ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیوند عوض میان انسان و خوک
علمی

تلاش تازه دانشمندان برای مناسب سازی اندام های داخلی خوک ها جهت پیوند به انسان

پیدا کردن یک عضو آماده پیوند برای بیمارانی که نیاز به پیوند اعضا دارند بسیار دشوار و چالش برانگیز است. به همین دلیل چندین سال است که دانشمندان به دنبال یافتن راهکاری جهت ایجاد امکان ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

پیدا کردن یک عضو آماده پیوند برای بیمارانی که نیاز به پیوند اعضا دارند بسیار دشوار و چالش برانگیز است. به همین دلیل چندین سال است که دانشمندان به دنبال یافتن راهکاری جهت ایجاد امکان پیوند عضو میان انسان و حیوانات هستند.

DNA خوک پر از ویروس خطرناک برای انسان است

اندام های داخلی خوک ها از لحاظ ابعاد و نحوه عملکرد شباهت بسیار زیادی به انسان ها دارد. این مسئله سبب شده تا این حیوان به عنوان بهترین کاندید جهت تبادل عضو با انسان شناخته شود. البته یک مشکل بزرگ نیز در این میان وجود دارد. DNA خوک ها مملو از ویروس هایی است که می توانند برای بدن انسان آسیب زا باشند.

حال در تحقیقی جدید دانشمندان نشان داده اند که می توان به وسیله یک ابزار اصلاح ژن موسوم به «CRISPR» این ویروس های مزاحم را از ژنوم خوک ها حذف نمود.

در محیط آزمایشگاهی به اثبات رسیده که این ویروس ها می توانند سلول های بدن انسان را مورد آسیب قرار دهند، اما از طرف دیگر تزریق برخی سلول های پانکراس خوک به انسان و یا پیوند پوست بین این دو، هیچ گونه بیماری جدیدی را در انسان منجر نشده است.

همین تردید سبب شده تا محققین ترجیح دهند که با حذف کامل ویروس های مورد اشاره به طور کامل این نگرانی را برطرف سازند.

برای نیل به این هدف، با استفاده از ابزار اصلاح ژن CRISPR تمام ژن های مشکوک و خطرناک از درون DNA یک سلول تخم لقاح یافته خوک حذف و رویان به دست آمده درون رحم یک خوک ماده کاشته شد. توله خوک های متولد شده طبق این روش فاقد هرگونه ویروس خطرناک بودند و از لحاظ ظاهری و عملکردی نیز تفاوتی با دیگر همنوعان خود نداشتند.

با این روش ۳۷ رویان در بدن ماده ها کاشته شد که ۱۵ مورد از آنها هنوز زنده هستند و مسن ترینشان ۴ ماه سن دارد. هنوز نمی توان گفت که حذف ژن های خطرناک عامل افزایش نرخ مرگ و میر توله خوک ها بوده یا نه، اما تحقیقات برای اطمینان از سلامت آنها چند سال دیگر زمان می خواهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • rad
    rad | ۲۱ آبان ۱۳۹۶

    اعضای بدن انسانو باید پرورش بدن برای این حیوانات عزیز و دوست داشتنی که گیر کثیف ترین موجود افتادن . کثافت تر از انسان هیچی نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی