ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیا و استفاده از ابزاری مخفی برای جاسوسی از پلیس فدرال و آژانس امنیت ملی آمریکا

هرکسی که به آژانس اطلاعات مرکزی برای پشتیبانی تکنولوژیک اتکا کرده، اخیراً به بدترین شکل ممکن غافلگیر شده است. زیرا ویکی لیکس اخیراً مستندات تازه ای منتشر کرده که بنابر آنها، این آژانس از سال ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۵

هرکسی که به آژانس اطلاعات مرکزی برای پشتیبانی تکنولوژیک اتکا کرده، اخیراً به بدترین شکل ممکن غافلگیر شده است. زیرا ویکی لیکس اخیراً مستندات تازه ای منتشر کرده که بنابر آنها، این آژانس از سال 2009 اطلاعات شرکای خود را از سرویس تکنولوژیک خود عبور داده است.

این برنامه جاسوسی که ExpressLane نامیده می شود، به گونه ای طراحی شده که در کنار سیستم جمع آوری اطلاعات بیومتریکی که سیا برای آژانس های همکار خود فراهم می آورد، عمل می کند. در تئوری، شرکا موافقت می کنند که برخی اطلاعات بیومتریک را در اختیار سیا قرار دهند، اما هنگامی که این شرکا از ارائه اطلاعات مورد نیاز سیا سر باز بزنند، ExpressLane فرصتی برای آژانس اطلاعات مرکزی فراهم می کند تا بدون افشای هویت، نگاهی به آن اطلاعات بیندازد.

ExpressLane در ظاهر به عنوان یک آپدیت نرم افزاری عمل می کند که توسط مهندسان سیا بارگذاری می شود. اما در عوض، این برنامه تمام اطلاعات سیستم را به یک تامب درایو منتقل می کند و ماموران می توانند تشخیص دهند که آیا شریک مورد نظر، اطلاعاتی را برای خود نگه داشته یا تمام آنها را به اشتراک گذاشته است.

اگر شریک از این به روزرسانی جعلی سر باز بزند، نوعی سوییچ مخفی وجود دارد که به ماموران سیا اجازه می دهد کل سیستم را در بازه زمانی مشخصی، خاموش کنند و برای بازیابی، نیاز به حضور شخصی مهندسین آن خواهد بود.

در حال حاضر مشخص نیست که شرکای سیا دقیقاً چه شرکت ها یا سازمان هایی هستند. ویکی لیکس مدعی شده که در ابتدا از این برنامه علیه آژانس هایی مانند FBI و سازمان امنیت ملی استفاده شده است. از آن جایی که سیا هیچ دیتابیس بیومتریکی ندارد، معلوم نیست که این آژانس از اطلاعات به دست آمده به چه منظور استفاده می نماید.

در هر حال، این موضوع نشان می دهد که سیا چگونه از پشتیبانی فنی، به عنوان راهی برای دستیابی به اطلاعات حساس استفاده می کند و با ادامه یافتن اخبار افشایی ویکی لیکس درباره ابزارهای هک این آژانس، به ما یادآوری می شود که عصر جاسوسی دیجیتالی، به چه نقاط خطرناکی رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • فواد قبله
    فواد قبله | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    برعکس این (جاسوسی NSA از CIA) برام عادی بود اما این خبر جالب و شوکه آور بود برام!

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    سازمانهای اطلاعاتی به خودی هم رحم نمیکنن!

  • Lemano
    Lemano | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    سازمان پلید سیا به خودشون هم رحم نمیکنند چه برسد به ما! کجا هستند برادرانی که سنگ آمریکا را به سینه میزدند!

  • T_T
    T_T | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    ببین دنیا به کجا رسیده که بجای جاسوسی nsa از cia، cia از nsa جاسوسی میکنه

مطالب پیشنهادی