ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معرفی نسل سوم پورشه کاین؛ نماد مهندسی آلمانی

کمپانی پورشه طی مراسمی در تسوفنهاوزن اشتوتگارت از نسل جدید کاین رونمایی کرد. این شاسی بلند محبوب و پرطرفدار که تولید آن از سال 2002 آغاز شده، توانسته تاکنون در دو نسل متفاوت بیش از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

کمپانی پورشه طی مراسمی در تسوفنهاوزن اشتوتگارت از نسل جدید کاین رونمایی کرد. این شاسی بلند محبوب و پرطرفدار که تولید آن از سال 2002 آغاز شده، توانسته تاکنون در دو نسل متفاوت بیش از 760 هزار دستگاه فروش داشته باشد. نسل دوم کاین که از سال 2011 پا به عرصه گذاشته بود، اکنون به دوران بازنشستگی نزدیک شده و باید جای خود را به نسل سوم بدهد.در نسل جدید کاین تاکید زیادی بر روی عملکرد و کاربردهای روزمره شده و علی رغم افزایش تجهیزات و امکانات، وزن این خودرو به لطف سازه سبک، 65 کیلوگرم کمتر شده است. آقای الیور بلوم مدیر عامل پورشه درباره این نسل از کاین گفته:

ما مدل موفق خود را کاملا از نو توسعه داده ایم. این خودرو هم در ظاهر و هم در عمل بهبود پیدا کرده و از هر لحاظ تکامل یافته است.

تکامل پورشه کاین در سه نسل مختلف
تکامل پورشه کاین در سه نسل مختلف

طراحی دینامیک و پویا با کمترین تغییرات

در بخش نمای ظاهری، نسل سوم کاین تغییرات اندکی داشته و بیشتر به یک فیس لیفت شبیه است تا یک نسل جدید؛ البته این رویه در بین خودروسازان آلمانی مرسوم بوده و نمی توان انتقاد زیادی را در این باره مطرح کرد.

کاین جدید کاملا مشابه برادران خود بوده و به وضوح DNA یک پورشه را در خود دارد. در نمای روبرو ورودی های هوای بزرگ، نویدبخش عملکردی بالا هستند؛ ضمن اینکه خطوط افقی روشن به کار رفته در این قسمت، خودرو را عریض تر و هیجان انگیز تر از قبل نشان می دهند.

شکل خاص چراغ های اصلی LED در این نما کاملا جلب توجه می کنند. پورشه برای مشتریان خود امکان سفارش سیستم چراغ های دینامیک (Porsche Dynamic Light System) و چراغ های دینامیک پلاس را فراهم کرده است.

نسخه پلاس که بهترین سیستم روشنایی برای کاین به شمار می رود،  قابلیت های پیشرفته ای مثل جلوگیری از اذیت شدن رانندگان مقابل و چرخش در پیچ ها را داراست.

طول نسل سوم کاین با 63 میلی متر افزایش به 4,918 میلی متر رسیده، این در حالی است که فاصله محوری یا wheelbase در 2,895 میلی متر ثابت مانده است. ارتفاع سقف نیز 9 میلی متر در مقایسه با نسل قبل کاهش پیدا کرده و عرض خودرو بدون آینه ها 1,983 میلی متر عنوان شده است.

فضای بار این نسل با 100 لیتر افزایش، به حجم 770 لیتر رسیده که برای حمل لوازم مختلف ایده آل به نظر می رسد. قطر چرخ ها نیز یک اینچ بزرگ تر شده و در محور عقب جهت دستیابی به هندلینگی بهتر از لاستیک های پهن تری استفاده شده است.

برخلاف نمای جلو، در نمای عقب تغییرات زیاد بوده و شاهد دگرگونی در این بخش هستیم. چراغ ها اکنون باریک تر شده و تشابه زیادی با نمونه به کار رفته در مدل 911 دارند. این چراغ ها طراحی سه بعدی داشته و با یک نوار LED باریک به هم متصل شده اند.

کاین و کاین S

نسل جدید کاین در دو نسخه استاندارد و نسخه S تولید خواهد شد. نسخه استاندارد با یک موتور سه لیتری 6 سیلندر توربو با توانایی تولید 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور ارایه می شود. این موتور در ترکیب با گیربکس هشت سرعته تیپ ترونیک S جدید، شتاب صفر تا صد را در عرض 6.2 ثانیه (5.9 ثانیه در صورت سفارش پکیج اسپورت کرونو) رقم زده و می تواند حداکثر سرعت 245 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

نکته جالب اینکه گیربکس مذکور عملکرد بسیار نرم و در عین حال سریعی داشته و حالت هایی برای رانندگی در مسیرهای مختلف – از جمله آفرود – در آن برنامه ریزی شده است.

پورشه کاین استاندارد در یک نگاه
پورشه کاین استاندارد در یک نگاه

نسخه قدرتمندتر کاین S از یک موتور 2.9 لیتری V6 توئین توربو به قدرت 440 اسب بخار و 550 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. این موتور نیز که اخیرا طراحی شده از طریق همان گیربکس هشت سرعته نیروی خود را به چرخ ها ارسال می کند. این نسخه از کاین شتابی برابر با 5.2 ثانیه (4.9 ثانیه با پکیج اسپورت کرونو) داشته و می تواند به حداکثر سرعت 265 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

پورشه کاین S در یک نگاه
پورشه کاین S در یک نگاه

اکسل عقب فرمان پذیر و سیستم تعلیق بادی

برای اولین بار کاین با اکسل عقب برقی فرمان پذیر ارایه شده، این سیستم که قبلا در 911 و پانامرا امتحان خود را با موفقیت پس داده، باعث بهبود چالاکی خودرو در پیچ ها و پایداری آن هنگام تغییر مسیر در سرعت های بالا می شود. با کمتر شدن شعاع گردش، دور زدن ها و در کل رانندگی روزمره نیز راحت تر از قبل خواهد شد.

در صورت سفارش آپشن سیستم تعلیق تطبیق پذیر بادی، راننده می تواند میزان نرمی و سفتی خودرو را تنظیم کند. با این آپشن کاین هر لحظه به راحتی به یک خودروی لوکس نرم یا یک خودروی اسپورت پایدار تبدیل می شود. به لطف این سیستم تعلیق، امکان تغییر ارتفاع کاین از سطح زمین نیز میسر شده و راننده قادر خواهد بود ارتفاع خودرو را برای عبور از پستی و بلندی ها به اندازه لازم تنظیم کند.

دیسک های ترمز پوشانده شده با کاربید تنگستن

نسل سوم کاین برای اولین بار در جهان با دیسک های چدنی که لایه ای از کاربید تنگستن را بر روی خود دارند، قابل انتخاب است. به گفته پورشه این دیسک ها مقاومت بالایی داشته و باعث بهبود عملکرد کلی سیستم ترمز خودرو می شوند. همانند گذشته ترمزهای سرامیکی دیگر آپشن موجود برای توقف مطمئن تر خودرو هستند.

وزن کمتر، مصرف سوخت بهتر و لذت رانندگی بیشتر

نسل سوم کاین به پیروی از 911 و پانامرا، سازه ای فولادی-آلیاژی دارد. این سازه باعث شده که علی رغم افزایش تجهیزات و امکانات کاین، وزن آن از 2,040 به 1,985 کیلوگرم در نسخه استاندارد کاهش یابد.

این سازه سبک وزن در کنار موتورهای پربازده، مصرف بهینه را به دنبال داشته است، طوری که نسخه های مختلف این شاسی بلند جدید آلمانی در هر صد کیلومتر ترکیبی بین 9 الی 9.4 لیتر سوخت مصرف می کنند، رقمی که مشابه موتورهای 1.8 لیتری ضعیف و کم بازده نصب شده بر روی برخی از خودروهای حاضر در ایران است. این مساله بار دیگر ثابت می کند که حجم موتور معیار خوبی برای سنجش میزان مصرف سوخت و تعیین محدودیت به واسطه آن نیست.

انقلاب دیجیتالی: کابین پیشرفته و مجهز

با نسل سوم، کاین فصل جدیدی را در ارتباط بین راننده و اتومبیل آغاز کرده است. کابین این خودرو فضایی اسپرت و در عین حال لوکس دارد. نمایشگر لمسی 12.3 اینچی و فول اچ دی نصب شده در قسمت میانی، یکی از مواردی است که در همان نگاه نخست جلب توجه می کند.

با استفاده از این صفحه نمایش بسیار بزرگ، سیستم مدیریت ارتباطات پورشه (PCM) و سیستم Connect Plus راننده می تواند به خدمات آنلاین و اینترنت دسترسی داشته باشد. مسیریابی و مشاهده ترافیک به لحظه برخی از قابلیت هایی هستند که از طریق این سیستم ها فراهم می شوند.

کنترل کننده های آنالوگ در کنسول مرکزی وظیفه تنظیم امکانات و وظایف اصلی را بر عهده دارند. سایر دکمه ها همانند دکمه های لمسی تلفن های هوشمند در زیر سطح شیشه مانند قرار گرفته اند.

نشان دهنده های پشت فرمان، همانند اکثر محصولات اخیر کمپانی های مختلف ترکیبی از سنت و مدرنیته بوده و دارای بخش های آنالوگ و دیجیتال هستند. در این قسمت دو نمایشگر هفت اینچی فول اچ دی تعبیه شده اند تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار راننده بگذارند.

کاین با انبوهی از امکانات و تجهیزات کمکی راننده وارد عرصه شده که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مثل نایت ویژن (دید در شب)، سیستم کمک به تغییر مسیر، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط با قابلیت تشخیص علایم رانندگی، سیستم کمکی حرکت در ترافیک سنگین، سیستم کمکی پارک با نمایش اطراف خودرو و سیستم اینودرایو (InnoDrive) با کروز کنترل تطبیق پذیر اشاره کرد.

 امکان شخصی سازی بسیار بالا

برای این نسل از کاین، پورشه امکان شخصی سازی بالایی را تدارک دیده، طوری که حتی صفحه شروع به کار نمایشگر و چینش منوها نیز طبق سلیقه خریداران قابل طراحی است. در کنار تعداد بالای تنظیمات، پروفایل هایی برای ذخیره سازی مواردی مثل چراغ ها، برنامه های رانندگی و سیستم های کمکی در نظر گرفته شده است.

علاقه مندان کاین قادر خواهند بود از بین سیستم های صوتی بسیار با کیفیت Bose و Burmester یکی را با تنظیمات دلخواه سفارش دهند. در صورت تجهیز به سیستم Connect Plus، رانندگان این شاسی بلند جدید می توانند از راه دور و از طریق تلفن هوشمند سیستم گرمایشی مستقل از موتور را فعال کنند.

قیمت

مدل پایه نسل سوم از پورشه کاین در آلمان 74,828 یورو قیمت گذاری شده است. قیمت مدل قدرتمندتر کاین S نیز از 91,964 یورو آغاز می شود.

با توجه به مشخصات فنی خوب، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی زیاد و همچنین کابینی لوکس، پورشه کاین به یک رقیب قدرتمند برای ب ام و X5، مرسدس بنز GLE و آئودی Q7 تبدیل خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که کدام شاسی بلند برنده این رقابت داغ می شود، رقابتی که به هر حال در پایان آن پرچم آلمان به اهتزاز در آمده و صنعت خودروی این کشور برنده واقعی آن خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad
    Mohammad | ۹ شهریور ۱۳۹۶

    بی نظیر!
    تکامل طراحیش همزمان با مدرن شدن به ساده گرایی هم رفته و این مینیمالیسم کم کم فراگیر تر هم میشه.
    جلوپنجره و طرح چراغ های عقبش رو واقعا دوست دارم.
    داخل کابین همزمان خیلی ساده و خیلی مدرن و امروزی هست.
    نمایشگر و دریچه های کولر وسط خیلی جذاب جایگذاری شدن.
    حقیقتا طراحی به حدی ماندگاره که طی اینهمه سال فقط سه نسل معرفی شده و‌ نهایتا شاهد فیس‌لیفت های جزیی بودیم و این کافی هم بوده.

  • ali karami
    ali karami | ۸ شهریور ۱۳۹۶

    بازم ب ایرانی بودن و تعرفه ی بالای ورود ماشین افتخار کنین و شعار بدید من ایرانیم

    • mohammad
      mohammad | ۹ شهریور ۱۳۹۶

      ?????

مطالب پیشنهادی