ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین وضعیت پیشرفت پروژه جویشگر بومی اعلام شد

جویشگر یا موتور جستجوی بومی، یکی از مهم ترین پروژه های تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بوده که به علت نقش قابل توجه در افزایش تولید محتوای فارسی، در سرفصل های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

جویشگر یا موتور جستجوی بومی، یکی از مهم ترین پروژه های تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بوده که به علت نقش قابل توجه در افزایش تولید محتوای فارسی، در سرفصل های اقتصاد مقاومتی نیز آمده است.

اعتبار اولیه این پروژه بالغ بر 170 میلیارد تومان اعلام شده تا جایگزینی مناسب برای موتورهای جستجوی خارجی پرطرفدار از جمله گوگل در کشور به وجود آید. البته رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات می گوید تاکنون حدود 50 میلیارد تومان به طرح جویشگر اختصاص یافته و از این میزان، حدود 30 میلیارد تومان هزینه شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شورای راهبری جویشگر بومی، سه گام اصلی این طرح یعنی مدیریت، گام اول و گام دوم، به ترتیب 61، 55 و 10 درصد پیشرفت داشته اند.

بیشترین پیشرفت زیرپروژه های موتور جستجوی بومی به سرویس جستجوی کتاب و مستندات علمی اختصاص دارد که به جهاد دانشگاهی برون سپاری شده و 98 درصد رشد داشته است.

همچنین سامانه تحلیل و جستجوی خبر و بازاریابی مبتنی بر جویشگر هم به ترتیب 95 و 90 درصد رشد داشته اند. دانشگاه تهران و دانشگاه خواجه نصیر که توسعه سرویس ابزارهای پردازش زبان فارسی را بر عهده گرفته اند، به ترتیب پیشرفت 82.9 و 71 درصدی را گزارش می کنند.

وضعیت دیگر بخش های جویشگر ملی نیز از این قرار است: گراف دانش زبان فارسی (75.3 درصد)، بانک درختی (75 درصد)، دانشنامه آزاد (70 درصد)، توسعه وردنت زبان فارسی (67 درصد)، جویشگر تصویری مبتنی بر برچسب (55 درصد)، سامانه ترجمه ماشینی دوسویه (33 درصد)، توسعه آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب (30 درصد).

گفتنیست شورای راهبری جویشگر بومی از ابتدا تاکنون بالغ بر 55 جلسه برگزار کرده که تصویب طرح، تصویب برنامه عملیاتی، تصویب پروژه های اولویت دار، و تهیه شناسنامه های کلان، از جمله خروجی های این شورا بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • انتقاد سازنده
    انتقاد سازنده | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

    آیا تا به حال یکبار به امکانات پارسی جو نگاه کردین؟ نمیدونم چرا عادت کردیم خودمون را دست کم بگیریم؟؟؟ مطمئناً دقت جستجوی اون به پای گوگل نمی رسه ولی امکانات بومی روش گذاشته که مطمئنم حداقل یکی از اون امکانات ممکنه به کار شما بیاد

  • | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    همه چیزمون ملیه... خودروی ملی، موتور ملی، اینترنت ملی، کوفت ملی، درد بی‌درمان ملی...
    همه‌چیزمون به همه‌چیزمون میاد.

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    چرا باید همه چی رو از اول خودمون اختراع کنیم؟
    چرا مثل همه ی کشور های موفق دنیا از کشور های پیشرفته کمک نگیریم؟
    چرا اینقدر پفیوز باشیم؟
    همه این سوالات رو از مسئولین محترم دارم :|

  • Moji
    Moji | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    یادمه قبلا یه موتور به اصطلاح جستجو با کلی هزینه راه انداخته بودن به اسم gorgor.ir که الان اصلا وجود خارجی نداره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی