ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس امروز یک دستگاه سوپرکامپیوتر ساخت اچ پی را به فضا می فرستد

اسپیس اکس امروز پرواز دیگری را تدارک دیده و قصد دارد محموله ای شامل تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بفرستد، که در میان آنها یک دستگاه سوپرکامپیوتر ساخت اچ پی هم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

اسپیس اکس امروز پرواز دیگری را تدارک دیده و قصد دارد محموله ای شامل تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بفرستد، که در میان آنها یک دستگاه سوپرکامپیوتر ساخت اچ پی هم به چشم می خورد.

این کامپیوتر که Spaceborne نام گرفته، حاصل همکاری مشترک اچ پی و ناسا است که می خواهند ببینند آیا می توان از کامپیوترهای تجاری عادی در شرایط سخت فضا هم استفاده کرد یا خیر. در صورت موفقیت این پروژه، راه برای استفاده از این تجهیزات در سفرهای درازمدت آینده باز خواهد شد.

ایستگاه فضایی بین المللی در مدار نزدیک زمین جای گرفته که محل خوبی برای کامپیوترها به شمار نمی رود. از آنجا که ISS بیرون از جو زمین قرار دارد، در معرض تابش های زیانبار خورشیدی و کیهانی بوده و این وضعیت می تواند ابزارهای تکنولوژی را به مرور فرسوده سازد. به همین دلیل معمولاً کامپیوترهای ویژه ای را با لایه های محافظ در برابر این امواج به فضا می فرستیم.

البته همان طور که انتظار می رود، محافظت از کامپیوترها به زمان و هزینه زیادی نیاز داشته و وزن دستگاه ها را نیز افزایش می دهد. حال کامپیوتر Spaceborne اچ پی می خواهد نخستین محصول تجاری عادی باشد که شرایط سخت فضا را تاب می آورد.

در واقع Spaceborne برای غلبه بر اختلالات تابش به نرم افزارش متکیست، نه به سخت افزار. این دستگاه به سیستم عامل لینوکس مجهز شده و می تواند رخدادهای زیانبار کیهانی، از جمله تابش های شدید را شناسایی کند. در صورت پیش بینی چنین وضعیتی، عملکرد داخلی خود را به گونه ای تنظیم می نماید که حداقل آسیب را متحمل گردد.

گفتنیست این دستگاه 146 مورد تست ویژه را پشت سر گذاشته تا مورد قبول ناسا قرار گیرد. مدت زمان فعالیت Spaceborne در ایستگاه فضایی برابر یک سال تعیین شده و می تواند نتایج ارزشمندی را در اختیار دانشمندان و مهندسین روی زمین قرار دهد.

راکت فالکون 9 اسپیس اکس، امروز رأس ساعت 21:01 به وقت تهران از پایگاه کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا به پرواز در خواهد آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Lemano
    Lemano | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    لینوکس سیستم عامل نیست، هسته هست. درستش گنو/لینوکس می باشد

مطالب پیشنهادی