ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

2018 GE3
علمی

سیارک 4 کیلومتری فلورانس به زودی از نزدیکی زمین عبور می کند

کمتر از دو هفته دیگر یعنی در تاریخ دهم شهریور ماه، سیارکی عظیم با طول 4.4 کیلومتر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد که بزرگ ترین شیء نزدیک به زمین از زمان برپایی رصدخانه مخصوص ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

کمتر از دو هفته دیگر یعنی در تاریخ دهم شهریور ماه، سیارکی عظیم با طول 4.4 کیلومتر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد که بزرگ ترین شیء نزدیک به زمین از زمان برپایی رصدخانه مخصوص ناسا در سال 1998 به شمار می رود.

البته نیازی به نگرانی وجود ندارد، چون این جرم فضایی بزرگ از فاصله هجده برابری مسافت بین زمین و ماه عبور خواهد کرد. در واقع ارزش اصلی این عبور نزدیک، امکان مطالعه آن توسط اخترشناسان است.

این شهاب سنگ در سال 1981 توسط رصدخانه «سایدینگ اسپرینگ» (Siding Spring) استرالیا کشف شد و به اسم پرستار و دانشمند مطرح انگلیسی یعنی «فلورانس نایتینگل» نامگذاری شد.

«فلورانس» در منظومه شمسی سرگردان است و در تاریخ 10 شهریور به فاصله 7 میلیون کیلومتری زمین می رسد، که نزدیک ترین فاصله اش با زمین از سال 1890 میلادی به شمار می رود. چنین رخدادی بار دیگر در حدود سال 2500 میلادی تکرار خواهد شد.

گفتنیست اوایل سال جاری میلادی، شهاب سنگ کوچکی به نام 2017AG13 از نزدیکی زمین و از فاصله نصف زمین تا ماه عبور کرد، و در مهر ماه هم جرم فضایی دیگری به نام 2012TC4 از فاصله بسیار نزدیک 50 هزار کیلومتری زمین می گذرد.

با این حال، هیچکدام از این شهاب سنگ ها در حد و اندازه فلورانس نیستند. اگر بر فرض محال چنین سیارکی به زمین برخورد کند، تغییرات اقلیمی گسترده و خرابی های عظیمی در مقیاس قاره ای را به همراه خواهد داشت.

دانشمندان قصد دارند از ابزارهای مختلف، به ویژه «رصدخانه آرسیبو» در پورتوریکو برای مطالعه سطح فلورانس استفاده کنند و اطلاعات بیشتری را در رابطه با منشأ و مسیر حرکت آن به دست آورند.

لازم به ذکر است در حال حاضر 1825 جرم فضایی تهدیدآمیز نزدیک به زمین توسط ناسا ردیابی و دنبال می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

    این با تلسکوپ از زمین قابل مشاهده هستش ؟ و چجوری میشه رصد کرد

مطالب پیشنهادی