ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نبرد کراس اوورهای جدید ژاپنی؛ تویوتا CHR در برابر هوندا HR-V

در سال های گذشته خودروهای حاضر در کلاس مینی شاسی بلندها یا کراس اوورهای subcompact با استقبال روزافزونی مواجه شده و فروش آنها پیوسته رشد کرده است. افزایش تقاضا برای خودروها باعث شده که اکثر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در سال های گذشته خودروهای حاضر در کلاس مینی شاسی بلندها یا کراس اوورهای subcompact با استقبال روزافزونی مواجه شده و فروش آنها پیوسته رشد کرده است. افزایش تقاضا برای خودروها باعث شده که اکثر خودروسازان نماینده ای را در این کلاس داشته باشند. از جمله اتومبیل های حاضر در این سگمنت می توان به مدل هایی مثل نیسان جوک، مینی کانتریمن، پژو 2008، رنو کپچر، تویوتا C-HR و هوندا HR-V اشاره کرد. همانطور که مشاهده می کنید، اکثر مدل های مذکور یا در حال تردد در خیابان های کشورمان هستند و یا در آینده نزدیک وارد خیابان ها خواهند شد.

در این نوشتار قصد داریم به مقایسه دو کراس اوور کوچک ژاپنی تویوتا C-HR و هوندا HR-V که اخیرا توانسته اند مجوز ورود به کشور را دریافت کنند، بپردازیم. البته همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندیم، تحویل تویوتا C-HR از چند هفته پیش آغاز شده و هوندا HR-V نیز تا پایان تابستان به دست مشتریان خواهد رسید.

طراحی ظاهری

از لحاظ نمای خارجی تویوتا C-HR با اختلاف بسیار زیادی در وضعیت بهتری قرار دارد. اگر چه بحث زیبایی با سلایق شخصی افراد مرتبط است، اما C-HR به دلیل استفاده گسترده از حجم های اغراق آمیز و خطوط تیز، از پیکره ی جذاب تر و هیجان انگیزتری برخوردار بوده و پتانسیل بیشتری در جذب مشتریان دارد.

در سوی مقابل طراحی هوندا HR-V کاملا معمولی بوده و ویژگی ظاهری شاخصی در آن دیده نمی شود. در این بخش تویوتا C-HR با قاطعیت برنده خواهد بود.

فضای داخلی

چینش اجزا در کابین هر دو خودرو تا حدودی غیر عادی اما در کل کابر پسند است. در کمال تعجب هیچ یک از این دو مدل از اپل کارپلی یا اندروید اتو پشتیبانی نمی کنند، رابط کاربری سیستم اینفوتینمنت آنها نیز قدیمی بوده و به دلیل نوع طراحی و کند بودن به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

مساله عجیب دیگر اینکه C-HR دارای مسیریاب نبوده و این قابلیت حتی به شکل آپشن ارائه نشده است. اگر چه HR-V به مسیریاب مجهز است، اما عملکرد آن چندان راضی کننده نیست.

ضمن اینکه کارکردن با صفحه لمسی HR-V به خاطر منوها و دکمه Home کمی راحت تر از رقیب ارزیابی می شود، اما در کل رابط کاربری سیستم اینفوتینمنت هر دو خودرو کاربر پسند نیست.

تویوتا C-HR تنها با دو تریم عرضه شده که به همین دلیل در حالت استاندارد نیز به امکانات مناسبی مجهز است. از جمله این امکانات می توان به مواردی مثل نوربالای خودکار، اخطار خروج از بین خطوط، کمک به حرکت در بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر با امکان توقف کامل، سیستم پیشگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین و سیستم ترمز اضطراری خودکار اشاره کرد.

با پرداخت رقم بیشتر می توان مالک تریم بهتر با امکاناتی مثل اخطار ترافیک در پشت خودرو، کنترل نقاط کور، صندلی های گرم شونده، دکمه استارت و آینه های تا شونده برقی شد.

هوندا HR-V مورد تست که قیمتی بالاتر از تویوتا C-HR دارد، فاقد اکثر تجهیزات مربوط به ایمنی فعال بوده و فقط به سیستم کمکی حفظ خودرو در بین خطوط و جلوگیری از برخورد مجهز شده است.

کارایی

استایل جذاب تویوتا C-HR با قربانی کردن فضای داخلی حاصل شده، به همین دلیل هوندا HR-V از لحاظ قابلیت های کاربردی و فضای مناسب برای حمل اشیای مختلف در وضعیت بهتری قرار دارد؛ این موضوع می تواند برای برخی افراد اهمیت بالایی داشته باشد، چرا که کراس اوورها محبوبیت بالایشان را مدیون کاربردهای بیشتر خود هستند.

هوندا HR-V در قسمت بار فضایی برابر با 657 لیتر ارایه می کند، چنانچه صندلی های عقب خوابانده شوند، این رقم تا 1583 لیتر افزایش می یابد. در تویوتا C-HR فضای بار 538 لیتر اعلام شده که در صورت خواباندن صندلی های عقب در مجموع فضایی برابر با 1030 لیتر برای حمل اشیای مختلف شکل می گیرد.

نکته جالب توجه اینکه کفی صندلی های عقب هوندا HR-V را می توان به صورت عمودی به سمت بالا تا کرد تا امکان حمل اشیای بلند و طویل میسر شود.

اگر چه وضعیت دید در هوندا HR-V عالی نیست، اما در تویوتا C-HR این موضوع بسیار بدتر بوده و راننده به سختی می تواند پشت سر خود را ببیند.

سقف شیب دار C-HR و پنجره های کوچک شاید در نگاه نخست زیبا و جذاب دیده شوند، اما با محدود کردن دید راننده پارک خودرو را دشوار می کنند. دوربین وصل شده به آینه ی عقب نیز چندان کارایی نداشته و نمی تواند در پوشش نقاط کور خوب عمل کند.

مشخصات فنی و کیفیت سواری

هر دو کراس اوور ژاپنی با موتورهای متنوعی عرضه شده اند. در این مقایسه تویوتا C-HR از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر با توانایی تولید 144 اسب بخار قدرت و 188 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. با تکیه بر این موتور، C-HR چالاک احساس می شود، فرمان آن برخلاف اکثر رقبا بیش از حد سبک یا گیج نبوده و اطلاعات خوبی از سطح مسیر به راننده منتقل می کند.

مساله حائز اهمیت به سیستم تعلیق این خودرو بر می گردد، فنربندی C-HR نه آنچنان نرم است که در پیچ ها باعث عدم تعادل شود و نه آنچنان سفت است که در مسیرهای ناهموار عدم راحتی سرنشینان را در پی داشته باشد.

همچنین به دلیل عرض زیاد و مرکز ثقل پایین، C-HR از پایداری خوبی در پیچ ها و سرعت های بالا برخوردار است. نکته منفی درباره این خودرو اینکه سیستم چهار چرخ متحرک برای آن در ایالات متحده ارائه نشده و فقط به صورت دیفرانسیل جلو قابل خرید است.

اگر بخواهیم کیفیت سواری هوندا HR-V را در یک کلمه خلاصه کنیم، "ابتدایی" بهترین واژه ای است که می توان در این باره به کار برد. HR-V شما را بدون هیچ هیجان و لذتی به مقصد می رساند و گهکاه نا امید کننده ظاهر می شود، زیرا هنگام شتابگیری علی رغم افزایش دور موتور، تغییر خاصی در سرعت خودرو دیده نشده و چه بسا جیغ و فریاد موتور راننده را از شتابگیری منصرف کند.

در رابطه با کیفیت سواری HR-V هیچ نکته خاصی وجود ندارد؛ فرمان این خودرو مبهم بوده و سیستم تعلیق آن کمی بیش از حد نرم احساس می شود، ضمن اینکه چابکی آن به اندازه C-HR نیست. در عوض راندن و پارک کردن HR-V بسیار راحت است، دو فاکتوری که می تواند برای بسیاری از مشتریان این سگمنت مهم باشد.

در زیر کاپوت HR-V یک موتور 1.8 لیتری قرار دارد که می تواند 141 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ارقام در مقایسه با خروجی موتور C-HR اندکی پایین تر هستند، اما HR-V برخلاف رقیب خود به صورت چهار چرخ متحرک قابل انتخاب است. هم C-HR و هم HR-V از گیربکس CVT بهره می برند و جالب اینکه مصرف سوخت هر دو مدل مورد مقایسه بصورت ترکیبی برابر با 8.2 لیتر اعلام شده است.

جمع بندی

اگر استایل ظاهری، امکانات و کیفیت سواری جزو اولویت های خریداران باشد، بدون شک تویوتا C-HR در وضعیت به مراتب بهتری قرار دارد. علاوه بر اینها در فول ترین نسخه، C-HR از قیمت پایین تری برخوردار است که این هم می تواند یکی از برتری های محصول تویوتا باشد. تنها برتری HR-V را می توان به فضای زیاد برای حمل اشیای مختلف نسبت داد. اگر چه برتری های C-HR بیشتر از HR-V است، اما اولویت های خریداران می تواند برنده نهایی این رقابت را تعیین کند.

نقاط قوت نقاط ضعف
+ استایل منحصر بفرد - فضای کم برای حمل وسایل مختلف
+ عملکرد دینامیکی قابل قبول - سیستم اینفوتینمنت ضعیف
+ تجهیزات استاندارد زیاد

 

نقاط قوت نقاط ضعف
+ فضای زیاد برای حمل وسایل مختلف - ظاهر خسته کننده
+ کاربرد بیشتر - سواری نه چندان جذاب
+ امکان جمع شدن کفی صندلی ها

وضعیت در بازار ایران

تویوتا C-HR در بازار ایران با پیشرانه هیبریدی و موتور بنزینی 1.2 لیتری توربو به فروش می رسد. نسخه هیبریدی در مجموع 122 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می کند، نسخه 1.2 لیتری توربو نیز 115 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس مدل های وارد شده به ایران از نوع CVT انتخاب شده و برخلاف مدل های حاضر در بازار آمریکا، در فول ترین تیپ CH-R عرضه شده در ایران، نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود.

در سوی مقابل هوندا HR-V با موتور 1.5 لیتری که توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد، وارد ایران خواهد شد. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو ارسال می شود.

همانطور که مشاهده می کنید، تفاوت هایی بین مدل های مورد مقایسه و مدل های عرضه شده در بازار ایران وجود دارد؛ چرا که این خودروها در ایران با موتوری ضعیف تر ارایه شده و قطعا از لحاظ دینامیکی در رده ای پایین تر قرار می گیرند. البته نکته مثبت اینکه C-HR در ایران با سیستم چهار چرخ متحرک فروخته می شود، بنابراین می توان چسبندگی و هندلینگ بهتری را از آن انتظار داشت. به هر حال برای دستیابی به نتایجی دقیق تر، در صورت فراهم شدن شرایط، این دو خودرو در آینده توسط تیم خودروی دیجیاتو تست و بررسی خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • alie
    alie | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    نیسان جوک اسپرت قدرت و سرعت و شتاب بیشتری داره و ارزون تر هم هست

  • Rivekan
    Rivekan | ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

    هردو ناامید کننده

مطالب پیشنهادی