ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تجربه رانندگی با DS3؛ لوکس ترین هاچ بک بازار

شلوغی، ازدحام، ترافیک، عدم وجود جای پارک، این‌ ها همگی معضلاتی است که این‌ روزها گریبان مردم کلان‌ شهر ها را گرفته اند. بسیاری ترجیح می‌دهند یک سدان بزرگ و یا یک شاسی‌ بلند فول‌ ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

شلوغی، ازدحام، ترافیک، عدم وجود جای پارک، این‌ ها همگی معضلاتی است که این‌ روزها گریبان مردم کلان‌ شهر ها را گرفته اند.

بسیاری ترجیح می‌دهند یک سدان بزرگ و یا یک شاسی‌ بلند فول‌ سایز داشته باشند تا راحتی و آسایش را در سفر های شهری و چه بین‌ شهر تجربه کنند. اما در عمل استفاده از خودروهای بزرگ در شهرهای امروز چندان لذت بخش و کم دردسر نیست.

مینی اصطلاحی است که به خودروهای هاچ‌ بک کوچک اطلاق می‌ شود که کاربری شهری داشته و برای استفاده روزمره در شهر مفید مناسب هستند. یکی از جذاب‌ ترین و زیباترین مینی‌ های موجود در بازار جهانی، هاچ‌ بک لوکس فرانسوی است که توانسته سهم بسزایی از فروش DS را به خود اختصاص دهد.

DS3 کوچک‌ ترین محصول سیتروئن و اولین عضو خانواده DS است که این از سال 2010 تولیدش در کارخانه پویزی در نزدیکی شهر پاریس آغاز شد.

DS3 یک‌ بار در سال 2011 و یک‌ بار هم در سال 2014 به‌روزرسانی شد، به‌طوری‌ که ظاهر فعلی این خودرو مدیون نسخه بروزرسانی شده سال 2014 است.

اما در سال 2016 فیس‌ لیفت جدیدی از آن معرفی شد که این امر موجب شد سیتروئن، این مدل را به صورت اختصاصی در اختیار برند DS قرار دهد.

بهمن‌ ماه سال گذشته بود که DS3 توسط گروه آرین موتور در ایران رونمایی شد. حال پس از عرضه رسمی این خودرو به بازار، فرصتی پیش آمد تا چند ساعتی را با هاچ‌بک پرمیوم فرانسوی در شهر بگذرانیم.

کوچک، با پرستیژ و جذاب

اصلی‌ ترین مشخصه خودروهای دی‌ اس لوکس و خاص بودن آن‌ هاست، به همین دلیل تمام تمرکز طراحان این شرکت روی ارائه یک خودروی خاص و زیبا بنا نهاده شده است.

همین امر موجب شده تا با دیدن هریک از محصولات دی‌اس در خیابان، ناخودآگاه توجه‌تان به آن جلب شود.

DS3 نیز از این موضوع مستثنی نیست، چرا که خاص بودن و بکار بردن متریال فوق‌العاده با کیفیت در جای جای بدنه و کابین آن خود نمایی می‌کند. در نمای جلو خودرو با چراغ‌های متفاوت و  جلوپنجره مشبک مشکی رنگ که توسط نوار کرمی احاطه شده، مواجه خواهید شد که در کنار چراغ‌ های روزتاب عمودی تعبیه شده در طرفین سپر، چهره کاملا جسور و تهاجمی به این مینی هاچ‌بک فرانسوی داده است.

طراحان این خودرو سعی کرده‌اند که با برجسته کردن تمامی پنل‌های بدنه، ظاهر خودرو را بزرگ‌ تر از آنچه که هست به نمایش بگذارند که تا حدودی هم در این زمینه موفق بوده‌اند. نمای جانبی این خودرو جایی است که بیش از هر چیز توجه را به خود جلب می‌کند.

اما مساله‌ ای که تاثیر بسزایی در هر چه متفاوت‌ تر نشان دادن این خودرو دارد، نحوه چیدمان ستون‌ های خودرو مخصوصا ستون C یا همان ستون انتهایی است.

ستون C به صورت کامل در شیشه عقب محو شده و ستون B خودرو به‌صورت نصفه و نیمه طراحی شده است.

در نمای عقب DS3 نیز شاهد یک طرح هارمونیک هستیم که چراغ‌های مربعی شکل بیش از سایر اجزا خودنمایی می‌کنند.

همچنین شایان ذکر است که رنگ خاص و زیبای خودرو موردنظر یکی دیگر از نکاتی است که ظاهر این خودرو را چشم‌نوازتر کرده است.

کابین بزرگ با طراحی ساده و شیک

با بازکردن در خودرو و ورود به کابین، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، کیفیت بالای متریال بکار رفته در تمامی بخش‌های کابین است.

از چرم مرغوب صندلی‌ ها گرفته تا داشبورد چندتکه بزرگ و حجیم، همگی حس لوکس بودن را به شما منتقل می‌ کنند.

در وصف طراحی داخلی این خودرو، سه کلمه شیک، مدرن و راحت کفایت می‌کند. طراحی داخلی این خودرو براساس طرحی متقارن انجام گرفته است. حضور یک صفحه نمایش لمسی و سه اهرم دایره‌ای شکل که وظیفه کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را برعهده دارد، از مشخصه‌های اصلی داشبورد محسوب می‌شوند.

البته از غربیلک فرمان D شکل نیز احساسی توام از فضای اسپرت و راحتی بیشتر (در اثر باز شدن فضا برای پای راننده) را در اختیار شما قرار می دهد. صندلی‌ ها با آرگونومی بالا و از جنس چرم اعلای ناپا با طرح بند ساعت ساخته شده‌اند که راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورند.

طرح کلی صندلی‌ها در این خودرو بسیار شبیه به برادران بزرگ‌ تر DS3 یعنی DS5 و DS6 است و از الگوی طرح بند ساعت برای روکش چرمی ان ها استفاده شده است.

امکانات رفاهی مناسب

DS3 در بازار جهانی با مدل‌های گوناگونی عرضه می‌شود که اگر بخواهیم تمامی تیپ‌ های این خودرو را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم. Chic – Elegance - Performance Line – Prestige - Givenchy Le Makeup - Ultra Prestige – Performance - Performance Black - Performance BRM – Chronographes که طیف گسترده ای طرح ها و امکانات را شامل می شود.

اما نکته قابل توجه این است که شرکت آرین‌ موتور فقط نسخه Chic را برای عرضه به بازار داخلی انتخاب کرده است، که این نسخه اصطلاحا در بازار شیک گفته می‌شود.

تیپ شیک دارای امکانات رفاهی نسبتا خوبی بوده که از جمله از آپشن‌ های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مه‌شکن چرخشی جلو، آینه الکتروکرومیک، آینه‌ های جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغ‌ های زنون جلو به همراه دی‌ لایت، هشداردهنده نقطه‌ کور، سیستم کنترل پایداری، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و نزدیکی، سیستم صوتی حرفه‌ای HiFi با 6 بلندگو و قابلیت اتصال بلوتوث و سی‌دی‌ پلیر، نمایشگر 7 اینچی تمام لمسی، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، شش ایربگ شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، روکش چرم صندلی‌ها و تودوزی (با رنگ هاوانا یا قهوه‌ ای مریخی) با طرح بندساعت.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

DS3 دارای پیشرانه‌ های مختلف سه و چهار سیلندر با حجم‌ های متفاوت است. اما نمونه‌ ای که شرکت آرین‌موتور برای بازار ایران در نظر گرفته، پیشرانه سه سیلندر مجهز به توربوشارژر است که با حجم 1.2 لیتر توانایی تولید 110 اسب‌ بخار نیرو و 205 نیوتون‌ متر گشتاور را دارد.

زمانی داخل کابین و پشت فرمان این خودرو قرار می‌گیرید، در همان ابتدا می‌توانید به میدان دید خوب و فضای بزرگ و راحت کابین پی ببرید. با استارت زدن پیشرانه سه سیلندر و قرار دادن اهرم دنده در حالت درایو حرکت را آغاز می کنیم.

با فشردن پدال گاز شتاب چندان زیادی را نمی‌توان لمس کرد که البته توقع چنین چیزی را هم نمی‌توان داشت. اما با این حال می‌توان گفت باتوجه به پیشرانه کم حجم مجهز به سیستم توربوشارژر، DS3 کشش و شتاب قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

از آن‌جایی که رقیب اصلی این خودرو در کشور آلفارومئو میتو محسوب می‌شود، در مقام مقایسه باید گفت که DS3 از لحاظ کیفیت و طراحی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

اما اگر از لحاظ شتاب و چابکی بخواهیم این دو خودروی کوچک و جمع و جور را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که میتوی ایتالیایی گوی رقابت را از DS3 فرانسوی می رباید. سواری نرم و بی‌ صدا از مشخصه‌ های اصلی DS3 بوده که هنگام رانندگی موجب لذت‌ بردن از آن می‌شود.

جعبه‌ دنده اتوماتیک 6 سرعته که وظیفه انتقال قدرت را از موتور به چرخ‌های جلو برعهده دارد، در پاره‌ای از مواقع به هنگام کاهش دنده با تاخیر عمل کرده که همین امر موجب می‌شود که DS3 به هنگام شتاب‌ گیری ناگهانی کمی مایوس‌کننده به نظر برسد.

اما همین جعبه‌ دنده در حالت رانندگی عادی و شهری به‌ خوبی عمل کرده و تعویض دنده‌ ها را بدون کوبش و ضربه انجام می‌دهد.

در پایان اگر بخواهیم DS3 را در چند جمله توصیف کنیم، باید بگوییم اگر به دنبال خودرو دوم و یا سوم کوچک و متفاوت هستید، DS3 گزینه‌ ای مناسب برای شماست.

اما اگر هزینه بالای سرویس و نگهداری برایتان مهم است، باید سراغ گزینه‌های دیگری بروید که دیگر از کیفیت بالا و طراحی منحصر بفر برخوردار نیستند.

در پایان از رضا سوداگر مالک محترم، جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Hamed_Naseri_1
    Hamed_Naseri_1 | ۱۰ شهریور ۱۳۹۶

    از آرین موتور هیچی نخرید. صداقت ندارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی