یک موبایل پرچمدار مساوی است با هزینه چند میلیون تومانی، خصوصاً اگر بخواهید صفحه نمایش باکیفیت دستگاه، اندازه بزرگی داشته باشد. پس تعجبی ندارد که کاربران پیش از خرید چنین محصولی حسابی تحقیق کنند تا مشخص شود کدام رقیب نسبت به هزینه دریافتی، بهترین ویژگی ها را نصیبشان می کند.

امروز اگر برای خرید به بازار مراجعه کنید گزینه های متعددی روی پیشخوان فروشگاه ها هستند، از جمله گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) که با نمایشگر اینفینیتی توجه های زیادی به سوی خود جلب کرده و پیکسل گوگل (بررسی دیجیاتو)، که اولین پرچمدار طراحی شده به دست این غول دنیای جستجو محسوب می شود و نام گوگل را یدک می کشد.

در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا با مقایسه Pixel XL و +Galaxy S8، نگاهی داشته باشیم به ارزش خرید هریک در مقابل رقیب بر اساس ویژگی های آنها.

طراحی

قبل از پرداختن به تفاوت ها بد نیست به شباهت های این دو پرچمدار مشهور اشاره کنیم، از جمله اینکه نام هر دو دستگاه به ابعاد بزرگ آنها اشاره دارد و بدنه هر دو از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده است.

سامسونگ که با تغییر طراحی در گلکسی اس ۶ استقبال بالایی را تجربه کرده بود، حالا در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس، نسخه بهینه تر شده از همان طراحی را برای ساخت پشت بدنه مورد استفاده قرار داده است. البته این بار حسگر اثر انگشت هم مثل پیکسل، به پشت بدنه شیشه ای دستگاه آمده است.

گوگل برای متمایز ساختن طراحی پرچمدارش نیمه ی بالای پشت بدنه را از شیشه و بخش پایین را از فلز ساخته است. تا اینجای کار، به نظر می رسد طراحی ساده اس ۸ نسبت به روشی که گوگل انتخاب کرده، با سلیقه های بیشتری مطابق باشد. اما به جلوی بدنه که می رویم دیگر تردیدی باقی نمی ماند که پرچمدار سامسونگ از نظر طراحی به رقیب برتری دارد.

در نمای جلوی هر دو محصول چیزی غیر از نمایشگر به چشم نمی خورد، با این تفاوت که ۷۱ درصد از سطح پیکسل اکس ال به صفحه نمایش اختصاص دارد و سامسونگ این رقم را با حذف حاشیه ها و خمیده ساختن دو طرف نمایشگر، به ۸۳ درصد رسانده است. حذف حاشیه ها یعنی گلکسی اس ۸ پلاس با وجود صفحه نمایش ۶.۲ اینچی، از پیکسل ایکس ال ۵.۵ اینچی کوتاه و باریک تر است و در نتیجه، ارگونومی بهتری هم دارد.

در مورد تنوع رنگ هم برتری با پرچمدار سامسونگ است. گلکسی اس ۸ پلاس در ۵ رنگ مختلف ساخته شده اما برای پیکسل به ۳ حق انتخاب مشکی، سفید و آبی محدود هستید. گلکسی اس ۸ پلاس ضمناً به لطف گواهی IP68 در برابر آب و غبار مقاوم است، یعنی می توانید این تلفن هوشمند را به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب غوطه ور کنید. اما پیکسل با گواهی IP53 تنها می تواند پاشیده شدن مقدار کمی آب را تحمل کند. پرچمدار گوگل در عوض به لطف بدنه فلزی، در برابر ضربه و جذب اثر انگشت نسبت به گلکسی اس ۸ پلاس مقاومت بالاتری دارد.

در گلکسی اس علاوه بر این یک دکمه اختصاصی وجود دارد که با فشار دادن آن دستیار دیجیتالی این شرکت آماده به کار می شود، اما پیکسل با وجود مجهز بودن به دستیار مشهور و قدرتمند گوگل، چنین قابلیتی ندارد.

هر دو پرچمدار در مجموع از نظر کیفیت ساخت عالی هستند و طراحی جذابی دارند، اما طراحی پیکسل نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار چندان متمایز نیست. اما گلکسی اس ۸ محصولی است که وقتی روی میز قرار می گیرد شما را با این سوال مواجه می کند که «مدل تلفن همراه شما چیست؟».

  • مزیت های اس ۸ پلاس: طراحی زیباتر و ابعاد کوچکتر با وجود نمایشگر بزرگتر / ارگونومی بهتر / مقاومت در برابر آب و غبار
  • مزیت های پیکسل اکس ال: مقاومت بالاتر بدنه در برابر ضربه و اثر انگشت

نمایشگر

گذشته از تمام تفاوت های ظاهری، پیکسل و گلکسی اس ۸ هردو در زمره معدود موبایل های مجهز به پنل نمایشگر AMOLED هستند و از این نظر نسبت به تمام محصولات بازار برتری دارند. صفحه نمایش ۵.۵ اینچی پیکسل اکس ال با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰، در هر اینچ ۵۳۴ پیکسل دارد. نمایشگر ۶.۲ اینچی گلکسی اس ۸ پلاس هم از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ بهره می برد که به معنای وجود ۵۲۹ پیکسل در هر اینچ خواهد بود، یعنی اندکی کمتر از رقیب آمریکایی.

به لطف پنل AMOLED (که سامسونگ یک پسوند Super هم به ابتدای آن اضافه می کند) هر یک از این دو پرچمدار را که تهیه کنید می توانید مطمئن باشید از نظر کیفیت رنگ، عمق رنگ مشکی و پویایی رنگ ها بهترین بازار هستند. اما گلکسی اس ۸ مزیت های دیگری هم دارد که از کیفیت تصویر فراتر می روند.

به لطف خمیدگی دو طرف و حاشیه های اندک، نمایشگر گلکسی اس ۸ پلاس تصویر فراگیری دارد و از نظر کیفیت هم کمی بالاتر از پیکسل اکس ال قرار می گیرد. پرچمدار سامسونگ ضمناً گواهی HDR Mobile Premium دارد و در صورت پخش ویدیوهای HDR کیفیت تصویری به مراتب فراتر از پیکسل در مقابل چشم شما قرار می دهد.

اگر روی خمیدگی نمایشگر اس ۸ پلاس سوایپ کنید، پنل هایی با کارکردهای گوناگون در گوشه صفحه ظاهر می شوند. مثلا با این روش می توانید نتیجه مسابقات تیم های ورزشی مورد علاقه خود را دنبال کنید یا با یک اشاره فیلمی که روی صفحه پخش می شود را به فایل Gif تبدیل نمایید. اما این قابلیت ها بیشتر از اینکه کاربردی باشند، بهانه ای به نظر می رسند که کاربر روی خمیدگی لبه نمایشگر سوایپ کند و به این بهانه حس دلپذیری را تجربه نماید.

هر دو تولید کننده هدست واقعیت مجازی هم در کنار موبایل های پرچمدار خود تولید می کنند، اما تفاوت اینجاست که گلکسی اس ۸ پلاس را به لطف آپدیت اخیر می توانید با هدست گوگل هم استفاده کنید، اما پیکسل با هدست سامسونگ قابل استفاده نیست. البته پیکسل به خوبی در هدست Google Daydream جا می شود اما امکان اجرای فروشگاه و اپلیکیشن های اختصاصی Oculus را ندارد.

  • مزیت های اس ۸ پلاس: نمایشگر با خمیدگی در طرفین و اندازه بزرگتر / کیفیت تصویر بالاتر / پشتیبانی از ویدیوهای HDR
  • مزیت های پیکسل اکس ال: تراکم پیکسلی بالاتر

نرم افزار

هر دو تلفن هوشمند به آخرین نسخه از اندروید نوقا مجهز هستند، با این تفاوت که در پیکسل با اندروید خالص و بدون دستکاری مواجه هستیم اما سامسونگ، رابط کاربری خود به نام تاچ ویز را روی آن قرار داده است. البته لانچر گوگل هم نسبت به موبایل های نکسوس تغییراتی داشته و حالا نام آن به پیکسل تغییر یافته است، اما عملکرد نرم افزار در مجموع مثل قبل است.

هر دو شرکت دستیار دیجیتالی قدرتمند خود را هم با ویژگی های اختصاصی دارند، هرچند دستیار سامسونگ هنوز کامل نیست و برای مثال در برخی از نقاط جهان هنوز از دستورات صوتی پشتیبانی نمی کند. اما در عوض روی پرچمدار سامسونگ می توانید به جای زدن دکمه ی بیکسبی، دکمه ی هوم را نگه دارید تا دستیار دیجیتالی گوگل فعال شود، در حالی که پیکسل فقط از گوگل اسیستنت پشتیبانی می کند.

امکانات نرم افزاری گلکسی اس ۸ پلاس در مجموع متنوع تر هستند، اما همین موضوع به پیچیدگی هرچه بیشتر منوهای نرم افزاری منجر شده است. پرچمدار سامسونگ ضمناً سخت افزار قوی تری دارد اما با این حال از نظر روان اجرا شدن، اندروید خالص در این بخش نمره بالاتری می گیرد.

در پایان گفتنی است که به دلیل مفصل بودن مبحث، پرداختن به جزئیات بیشتر در زمینه مقایسه اندروید خالص با رابط کاربری سامسونگ را به مطلبی مجزا موکول می کنیم.

  • مزیت های گلکسی اس ۸ پلاس: قابلیت های نرم افزاری بیشتر / امکان استفاده از بیکسبی علاوه بر گوگل اسیستنت
  • مزیت های پیکسل اکس ال: دریافت سریع تر بروزرسانی های نرم افزاری / اجرای روان تر اندروید خالص و پیچیدگی کمتر منوها

دوربین

سابقه گوگل در مورد عملکرد دوربین موبایل های پیکسل چندان درخشان نیست اما این شرکت در سری پیکسل رویه خود را به شکل کامل تغییر داد. دو پرچمدار سری پیکسل از اولین تلفن های هوشمند مجهز به سنسور بزرگتر از معمول بودند و در زمینه تصویربرداری تحسین زیادی دریافت کردند.

پرچمداران سامسونگ هم مدتهاست در زمینه دوربین یکی از سرآمدهای بازار هستند و رقبا را به مبارزه دعوت می کنند. پیکسل ایکس ال یک دوربین ۱۲.۳ مگاپیکسلی با پیکسل های ۱.۵۵ میکرونی دارد و گشادگی دریچه دیافراگم آن هم اف ۲.۰ در نظر گرفته شده است.

گلکسی اس ۸ پلاس هم یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل های ۱.۴ میکرونی دارد که از پیکسل اکس ال کوچکتر هستند، اما در عوض گشادگی دریچه دیافراگم دستگاه به ۱.۷ می رسد که بالاترین رقم در بازار است.

هر دو محصول ضمناً به دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی مجهز هستند و در این بخش کیفیت کمابیش یکسانی ارائه می کنند. در مورد کیفیت تصویر دوربین اصلی اما تصمیم گیری دشوار تر است. پیکسل برای فوکوس خودکار از فناوری تشخیص فاز به کمک لیزر استفاده می کند، اما در گلکسی اس ۸ هم مثل نسل قبل شاهد استفاده از سنسور Dual Pixel هستیم که سرعت و دقت فوکوس را بیشتر می کند و یکی از بهترین روش های موجود است.

ضریب اف ۱.۷ گلکسی اس ۸ هم به معنای جذب عالی نور در شب است و به لطف لرزشگیر اپتیکال این تلفن هوشمند می توانید عکسهایی با وضوح بالاتر نسبت به لرزشگیر دیجیتال پیکسل ثبت کنید. عمده ترین مزیت پیکسل هم به اندازه بزرگتر پیکسل های سنسور و الگوریتم های قدرتمند پردازش تصویر گوگل باز می گردد.

هر دو تلفن هوشمند بدون تردید از بهترین های بازار هستند و در بررسی های آزمایشگاهی هم پس از HTC U11 بالاترین امتیاز را کسب کرده اند (پیکسل با امتیاز ۸۹ در رده دوم قرار دارد و اس ۸ با امتیاز ۸۸ سوم است). اما با توجه به اینکه پیکسل برخی مزیت ها مثل لرزشگیر اپتیکال یا ضریب ۱.۷ و سنسور پیکسل دوگانه را ندارد به سختی می توان یکی از دو محصول را به طور قطع در این بخش برتر دانست.

گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین پیکسل:

گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین گلکسی اس ۸:

سخت افزار

اسنپدراگون ۸۲۱ و ۴ گیگابایت حافظه رم برای اجرای اندروید خالص روی پیکسل اکس ال ۵.۵ اینچی کاملاً کافی به نظر می رسد، اما در هر حال باید اذعان کنیم که گلکسی اس ۸ پلاس جدیدتر است و سخت افزار به روز تری دارد. پرچمدار سامسونگ  هم ۴ گیگابایت حافظه رم دارد و علاوه بر آن به اسنپدراگون ۸۳۵ یا اگزینوس ۸۸۹۵ مجهز است. تفاوتی نمی کند که کدام مدل را تهیه کنید، چرا که هردو، چیپستِ پرچمدارِ سازنده ی خود هستند و از قوی ترین های موجود در بازار به حساب می آیند.

هرچند امتیاز بنچمارک های اس ۸ پلاس کمی بالاتر است، اما گوگل نرم افزار و سخت افزار موبایل هایش را خودش طراحی می کند و اندروید خالص هم از رابط کاربری شرکت کره ای سبک تر محسوب می شود. پس جای نگرانی نیست و هرکدام از این دو پرچمدار را تهیه کنید، تا سالها یک موبایل سریع مجهز به چیپست ۱۰ نانومتری با قدرت کافی در اختیار خواهید داشت.

گلکسی اس ۸ پلاس اولین موبایل مجهز به بلوتوث ۵ محسوب می شود و قادر است همزمان صدا را به ۲ دستگاه مختلف ارسال کند. این تلفن هوشمند ضمناً ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد و از کارت حافظه پشتیبانی می کند، در حالی که امکان اضافه کردن کارت حافظه به پیکسل وجود ندارد و این پرچمدار با دو حافظه ۳۲ یا ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می شود.

یکی از عمده ترین مزیت های گلکسی اس ۸ در این بخش به اسکنر عنبیه چشم و چهره مربوط می شود، قابلیتی که هنگام باز کردن قفل موبایل شما را از مراجعه به حسگر اثر انگشت در پشت بدنه بی نیاز می کند. کافی است موبایل را بلند کنید و مقابل صورت خود قرار دهید تا قفل دستگاه در یک چشم بر هم زدن باز شود.

یک مزیت دیگر هم پشتیبانی پرچمدار سامسونگ از داک دکس (بررسی دیجیاتو) ساخت همین شرکت است. موبایل خود را روی داک قرار دهید و یک ماوس، کیبورد و مانیتور به آن متصل کنید تا تلفن هوشمند شما به یک کامپیوتر شخصی مجهز به اندروید تبدیل شود.

دیگر ویژگی های دو محصول اما کمابیش یکسان هستند و هر دو از خصوصیاتی مثل درگاه USB نوع C و جک ۳.۵ میلی متری هدفون بهره می برند. در نهایت بد نیست اشاره کنیم که پیکسل در بسیاری از بازار ها بدون هدفون ارائه می شود، در حالی که داخل جعبه گلکسی اس ۸ پلاس یک هدفون ۱۰۰ دلاری ساخت AKG قرار دارد.

ظرفیت باتری دو محصول هم کمابیش یکسان است. گلکسی اس ۸ پلاس ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت و پیکسل اکس ال تنها ۵۰ میلی آمپر ساعت کمتر. با وجود تفاوت قابل توجه بین اندازه صفحه نمایش، هر دو تلفن هوشمند به راحتی قادر هستند با هر شارژ یک روز را به شکل کامل با شما همراهی نمایند. هر دو تلفن هوشمند ضمناً از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کنند و با یک شارژ کوتاه ۱۵ دقیقه ای می توانید تا ساعت ها از آنها استفاده کنید.

اما برتری اساسی گلکسی اس ۸ پلاس به پشتیبانی از شارژ سریع باز می گردد. اگر شارژ بی سیم دستگاه را تهیه کنید، به راحتی می توانید با قرار دادن موبایل روی پایه، بدون نیاز به وصل کردن کابل از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید.

  • مزیت های گلکسی اس ۸ پلاس: توان پردازش بالاتر / پشتیبانی از کارت حافظه / بلوتوث ۵ / اسکنر عنبیه و چهره / داک دکس / باتری با قابلیت شارژ بیسیم
  • مزیت های پیکسل اکس ال: حافظه داخلی بیشتر و متنوع تر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Alireza_Ekhtiarzadeh
    Alireza_Ekhtiarzadeh | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶

    کی یه مقایسه از HTC U11 میذارین؟! انقد کم لطفی به این گوشی واقعا درست نیست! هیچی کم نداره از هیچ گوشی ای.

  • shs77
    shs77 | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

    متاسفانه بررسی ایرادات زیادی داره :
    1 - نوشتین "حذف حاشیه ها یعنی گلکسی اس ۸ پلاس با وجود صفحه نمایش ۶.۲ اینچی، از پیکسل ایکس ال ۵.۵ اینچی کوتاه و باریک تر است و در نتیجه، ارگونومی بهتری هم دارد." عرض کمتری داره ولی کوتاه تر نیست و S8پلاس حدود 5 میلیمتر بلند تر هست!!

    2 - "طراحی پیکسل نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار چندان متمایز نیست. اما گلکسی اس ۸ محصولی است که وقتی روی میز قرار می گیرد شما را با این سوال مواجه می کند که «مدل تلفن همراه شما چیست؟»." طراحی جلوی S8 نسبت به پرچمدار های قبلی تغییر زیادی داشته ولی واقعا پشت گوشی خیلی تغییرش ناچیز بوده و الان موبایل با پشت شیشه ای هم خیلی زیاد شده! دقیقا کجاش متمایز هست؟
    اما پیکسل محصولیه که پشتش یک طراحی کاملا متفاوت با سایر گوشی ها داره که نصفش شیشه ای و نصفش فلزیه و چیدمان دوربینش هم خاص هست ! دقیقا باید برعکس میگفتین چون S8 چیز جدیدی نداره و برعکس پیکسل بسیار متفاوت هست

    3 - "هرکدام از این دو پرچمدار را تهیه کنید، تا سالها یک موبایل سریع مجهز به چیپست ۱۰ نانومتری با قدرت کافی در اختیار خواهید داشت." این قسمت متن هم در مورد پیکسل درست نیست چون اسنپ دراگون 821 14 نانومتریه نه 10 نانومتری!

    در مجموع بررسی های اخیر سایت کیفیتشون اومده پایین واقعا و البته حس میکنید یک فردی که تعصب زیادی روی سامسونگ داره بررسی ها رو انجام میده که این اصلا جالب نیست و امیدوارم این مورد تغییر بکنه

    • Alireza_Ekhtiarzadeh
      Alireza_Ekhtiarzadeh | ۱۷ شهریور ۱۳۹۶

      اره منم نمیدونم این فاز عشق سامسونگ شدن چیه که توی همه ی سایتای ایرانیو خارجی مد شده. واقعا تغییر مقیاس صفحه نمایش انقلابی نسبت به اس 7 نیست که انقد همه رو دیوونه کرده... ولی هیچکس مثلا نمیاد بگه اچ تی سی یو 11 چقد عالیه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی