ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هزینه تعویض باتری خودروهای برقی چقدر است؟

سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری تسلا و پاناسونیک در کارخانه های بزرگ ساخت باتری – موسوم به گیگافکتوری – یک دلیل بسیار محکم دارد و آن چیزی نیست جز کاهش قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۵

سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری تسلا و پاناسونیک در کارخانه های بزرگ ساخت باتری – موسوم به گیگافکتوری – یک دلیل بسیار محکم دارد و آن چیزی نیست جز کاهش قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی.

تولید باتری اتومبیل های برقی به دلیل تکنولوژی های پیچیده ای که در ساخت آنها به کار گرفته می شود، هزینه بالایی دارد. البته تا زمانی که قیمت نهایی یک اتومبیل برقی قابل قبول باشد، این مساله در حاشیه قرار گرفته و مشتریان توجهی به آن نمی کنند.

اما یک سوال بسیار مهمی وجود دارد و آن اینکه در صورت نیاز به تعویض باتری، هزینه آن چقدر خواهد بود؟

سازندگان اتومبیل های برقی این مساله را پیش بینی کرده و راهکارهایی را نیز برای آن در نظر گرفته اند. یکی از این راهکارها وارانتی طولانی مدت باتری هاست.

این شرکت ها معمولا به مدت چند سال در صورت بروز مشکل برای پک های باتری آنها را جایگزین می کنند تا خیال مشتری از این بابت راحت باشد. اما در هر صورت این زمان نیز دیر یا زود به پایان خواهد رسید.

دست اندرکاران نشریه آنلاین Green Car Reports برای پاسخ به سوال مطرح شده در بالا به سراغ جنرال موتورز که خودروی الکتریکی شورولت بولت را بر روی خط تولید دارد، رفته و درباره هزینه جایگزینی باتری های آن تحقیق کرده اند.

به گفته یکی از متخصصین جنرال موتورز، در حال حاضر پک باتری بولت دقیقا 15,734.29 دلار قیمت دارد که البته هزینه نصب نیز به آن اضافه می شود.

با این شرایط تعویض باتری های بولت تقریبا هزینه ای برابر با نصف قیمت کلی خودرو روی دوش مالک خواهد گذاشت که رقمی گزاف به نظر می رسد.

البته نکته امیدوارکننده اینکه مدت وارانتی باتری های این خودرو طولانی بوده و بسته به ایالت ها بین 8 سال/100 هزار مایل یا 10 سال/150 هزار مایل متغیر است.

این شخص اضافه کرده که پس از تقریبا هفت سال از زمان عرضه مدل هیبریدی ولت هنوز مالکین این خودرو از وضعیت باتری های آن کاملا راضی هستند.

شایان ذکر است نحوه طراحی، تکنیک های ساخت، تشخیص مشکل و ابزارهای تعمیر نقشی تعیین کننده در کاهش هزینه های یک باتری دارند.

برای مثال در صورت استفاده از طراحی ماژولی می توان فقط قسمت معیوب را تعویض کرد که در این صورت نیازی به جایگزینی کل باتری نبوده و از تحمیل هزینه سنگین به مشتری جلوگیری خواهد شد.

همچنین تکنولوژی خودروهای هیبریدی به نحوی است که عمر باتری نسبت به خودروهای تماما برقی افزایش می یابد، اما در مورد خودروهای برقی نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر افت قیمت آن ها در زمان فروش دست دوم و از بین رفتن نیمی از ارزش خودرو در هنگام تمام شدن عمر باتری، در واقع با چنین شرایطی می توان گفت که خودروهای تماما برقی بعد از حدود 10 سال تقریبا بی ارزش و بلا استفاده می شوند.

در کنار این موارد نگرانی هایی در مورد پروسه بازیافت باتری خودروهای برقی نیز وجود دارد که در صورت فراگیر شدن استفاده از این خودروها می تواند مسئله ساز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mahmoud22
    mahmoud22 | ۱ آبان ۱۳۹۶

    من یک طرح موتور خودرو الکتریکی زدم که روی کاغذ و به صورت تئوری کار میکنه به صورتی که دیرتر به شارژ نیاز پیدا میکنه. فقط دنبال یک سرمایه کمی هستم تا بتونم نمونه اولیه رو بسازم . لطفا هرکی میخواد باهم همکاری کنیم تماس بگیره 09153388046

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی