ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هشت شاسی بلند با شرایط ایمنی نه چندان ایده آل

سال به سال خودروها امن تر می شوند. موسسات ایمنی معتبر دنیا مانند IIHS و NHTSA هر سال قوانین سختگیرانه تری را در رابطه با نحوه امتیازدهی وضع می کنند تا بدین ترتیب خریداران با ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

سال به سال خودروها امن تر می شوند. موسسات ایمنی معتبر دنیا مانند IIHS و NHTSA هر سال قوانین سختگیرانه تری را در رابطه با نحوه امتیازدهی وضع می کنند تا بدین ترتیب خریداران با خیالی آسوده تر اقدام به خرید خودروهایی ایمن کنند.

خودروهای شاسی بلند علی الخصوص به واسطه سامانه های کنترل پایداری که امروزه در آن ها بکار می شود بسیار قابل اطمینان تر از دهه های گذشته به نظر می رسند.

با این اوصاف تعدادی بالایی از اس یو وی ها به دلیل قیمت بالا از دسترس عموم خارح اند؛ خودروهایی که بخاطر قیمت بالا و به طبع اندازه بزرگتر خود امن تر از سایر مدل ها جلوه می کنند. اما باید بدانید که بسیاری از اس یو وی های بزرگ به دلیل ابعادشان به راحتی واژگون می شوند، کادیلاک اسکالید در این زمینه بسیار زبانزد است. از طرف دیگر، مدل های کوچک تر می توانند با مواردی نظیر چراغ های ضعیف خود، در جاده برای سرنشینان و راننده دردسرساز شوند.

بسیاری از مواقع چنین خودروهایی، با وجود ضعف هایی از این قبیل، به عنوان خودروهایی با امنیت بالا شناخته می شوند. در ادامه با 8 خودروی شاسی بلند که می توانند برای صاحبانشان حادثه آفرین باشند آشنا می شوید.

البته گفتنی است که رسانه های بین المللی ده ها برابر بیشتر از رسانه های ایرانی در مورد مسائل ایمنی حساسیت نشان می دهند و نکاتی نظیر میزان برد نور چراغ های جلو یا میزان احتمال واژگون شدن خودرو اساسا برای سخت گیر ترین مشتریان ایرانی نیز حائز اهمیت نیستند.

شورولت تاهو

پس از ورود به کابین شورولت تاهو، همانطور که قابل حدس است، به واسطه ابعاد بسیار بزرگش حس اطمینان و امنیت بالایی به راننده و سرنشینان منتقل می شود.

اما ابعاد بزرگ همیشه نقطه قوت باقی نمی ماند؛ چرا که شورولت در میان 10 خودروی شاسی بلند با احتمال واژگون شدن بالاست. این خودرو با جی ام سی یوکان و کادیلاک اسکالید، که پیش از این به آن اشاره شد، بر پایه پلتفرمی مشترک شکل گرفته اند.

بر اساس آمار موسسه NHTSA، احتمال واژگونی این سه خودرو 22.9% بوده که رقمی قابل توجه است. علاوه بر این تاکنون دو فراخوان مبنی بر مشکلات مربوط به نقص ایربگ و سیستم فرمان برای تاهو صورت گرفته است.

تویوتا فور رانر

همان طور که ابعاد بزرگ شورولت تاهو خریداران را در رابطه با ایمنی و استحکامش به اشتباه می اندازد، تویوتا فور رانر هم به دلیل جثه بزرگش از این قاعده مستثنی نیست.

فور رانر با احتمال واژگونی 24.6% بدترین رتبه را در میان اس یو وی های بزرگ از آن خود کرده و در تست های تصادفی که منتهی به چپ کردن می شوند تنها موفق به دریافت 3 ستاره از حداکثر 5 ستاره شده است.

این خودرو در تست های مرتبط به تصادف از جلو و توان نگهداری صندلی کودک نیز امتیازات بسیار ضعیفی دریافت کرده است. حتی در صورت تمایل برای ارتقا سطح امنیت خودرو در بخش جلو، به دلیل عدم عرضه سامانه های پیشگیری از تصادفات در این خودرو، کاری از دست خریداران برنمی آید.

هوندا HR-V

نمی توان خریداران را برای حساب باز کردن روی اس یو وی های هوندا به عنوان خودروهایی امن سرزنش کرد. به هر حال مدل CR-V که هم اکنون در کشور عرضه می شود در سال های 2015 و 2016 جز لیست برترین خودروهای موسسه IIHS در حوزه ایمنی سرنشینان بود. اما هوندا HR-V که به تازگی قرارست در کشور به فروش برسد در زمینه ایمنی با برادر بزرگتر خود زمین تا آسمان متفاوت است.

این فرزند هوندا، طبق آمار IIHS از ضعیف ترین چراغ های جلو در بین تمام اس یو وی های کوچک بهره مند بوده و در تست های تصادف مربوط به تصادفات جانبی و بخش جلو پایین تر از حد انتظار ظاهر شده است. این خودرو در زمینه تامین ایمنی کودکان نیز امتیازات پایینی دریافت کرده است.

جیپ رنگلر

جیپ همواره به دلیل قدرت و توانایی های بسیار بالای خود در مسیر های خارج از جاده و آفرود زبان زد خاص و عام بوده، اما هنگامی صحبت از راندن رنگلر روی آسفالت به میان بیاید، این خودرو به یکی از خطرناک ترین خودروها بدل می شود. با 27.9% شانس واژگونی، این خودرو بدترین در این زمینه است، این در حالیست که رنگلر در برخورد از روبرو و از طرفین نیز ضعیف عمل می کند که این موارد در نمونه 2 در از این هم بدتر می شوند. نقطه کور زیاد و حفاظت کم از سر، خود به تنهایی باید موجبات دوری خریداران از این خودرو را فراهم کنند.

آئودی Q3

شاید قرارگیری این خودرو در لیست عجیب باشد، عجیب تر آن که این که خودرو در سال 2016 در لیست امن ترین خودروهای موسسه IIHS قرارگرفته بود. اما این خودرو در مدل Premium Plus با برچسب قیمت 34 هزار دلاری، به واسطه هدلایت های بسیار ضعیفش میدان دید بسیار نا مناسبی برای راننده به ارمغان می آورد. این موضوع در ترکیب با نبود تکلونوژی مربوط به پیشگیری از تصادف، این خودرو را در مبحث ایمنی نسبت به رقبا عقب می اندازد.

میتسوبیشی ASX

برخلاف مدل اوت لندر این کمپانی که در بین امن ترین های موسسه IIHS جای گرفته، مدل ارزان تر و کوچک تر ASX در این زمینه چندان خوش نمی درخشد.

هدلایت های ضعیف و نتایج تقریباً ناامید کننده برای تصادفات روبرو از معضلات اصلی این خودرو هستند. این خودرو نیز از تکنولوژی های پیشگیری از تصادف از جلو بی بهره بوده بنابراین دست مشتریان در ارتقا امنیت این خودرو بسته است.

نیسان ایکس تریل

ایکس تریل با اینکه در میان امن ترین های IIHD جای دارد اما کاملاً هم بی نقص نیست. در این مورد، هدلایت های ضعیف این خودرو دید مناسبی را در هنگام شب برای راننده تامین نمی کنند. لازم به ذکر است که نیمی از تصادفات منجر به مرگ در شب اتفاق می افتد. اضافه بر مشکل هدلایت، راه اندازی صندلی کودک در ایکس تریل به راحتی صورت نمی پذیرد. کیت های پیشگیری از تصادفات برای مدل های 2016 به بعد در نظر گرفته شده است.

جیپ Renegade

در بین اس یو وی ها، مدل های جفت دیفرانسیل جیپ Renegade 2016 با احتمال واژگونی 23% آمار بسیار بدی از خود به جا می گذارند. این معضل می تواند همواره راننده و سرنشینان را در خطر قرار دهد.

اما این پایان کار نیست، این خودرو از هدلایت های ناکارآمدی بهره می برد که با اضافه شدن ضعف خودرو در امنیت کودک و دشواری در راه اندازی صندلی کودک، Renegade را به محصولی نگران کننده بدل می کنند. به عنوان یک برند، جیپ ممکن است سرسخت و ایمن به نظر برسد؛ اما در واقع امنیت مهم ترین شاخصه ای است که محصولات این خودروساز در آن ضعف دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Goyban bl
    Goyban bl | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

    نیمی از تصادفات منجر به مرگ در شب صورت میگیرند!
    خب نیم دیگه اش هم روز، کلا نصف روزه نصف شبه دیگه :)))

  • thelastofus
    thelastofus | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

    اینا نا امن هستن ببین پراید دیگه چیه....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی