ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره مشابه زمین
علمی

نزدیک ترین ستاره مشابه خورشید، چهار سیاره هم اندازه زمین در مدار خود دارد

دانشمندان به تازگی موفق به شناسایی چهار سیاره در ابعاد زمین شده اند که به دور ستاره ای مشابه خورشید می گردند. در سال گذشته ستاره شناسان دریافتند که نزدیک ترین ستاره به منظومه ما ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۵

دانشمندان به تازگی موفق به شناسایی چهار سیاره در ابعاد زمین شده اند که به دور ستاره ای مشابه خورشید می گردند.

در سال گذشته ستاره شناسان دریافتند که نزدیک ترین ستاره به منظومه ما یک سیاره هم اندازه زمین در مدار خود دارد، اما شرایط منظومه فوق و ستاره اش تفاوت زیادی با منظومه و خورشید در مرکز آن داشت، بنابراین سیاره مورد اشاره دارای شانس پایین برای میزبانی حیات تشخیص داده شد.

ستاره مورد بحث ۱۲ سال نوری از ما فاصله دارد

اما حالا دانشمندان به سراغ نزدیک ترین ستاره مشابه خورشید رفته اند، ستاره ای که از قضا چهار سیاره سنگی در اندازه زمین به دور آن می گردند.

از این چهار سیاره دو مورد از آنها شرایطی را دارند که می توان آنها را در میان کاندیداهای پر امید برای میزبانی حیات قرار داد. ستاره مرکزی منظومه ای که به آن اشاره شد «Tau Ceti» نام داشته و تنها حدود ۱۲ سال نوری از خورشید ما فاصله دارد.

همان طور که پیش تر اشاره شد، دو سیاره در این منظومه در فاصله ای از خورشید خود قرار دارند که امکان وجود آب به صورت مایع روی سطح آنها فراهم است.

برای شناسایی این سیارات دانشمندان از روشی کاملاً جدید و خلاقانه استفاده کرده اند. در این روش تکان های بسیار مختصر ستاره مرکزی تحت تاثیر جاذبه متقابل سیارات بر ستاره شان سنجش می شود. اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها می تواند ابعاد دقیق و فاصله سیارات از ستاره مرکزی را در یک منظومه به خوبی مشخص نماید.

شاید Tau Ceti همان ستاره همسایه ای باشد که می تواند روزی از تمدن های آینده میزبانی نماید. گرچه همه یافته ها در خصوص این خورشید دوردست امیدوار کننده نیست. حلقه ای متشکل از خرده سنگ ها در اطراف Tau Ceti کشف شده که نشان می دهد به احتمال زیاد سیارات اطراف به طور مداوم در معرض بمباران های شهابی قرار دارند.

به هر حال اگر حیاتی روی سیاره های مورد بحث وجود داشته باشد، احتمالاً با موجوداتی بسیار سرسخت و مقاوم سر و کار خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Sasan_Entezari
    Sasan_Entezari | ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

    وجود سیاره دیگه که شرایط زندگی داشته باشه، شکی درش نیست. اما مشکل فاصله هست.12 سال نوری خیلی دوره. اینو موندم چطور میخوان دانشمندان حل کنن

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    خوب شاید روی زمین های دیگه آب نباشه چیز دیگه موجودات اونجا می خورن

    • mohsen mashali
      mohsen mashali | ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

      وجود آب یعنی وجود حیات

مطالب پیشنهادی