ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای فناوری [قسمت اول]

خیلی وقتها، دنیای تکنولوژی عرصه مقایسه خوبها و بدها می شود؛ مشاهده و بررسی موجی که هرسال از اختراع و عرضه گجت‌ های جدید به راه می افتد، به خوبی ثابت کرده که الزاما همه ...

محسن عارفی
نوشته شده توسط محسن عارفی | ۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

خیلی وقتها، دنیای تکنولوژی عرصه مقایسه خوبها و بدها می شود؛ مشاهده و بررسی موجی که هرسال از اختراع و عرضه گجت‌ های جدید به راه می افتد، به خوبی ثابت کرده که الزاما همه این فناوری ها موفق نبوده و حتی برخی از آنها یک شکست به تمام معنا بوده اند.

مانند خیلی شکست های دیگر در عالم هنر، ورزش و سیاست، برخی محصولات دنیای فناوری و تکنولوژی نیز شاهد شکست های تلخی بوده اند که در این گزارش به 50 مورد از مهمترین و بزرگترین شکست ها در این عرصه اشاره می کنیم.

البته در اینجا به فناوری ها و محصولاتی نظیر TV Hat یا «کلاه تلویزیونی» که در نمایشگاه CES 2011 از آن رونمایی شد و حتی شانس ورود به قفسه فروشگاه ها را هم پیدا نکرد کاری نداریم. لابد می پرسید مگر پروژه «کلاه تلویزیونی» جزو شکست های دنیای تکنولوژی است؟ البته که همینطور است؛ البته هیچکس فکرش را هم نمیکرد که استقبال از این گجت در حد فروش کلاه گروه های موسیقی رپ باشد. از این شکست ها که تعداد آنها کم هم نیست، بگذریم؛ می خواهیم فراتر رفته و شکست های بزرگتری مانند فناوری HD TV‌ را نام ببریم که مردم ابتدا تصور می کردند این فناوری ها با موفقیت مواجه شوند اما بنا به دلایلی با شکست مواجه شدند. از سرویس پیام رسان گوگل گرفته تا شکست های بی شمار مایکروسافت، در این گزارش که قسمت اول آن را مطالعه می کنید، به بدترین شکست ها در تاریخ فناوری ها اشاره شده است.

سرویس پیام رسان Google Wave

تاریخ عرضه: 27 مه 2009

ایرادات کلیدی: نداشتن کاربران کافی، امکانات بیش از اندازه و شلوغ

وقتی گوگل در حاشیه رویداد پر سرو صدا و شلوغ I/O 09 (Google I/O 2009)  سرویس پیام رسان نسل جدید خود را معرفی کرد، همه بر این باور بودند که نسل بعدی پلتفرم ارتباطات فرارسیده است. سرویس پیام رسان Google Wave، فارغ از تمام پیام رسان های دیگر یعنی instant messenger، Twitter و e-mail، وعده داده بود که شیوه جدیدی از ارتباط و تماس با همکاران و دوستان را به کاربر ارائه کند.

اما بدتر از همه اینکه هیچکس با استفاده از این سرویس مانند گوگل فکر نکرد. پیام رسان فوق به کاربر این امکان را می داد تا به صورت زنده، پیام طرف مقابل را حتی تا پیش از ارسال و در حالی که هنوز در حال تایپ بود، مشاهده کند. اما گوگل یک سال بعد از معرفی پیام رسان Google Wave کرکره این سرویس را با این استدلال که: "استقبالی را که از کاربران انتظار داشتیم مشاهده نکردیم"، پایین کشید.

کامپیوتر پوشیدنی Xybernaut Poma

تاریخ عرضه: 2002

ایرادات کلیدی: طراحی با ظاهری قدیمی، سخت افزار بسیار کند

با این کاری نداریم که Xybernaut برای عرضه کامپیوتر پوشیدنی خود به کمک کمپانی هیتاچی دست نیاز دراز کرد و در نهایت هم ورشکسته شد، اما یادمان نرود وقتی Xybernaut در سال 2002 میلادی و در حاشیه نمایشگاه مصرف کنندگان لوازم الکترونیک (Consumer Electronics Show) از محصول خود رونمایی کرد، برخی بر این باور بودند که این یک ابتکار فوق العاده است.

اما در نهایت محصولی که با آن مواجه شدند بیشتر شبیه لباس مندرسی بود که فقط در جشن هالووین می شد نمونه آن را مشاهده کرد! البته ماجرا به اینجا ختم نمی شد بلکه این کامپیوتر پوشیدنی که باید روی ویندوز CE اجرا می شد، 1500 دلار قیمت داشت! با این پول می توانید یک کامپیوتر واقعی و قدرتمند بخرید و سر خود را هم بالا بگیرید تا اینکه با پوشیدن این گجت مورد تمسخر واقع شوید.

سرویس iTunes Ping

تاریخ عرضه: 2 آوریل 2010

ایرادات کلیدی: دشواری در یافتن دوستان در این شبکه اجتماعی، نداشتن پرتال مبتنی بر وب

وجود یک شبکه اجتماعی حول محور موسیقی های مورد علاقه شما که از پشتیبانی اپل و سرویس iTunes آن بهره می برد، قطعا شگفت انگیز به نظر می رسد. اما در کمال تاسف باید گفت که اصلا این گونه نشد. سرویس iTunes Ping در همان بدو راه اندازی، فاقد روش موثر و مناسبی برای ارتباط راحت میان کاربران با دوستانی بود که آنها نیز از این سرویس استفاده می کردند. از سوی دیگر، نبود یک وبسایت که بتوان بدون نیاز به نرم افزار iTunes به این سرویس وارد شد هم مزید بر علت شد تا کاربران در استفاده از آن دچار مشکل شوند.

اما خبر خوش اینکه اپل به احتمال زیاد این سرویس را ارتقا داده و بهبود می بخشد بنابراین انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد حضور سرویس iTunes Ping در فهرست شکست خوردگان دنیای فناوری نباشیم.

دستگاه پخش صوت NW-HD1 سونی

تاریخ عرضه: سال 2004 میلادی

ایرادات کلیدی: عدم پشتیبانی از فرمت های رایج موسیقی نظیر MP3، WAV یا WMA، قیمت بالا

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، NW-HD1 سونی در زمان عرضه، فرصت و قابلیت های زیادی برای موفقیت خود داشت. این یکی از دلایل متعددی است که این محصول را به یک شکست تبدیل کرد. بدنه آلومینیومی صیقلی آن هنگام به دست گرفتن حس بسیار خوبی به کاربر می داد و اگر کوچکترین دستگاه پخش موسیقی در نوع خود نبوده باشد، اما قطعا در زمان خود یکی از کوچکترین پخش کننده های موسیقی با حجم حافظه داخلی 20 گیگابایتی محسوب می شد.

اما بالاخره نقطه ضعف این پخش کننده موسیقی در قالب فرمت ATRAC3 بروز پیدا کرد. بنابراین، برای پخش موسیقی توسط این پلیر، باید با استفاده از نرم افزار SonicStage Jukebox، موزیک خود را به فرمت MP3 تبدیل می کردید. از این گذشته، قیمت این پلیر بسیار بالا بود. فراموش نکنید که در همان زمان پلیری کوچک اما قدرتمند ساخته اپل در بازار با عنوان iPod وجود داشت که دردسرهای HD1 سونی را نیز نداشت.

کنسول بازی قابل حمل Nintendo Gameboy DSi XL

تاریخ عرضه: 29 اکتبر 2009

ایرادات کلیدی: امکانات این کنسول اصلا کاربر را برای ارتقای آن ترغیب نمی کند؛ طراحی حجیم و جاگیر

انتخاب کنسول بازی نینتندو DSi XL و قراردادن در این فهرست تا حد زیادی سلیقه ای است. ناگفته نماند که ما عاشق DSi هستیم. قطعا وجود کنسولی با دو صفحه نمایش تجربه ای متفاوت نسبت به سایر پلتفرم های موجود در بازار در اختیار کاربران قرار می دهد. اما آیا درباره DSi XL هم همینطور است؟ متاسفانه نه خیلی! ایده استفاده از دو نمایشگر روی کاغذ جالب است اما در واقعیت این امکان، تجربه چندان متفاوتی را نسبت به کنسول های دارای یک نمایشگر ارائه نمی کند.

«ساتورو ایواتا» معتقد است که کنسول DSi XL در واقع «با تبدیل شدن به سیستمی که برای تماشاچیان و اطرافیان فرد بازی کننده نیز جذاب است، تجربه جدیدی از بازی با کنسول ها را ارائه می کند». در کمال تاسف باید بگوییم اگر هدف اصلی DSi XL این قضیه بوده باشد، کنسول بسیار بهتری به اسم Wii در بازار وجود دارد.

تبلت بلک بری PlayBook

تاریخ عرضه: 19 آوریل 2011 میلادی

ایرادات کلیدی: فقدان اپلیکیشن های بومی و انحصاری بلک بری نظیر اپلیکیشن ایمیل، دفترچه تماس مخاطبین و پیام رسان بلک بری (BBM)

تبلت BlackBerry PlayBook، آنطور که در نقد و بررسی ها شاهد بودیم، از نظر سخت افزاری طراحی خوبی دارد که در سیستم عامل آن گلچینی از امکانات خوب را از منابع مختلف گردآوری کرده است که این امکانات سیستم عاملی را با قابلیت خلاقانه در اختیار کاربر قرار می دهد. اما به نظر می رسد این امکانات کافی نیست چرا که بسیاری از مشتریان بلک بری به دلیل امکانات فوق العاده ایمیلی و پیام رسانی به شدت به سرویس BB وابسته هستند که در کمال تعجب هیچ یک از این امکانات در تبلت PlayBook به چشم نمی خورد.

درست شنیدید در این تبلت حتی خبری از سرویس ایمیل هم نیست. با این حال، کمپانی بلک بری که با نام Research in Motion (RIM)، فعالیت خود را شروع کرد، اعلام می کنند که به احتمال زیاد، در آپدیت نرم افزاری بعدی، هر دو قابلیت فوق به PlayBook اضافه خواهد شد. اما واقعیت این است که ورود بلک بری PlayBook به بازار با رقبای قدر، بدون این دو قابلیت مهم، برای این کمپانی یک شکست جدی محسوب می شود.

کامپیوتر PowerMac G4 Cube

تاریخ عرضه: سال 2000 میلادی

ایرادات کلیدی: قیمت بالا، امکانات سخت افزاری ضعیف

«استیو جابز» عاشق کامپیوترهای مکعبی شکل بود. زمانی که جابز از کمپانی اپل کنار گذاشته شد و به شرکت NeXT Computer Systems رفت، مهمترین محصول این شرکت یک کامپیوتر قدرتمند رومیزی و مکعبی شکل به نام NeXTcube بود. سالها بعد استیو جابز فقید دوباره به اپل بازگشت و تلاش کرد بار دیگر در کمپانی اپل توجه دنیا را به یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند و مکعب شکل جلب کند.

این بار «جاناتان آیو»، رییس ارشد بخش طراحی اپل به سفارش استیو جابز دست به طراحی محصول جالبی زد. این کامپیوتر رومیزی مکعبی شکل، با ابعاد 8 اینچ و معلق در قابی شفاف از جنس اکرلیک بود. با این حال، این کامپیوتر با قیمت 1600 دلاری خود، خریداران را نا امید کرد و در نهایت اپل بعد از یکسال آن را از بازار فروش خارج کرد.

ویندوز ویستا مایکروسافت

تاریخ عرضه: 30 ژانویه 2007

ایرادات کلیدی: کندی، باگ های بسیار و نیاز به سخت افزار بسیار قوی برای اجرا

بدون اینکه قصد تمسخر ویندوز ویستا داشته باشیم می رویم سر اصل مطلب! البته سیستم عامل ویندوز ویستا آنقدرها هم که مردم فکر می کردند، بد نبود. درست است که این سیستم عامل سراسر باگ بود و روی بسیاری از رایانه هایی که با ویندوز XP به راحتی کار می کردند، به طور کامل و خوب اجرا نمی شد اما آیا واقعا دلیل اصلی ناکامی نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت بود؟ از سوی دیگر، به دلیل اینکه مایکروسافت تصمیم گرفته بود سیستم عامل ویستا را در 8 نسخه مختلف منتشر کند، تصمیم گیری برای انتخاب نسخه مناسب با کاربری، از سوی کاربران بسیار دشوار بود. هرچند داشتن قدرت انتخاب بیشتر برای کاربر چندان هم بد نیست.

ویندوز ویستا، به دلیل آنکه معرفی یک سیستم عامل جدید با هدف کوچ از سیستم عامل های قدیمی مایکروسافت محسوب می شد، اهمیت زیادی برای «ردموندی»ها داشت. این نسخه از ویندوز، به رابط کاربری جدیدی موسوم به Aero مجهز بود که این رابط کاربری به شدت مشابه رابط کاربری Aqua در سیستم عامل اپل بود. ویندوز ویستا همچنین از یک نرم افزار داخلی مشابه DVD Maker و امکان جست و جوی فراگیر بهره می برد. با این حال، این سیستم عامل مایکروسافت را پنج گام به جلو و 10 گام به عقب برد. تنها دلیلی که باعث شده حتی همین حالا تعداد کاربران ویندوز XP از کاربران ویندوز Vista بیشتر باشد فقط در یک کلمه خلاصه می شود: «شکست»!

کامپیوتر جیبیOQO Model1

تاریخ عرضه: ۲۰۰۴

ایرادات کلیدی: کندی، ویندوز اکس پی، وزن زیاد، کیبورد نامطلوب

تا پیش از رواج یافتن تبلت ها تصور بسیاری این بود که کامپیوترهای قابل حمل احتمالا شکل و شمایلی نظیر OQO Model 1 خواهند داشت. در آن زمان امکانات و قابلیت های دستگاه بسیار شبیه به تبلت های کنونی بود: پردازنده یک گیگاهرتزی، یک گیگابات رم، ۲۰ گیگابایت حافظه داخلی و اینترفیس تاچ. تنها مساله ای که وجود داشت این بود که دستگاهی با این مشخصات توانایی اجرای ویندوز اکس پی به شکل تمام عیارش را نداشت.

وب تی وی

تاریخ عرضه: ۱۸ سپتامبر 1996

ایرادات کلیدی: تجربه نامطلوب مرور وب

به جرات می توان گفت که WebTV جلوتر از دوران خود بود. این سرویس زمانی راه اندازی شد که اغلب مردم نمی دانستند چطور از اینترنت استفاده کنند یا اینکه چه استفاده هایی از آن داشته باشند. در واقع وب تی وی عرضه شد تا با فراهم نمودن امکان وبگردی برای کاربران آن هم از طریق دستگاهی که بیشترین استفاده را از آن داشتند (تلویزیون ها) این اختلاف و فاصله را از میان بردارد.

البته در ابتدای امر اهداف اولیه وب تی وی رنگ واقعیت به خود گرفتند. شرکت هایی نظیر سونی، فیلیپس و سامسونگ با دریافت آبونمان های پایین ستاپ باکس هایی را در اختیار کاربران خود قرار دادند. عملکرد وب تی وی آنقدر خوب بود که مایکروسافت شرکت ارائه دهنده اش را خریداری کرد و در نهایت نام MSN TV را بر آن نهاد. تنها مساله ای که موجب مرگ وب تی وی شد شاید زمان بود. هرچه مردم با وب آشناتر می شدند و کامپیوترها ساده تر و در دسترس تر می گردیدند، ایده پرداخت آبونمان برای استفاده از یک سرویس اینترنتی که تنها روی تلویزیون قابل استفاده بود نیز احمقانه تر به نظر می رسید.

نکته جالب: بعد از آنکه مایکروسافت وب تی وی را خریداری کرد این شرکت با سگا وارد همکاری شد تا سرویس مذکور را از طریق کنسول Dreamcast سگا عرضه نماید. Dreamcast که روی سیستم عامل Windows CE اجرا می شد اولین کنسولی بود که ارتباط اینترنتی و مرورگر داشت و در نهایت مسیر را برای توسعه سرویس اکس باکس لایو مایکروسافت هموار کرد.

ادامه دارد...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • emad.jaliliyan
    emad.jaliliyan | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    با تبلت بلک بری و ویندوز ویستا و کامپیوتر جیبی اصلا موافق نیستم که شکست بوده .هنوز که هنوزه دیجی کالا هم کامپیوتر جیبی داره هم تبلت بلک بری

  • ali.sh
    ali.sh | ۵ شهریور ۱۳۹۶

    دیگه در حق ویندوز ویستا کم لطفی کردید من این نسخه رو روی ضعیف ترین کامپیوتر هم براحتی اجرا کردم ، اما مشکل اینجاست مایکروسافت با کاربرانی مواجهه که وقتی در ویندوز ۸ یه منو استارت ساده و قدیمی جای خودش رو به استارت فول اسکرین زیبا و مدرن داد که شما می تونستید شخصی سازی کنید اما همه کاربرا با دیدن این استارت یه سکته خفیف زدن و هنگ کردند که ما چطور کار کنیم باهاش! در اون بازه زمانی انتظار داشتید ویستا حتی سرویس پک ۲ موفق باشه؟ مشکل جایی دیگه ست یعنی کمبود دانش کامپیوتر که هنوز هم عده ای به جز xp حاضر نیستن تجربه جدیدی رو داشته باشن و برای یادگیری ظاهر جدید خودشون رو کند ذهن جلوه میدن!

    • احمد
      احمد | ۵ شهریور ۱۳۹۶

      احسنت، واقعا استدلال بعضیا برای استفاده نکردن از ویندوز 8 برا منم جالبه? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی