ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اپل می تواند فقدان دکمه هوم آیفون را برایمان عادی سازد؟

دکمه هوم آیفون که در قسمت پایینی آن قرار دارد قدمتی به اندازه خود آیفون دارد و همیشه هم نقشی مرکزی در کنترل دستگاه داشته است. روی تلفن های فعلی، این دکمه برای روشن کردن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

دکمه هوم آیفون که در قسمت پایینی آن قرار دارد قدمتی به اندازه خود آیفون دارد و همیشه هم نقشی مرکزی در کنترل دستگاه داشته است. روی تلفن های فعلی، این دکمه برای روشن کردن نمایشگر، باز کردن قفل دستگاه، حرکت میان اپلیکیشن ها، انجام پرداخت ها، صحبت کردن با سیری و بازگشت به صفحه اصلی موبایل کاربرد دارد. حتی زمانی که شما نمی دانید چه کار می خواهید بکنید باز هم یک بار دکمه هوم را فشار می دهید.

مثل جک هدفون که سال پیش حذف شد، دکمه هوم هم گویا قرار است به زودی برچیده شود و موبایلی که اپل تا چند روز دیگر معرفی می کند فاقد این دکمه خواهد بود.

به گزارش مارک گورمان از بلومبرگ، اپل قرار است روی آیفون گران قیمت و جدید خود (که احتمالا آیفون ۷ ادیشن نام دارد) به جای دکمه هوم، از یک نوار نرم افزاری جدید استفاده کند.

این نوار نرم افزاری می تواند بسیاری از قابلیت های پیشین دکمه فیزیکی هوم را اجرا و یک سری قابلیت دیگر هم به آن ها اضافه کند. احتمالا کاربران برای باز شدن قفل موبایل باید انگشت خود را روی این نوار بکشند. ممکن است از چند حرکت دیگر برای جا به جایی میان اپلیکیشن ها استفاده کنند و... اما یکی از اصلی ترین قابلیت های دکمه فیزیکی هوم احتمالا به هیچ وجه از طریق این نوار اجرایی نیست: اثر انگشت برای امنیت دستگاه.

با توجه به آنچه که تاکنون شنیده ایم، اپل موفق نشده که سنسور اثر انگشت را به زیر نمایشگر انتقال دهد و مجبور است آن را به پشت موبایل ببرد. یک سری دیگر از شایعات هم گفته اند که احتمالا در این آیفون جدید خبری از تاچ آیدی نیست و همه چیز به عهده لیزرها و سنسورهای تشخیص چهره است که در کنار دوربین جلویی دستگاه یک مجموعه پیشرفته را شکل داده اند.

در هر صورت، حذف کردن دکمه هوم از قسمت جلویی موبایل، تجربه کاربری ما را نسبت به گذشته کاملا تغییر می دهد. سنسور اثر انگشت نه فقط به منظور حفاظت اطلاعات، بلکه برای پرداخت های موبایلی Apple Pay در اپلیکیشن هایی نظیر اوبر نیز کاربرد دارد.

اما آیا کسانی که سال ها است از آیفون استفاده می کنند، می توانند به همه این تغییرات عادت کنند؟ شاید برای بسیاری ساده باشد. برای خیلی دیگر نیز احتمالا اینطور خواهد شد که ناخودآگاه جای خالی دکمه هوم روی نمایشگر را می فشارند و وقتی نتیجه ای نمی بینند یادشان می افتد که اوه، دکمه هومی وجود ندارد.

اپل اهمیت بالای دکمه هوم را در برابر انگیزه ای خاص پایمال کرده. انگیزه پوشاندن تمام نمای جلویی آیفون جدید با نمایشگر OLED، تا بتواند نمایشگری به اندازه نمایشگر آیفون ۷ را روی بدنه ای کوچکتر از آیفون ۷ جای دهد.

منبعی مطلع و مطمئن اطلاع داده که اپل ماه ها تلاش کرد تا سنسورهای مخصوص دکمه هوم را زیر نمایشگر OLED تلفن جدیدش قرار دهد اما هیچ راه حل مطمئنی برای آن پیدا نکرد. حتی تلاش کرده تا آن را در قسمت پشتی موبایل قرار دهد اما اگر اطلاعات گورمان صحیح باشد، هیچ یکی از این دو اتفاق نیافتاده است.

سامسونگ هم در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس دکمه هوم را حذف و همانند اپل تلاش کرد تا دکمه را به زیر نمایشگر انتقال دهد اما موفق نشد و در نهایت آن را پشت تلفن و کنار دوربین برد، جایگاهی که باعث بازخوردهای منفی بسیاری شد. نه تنها دسترسی به آن برای همه کاربران با ابعاد دست متفاوت ساده نیست، بلکه باعث کدر شدن شیشه لنز دوربین نیز می شود. امیدواریم که اپل راه حل هوشمندانه تری را به کار گیرد.

چالش های طراحی گاهی اوقات تبدیل به فرصت می شوند. پس از مدت کوتاهی که دلمان برای دکمه هوم تنگ خواهد شد، احتمالا از قابلیت های جدیدی که حذف آن به ارمغان آورده شگفت زده شویم و از آن ها استقبال کنیم. و امیدواریم که راه حل امنیتی جدید اپل (تشخیص چهره به جای اثر انگشت) به اندازه شیوه قبلی امن، مطمئن و با کاربری آسان باشد.

یکی دیگر از عواقب نمایشگر لبه به لبه، وجود قسمتی باریک برای قرار دادن دوربین جلو و سنسورهای کنار آن است. بلومبرگ می گوید که اپل به منظور برطرف کردن این مشکل هم یک طراحی خاص برای رابط کاربری در نظر گرفته تا اطلاعاتی مثل آنتن دهی، سیگنال وای فای، زمان، درصد شارژ باتری و... به خوبی نمایش داده شود.

اپل شب گذشته اعلام کرد که آیفون های جدیدش را چند روز دیگر در تاریخ ۲۱ سپتامبر در خانه جدیدش رونمایی خواهد کرد. در کنار آن احتمالا شاهد رونمایی اپل واچ، اپل تی وی جدید و دیگر دستاوردهای اپل طی چند ماه گذشته نیز هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • sepehr_apex
    sepehr_apex | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    تاریخ مراسم 12 ستامبر هستش لطفا اصلاح بفرمایید:apple:

  • آریا
    آریا | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    دکمه مکانیکی فقط جاگیره. دکمه باید نرم افزاری باشه

    • omid hedayatnej
      omid hedayatnej | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

      من دکمه مکانیکی رو بیشتر دوست دارم

  • abbas rezayee
    abbas rezayee | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    tarafdar apple nistam valy har kari ke karde baqie hm taghlid kardan

  • abbas rezayee
    abbas rezayee | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    har kari ke apple karde che dorost che ghalat hame taghlid kardan avordan scanner asar angosht,hazf kardan slut memory card,battery haye non_removable(ya hamoon gheir ghabel joda shodani),hazf kardan jack headphone va....

    • darksider
      darksider | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

      اقای شیپل اپل از اول مموری نمیخورد از اول باطریهاش غیر قابل تعویض بود فقط اچ تی سی جک هدفون حذف کرد باغی شرکتا سر جاشون باقی جک هدفونشون شیپل نباش

  • ERFAN
    ERFAN | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    همین ایفون ۸ رو میبینین.دو ماه بعد معرفیش تو خیابون همه گرفتن دستشون. یه ۶ ماه بعدشم تو تبلیغای تلوزیونی استفاده میشه مثل تبلیغای همراه اول?????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی