ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

باکتری های تقویت شده، ابزاری برای تبدیل نور خورشید به ترکیبات شیمیایی

دانشمندان مدتهاست که به دنبال ارتقاء و بهبود فرایند فوتوسنتز هستند و تلاش می کنند تبدیل نور به انرژی را به شیوه ای بهینه تر از سبزینه گیاهان محقق سازند. در گیاهان، کلروفیل کار خودش را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

دانشمندان مدتهاست که به دنبال ارتقاء و بهبود فرایند فوتوسنتز هستند و تلاش می کنند تبدیل نور به انرژی را به شیوه ای بهینه تر از سبزینه گیاهان محقق سازند. در گیاهان، کلروفیل کار خودش را به خوبی انجام می دهد، اما زمانی که بخواهیم فوتوسنتز را برای تولید محصولاتی نظیر سوخت ها یا پلیمرها به کار بگیریم، به روشی سریع تر با بازده بیشتر نیاز خواهیم داشت.

اسید استیک در تولید سوخت، پلیمر و ترکیبات دارویی به کار می رود

محققین دانشگاه برکلی کالیفرنیا به تازگی به روشی دست یافته اند که می تواند مشکل فوق را حل نماید. آنها از باکتری هایی استفاده کردند که در حالت عادی فوتوسنتز ندارند، اما از دی اکسید کربن برای تولید اسید استیک بهره می گیرند. اسید استیک هم در تولید انواع سوخت، پلیمر و ترکیبات دارویی به کار می رود.

این دانشمندان، ابتدا فلز کادمیوم و سیستین (نوعی اسید آمینه) را به خورد این باکتری ها دادند که ذرات کوچکی از سولفید کادمیوم را روی سطح جسم باکتری ها به وجود آورد. سولفید کادمیوم می تواند نور را به انرژی تبدیل کند، و انرژی اضافه روی سطح باکتری باعث افزایش تولید اسید استیک می شود.

«کلسی ساکیموتو» محقق ارشد این پروژه می گوید:

ما به جای اینکه از کلروفیل برای جمع آوری نور خورشید استفاده کنیم، به باکتری ها آموزش دادیم تا نانوکریستال های نیمه رسانا را روی جسمشان تولید کنند. این نانوکریستال ها بسیار بهینه تر از کلروفیل هستند و هزینه ای به مراتب کمتر از پنل های خورشیدی کنونی دارند.

این روش تولید انرژی هنوز در دست توسعه بوده و ساکیموتو می گوید شاید باکتری هایی با این قابلیت، به صورت طبیعی هم وجود داشته باشند.

گفتنیست تیم های تحقیقاتی دیگری هم از روش های مشابه استفاده کرده اند، اما همگی آنها به ابزارهای اضافی مانند پیل های خورشیدی، الکترودها یا نانوسیم ها نیاز داشتند، در حالی که رویکرد جدید دانشگاه برکلی به هیچ ابزار خاصی وابسته نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی